AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zofia Świderska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Rodzina dysfunkcyjna

- n +

Rodzina dysfunkcyjna

Scenariusz lekcji godziny wychowawczej.

Poziom kształcenia: liceum ogólnokształcące.

Cele lekcji:
-główny: Zrozumienie przez uczniów znaczenia pozytywnych i negatywnych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka.
-operacyjne:
Uczeń:
- wie, jakie są przyczyny i skutki niewłaściwych relacji w rodzinie dysfuncyjnej,
- zna określenia: osoba uzależniona, współuzależniona, rodzina dysfunkcyna,
- potrafi analizować różne zachowania, postawy członków rodziny "z problemem",
- poznaje i określa różne relacje panujące w rodzinie dysfunkcyjnej,
- określa wpływ postaw rodziców na zachowania i postawy dzieci,
- poddaje analizie zaburzenia osób współuzależnionych.

Metody pracy:
- praca z tekstem,
- dyskusja,
- pogadanka.

Formy pracy:
- praca grupowa,
- praca indywidualna.

Środki i materiały:
- arkusze papieru i mazaki,
- teksty z broszur o uzależnieniach,
- ulotki o uzależnieniach,
- ankieta.

Przebieg lekcji.

Faza wprowadzająca.

Rodzina z problemem to taka, w której ktoś nadużywa lub jest uzależniony od substancji (lub zachowań) na tyle, że dostarcza to wszystkim członkom problemów życiowych, emocjonalnych, finansowych. Powoduje to, że wszyscy członkowie rodziny, a nie tylko osoba uzależniona borykają się z bardzo bolesnymi i destrukcyjnymi problemami. Osoby w otoczeniu alkoholika, narkomana nazywa się współuzależnionymi, a rodzinę, która nie spełnia swoich podstawowych funkcji -dysfunkcyjną. Na tej lekcji poszukamy odpowiedzi na pytanie:
Jakie problemy pojawiają się w rodzinie, w której w centrum zamiast miłości, opieki i wsparcia pojawia się alkohol, narkotyki, ciągła praca lub inny problem?
(pogadanka)

Faza realizacyjna.

Zadanie 1.
(Podział klasy na 3 grupy i rozdanie materiałów- tekstów z broszur "Rodzina z problemem alkoholowym", "Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym", ulotek dt. alkoholizmu, narkomanii i innych uzależnień.)
Zastanawiamy się, jak wygląda życie rodziny, w której ktoś jest uzależniony od substancji lub nałogowych zachowań.
Jak funkcjonuje, zachowuje się w takiej rodzinie:
a/ osoba uzależniona (1 grupa),
b/ współmałżonek/partner osoby uzależnionej (2 grupa),
c/ dzieci (3 grupa).
(omówienie zadania w grupach (ok. 10 min.), wypisanie najważniejszych cech na kartce papieru, omówienie na forum klasy i dyskusja).

Zadanie 2.
-Jakie emocje, uczucia, postawy są charakterystyczne dla dzieci, które żyją w takiej
rodzinie?
(pogadanka)
Charakterystyczną, wspólną cechą dzieci wychowujących się w rodzinie dysfunkcyjnej są
następujące postawy:
- nie mówić,
- nie czuć,
- nie ufać,
- nie zmieniać.
-Dlaczego dzieci, w tych rodzinach przejawiają takie postawy?
(dyskusja w grupach a potem na forum klasy)

Zadanie 3.
Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych często odgrywają w niej jakąś rolę. Może to być: bohater, kozioł ofiarny, maskotka, niewidzialne dziecko, ułatwiacz.
(krótkie wyjaśnienie, na czym one polegają- broszura "Dzieci z problemem alkoholowym").
-Dlaczego dzieci przyjmują takie role?
(dyskusja)
-Jak będą zachowywać się w szkole, a później w dorosłym życiu?
(dyskusja)

Faza podsumowująca.

-Analiza i omówienie na podstawie materiałów cech osoby współuzależnionej.
-Test na posiadanie cech i skłonności osoby współuzależnionej.

Materiały do wykorzystania:
Berne E.,W co grają ludzie, Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Faber a., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły Poznań 1992, Media Rodzina.
Woititz J.G., Wymarzone dzieciństwo,, Wydawnictwo Psychologiczne, 1994 Gdańsk. oraz broszury:
"Rodzina z problemem alkoholowym", "Dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym"
opracowanych przez W. Sztander.

Opracowanie: Zofia Świderska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3587


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.