Katalog

Bożena Dobosz-Sypulska
Historia, Scenariusze

W renesansowych Włoszech

- n +

W renesansowych Włoszech

SCENARIUSZ LEKCJI W KL. VI

Przedmiot: Historia i społeczeństwo.

Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne

Cele lekcji:
Uczeń:
- Wskazuje na mapie Włochy i miasta włoskie gdzie rozwijał się renesans.
- Wyjaśnia, jakie poglądy na człowieka i cel jego życia obowiązywały w epoce renesansu.
- Wskazuje różnice między poglądami średniowiecznymi a ideałami renesansowymi.
- Wskazuje /na podstawie podręcznika/ w jaki sposób owe ideały były realizowane w praktycznym życiu.
- Wskazuje konkretne przykłady twórców i dzieł renesansu włoskiego,
- Zajmuje postawę i próbuje ocenić ideały średniowieczne i renesansowe.
- Wypowiada się i ocenia, która postawa jest mu bliższa,
- Wyszukuje informacje w wydawnictwach encyklopedycznych.

Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach z wydawnictwem encyklopedycznym, obrazem, ilustracją, rozmowa nauczająca, elementy dyskusji.

Środki dydaktyczne:
- atlasy, mapa Europa w XVI w,
- Leksykon PWN,
- Słownik pojęć historycznych,
- Leksykon Malarstwa A - Z
- A. Klubówna Krajobraz z tęczą
- G. Wojciechowski Człowiek i jego cywilizacja ARKA 2001

Przebieg lekcji:

1.Czynności organizacyjne nauczyciela i ucznia,

2.Wprowadzenie:
nauczyciel i uczniowie w formie rozmowy nauczającej przypominają ramy czasowe średniowiecza, określają czas trwania epoki.
Nauczyciel przypomina ideały średniowiecza sprawdzając jednocześnie, co uczniowie pamiętają.

3.Podanie tematu lekcji: W renesansowych Włoszech, nauczyciel przedstawia zakres omawianego tematu.

4.Rozwinięcie lekcji:
- nauczyciel prosi o wskazanie na mapie Półwyspu Apenińskiego, Włoch i odczytanie głównych miast włoskich / uczniowie pracują z atlasami /.
- nauczyciel omawia sytuację miast włoskich u schyłku średniowiecza ze szczególnym zaznaczeniem zmian w warunkach życia ludności: wygląd domów, stroje... - praca z obrazem i ilustracją.
- nauczyciel wraz z uczniami w formie rozmowy nauczającej stara się wykazać, jakie zmiany nastąpiły w świadomości ludzkiej, jak zmieniły się poglądy na świat i rolę człowieka.
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy: uczniowie pracują w grupach, - grupa I i II wyszukują w wydawnictwach encyklopedycznych pojęcia: renesans, humanizm,
- uczniowie z grupy III wyszukują w Leksykonie malarstwa informacje o Leonardo da Vinci,
- grupa IV: wyszukuje informacje o Michale Aniole Krajobraz z tęczą,
- Liderzy grup I i II przedstawiają swoje informacje: uczniowie/ pod kierunkiem nauczyciela / na ich podstawie definiują pojęcia i zapisują w zeszycie:
Renesans - kiedy przypada, gdzie się narodził, do jakich ideałów nawiązuje,
Humanizm - jakie są jego hasła? Kto to jest humanista.

II jednostka lekcyjna:
1.Czynności organizacyjne.
2.Uczniowie z nauczycielem w rozmowie nauczającej przypominają najważniejsze wiadomości z poprzedniej lekcji.
3.Liderzy grup III i IV przedstawiają wybitnych twórców włoskiego Odrodzenia - Leonardo da Vinci, Michał Anioł.
Uczniowie i nauczyciel wspólnie oglądają dzieła w/w twórców i dzielą się wrażeniami na temat tych dzieł.

4.Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują zadanie ukazujące różnice między ideałami średniowiecznymi a renesansowymi
  Średniowiecze Renesans
Cel życia Zbawienie i życie pozagrobowe Życie doczesne na Ziemi
Główne zajęcia Praca i modlitwa Korzystanie z życia uroków świata "carpe diem"
Najwyższe dobro Bóg Człowiek/ humanizm /
Wizja Boga Surowy ojciec i władca świata karzący za grzechy Litościwy ojciec wybaczający winy

5.W luźnej dyskusji uczniowie próbują ocenić średniowieczne i renesansowe ideały oraz zająć wobec nich postawę, wypowiadają się, która postawa jest im bliższa.

Zadanie domowe: Wyszukać znaczenie pojęcia "reformacja"
 

Opracowanie: mgr Bożena Dobosz - Sypulska

Wyświetleń: 3405


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.