Katalog Bożena Dobosz-Sypulska Historia, Scenariusze W renesansowych WłoszechW renesansowych WłoszechSCENARIUSZ LEKCJI W KL. VIPrzedmiot: Historia i społeczeństwo. Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne Cele lekcji: Uczeń: - Wskazuje na mapie Włochy i miasta włoskie gdzie rozwijał się renesans. - Wyjaśnia, jakie poglądy na człowieka i cel jego życia obowiązywały w epoce renesansu. - Wskazuje różnice między poglądami średniowiecznymi a ideałami renesansowymi. - Wskazuje /na podstawie podręcznika/ w jaki sposób owe ideały były realizowane w praktycznym życiu. - Wskazuje konkretne przykłady twórców i dzieł renesansu włoskiego, - Zajmuje postawę i próbuje ocenić ideały średniowieczne i renesansowe. - Wypowiada się i ocenia, która postawa jest mu bliższa, - Wyszukuje informacje w wydawnictwach encyklopedycznych. Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach z wydawnictwem encyklopedycznym, obrazem, ilustracją, rozmowa nauczająca, elementy dyskusji. Środki dydaktyczne: - atlasy, mapa Europa w XVI w, - Leksykon PWN, - Słownik pojęć historycznych, - Leksykon Malarstwa A - Z - A. Klubówna Krajobraz z tęczą - G. Wojciechowski Człowiek i jego cywilizacja ARKA 2001 Przebieg lekcji: 1.Czynności organizacyjne nauczyciela i ucznia, 2.Wprowadzenie: nauczyciel i uczniowie w formie rozmowy nauczającej przypominają ramy czasowe średniowiecza, określają czas trwania epoki. Nauczyciel przypomina ideały średniowiecza sprawdzając jednocześnie, co uczniowie pamiętają. 3.Podanie tematu lekcji: W renesansowych Włoszech, nauczyciel przedstawia zakres omawianego tematu. 4.Rozwinięcie lekcji: - nauczyciel prosi o wskazanie na mapie Półwyspu Apenińskiego, Włoch i odczytanie głównych miast włoskich / uczniowie pracują z atlasami /. - nauczyciel omawia sytuację miast włoskich u schyłku średniowiecza ze szczególnym zaznaczeniem zmian w warunkach życia ludności: wygląd domów, stroje... - praca z obrazem i ilustracją. - nauczyciel wraz z uczniami w formie rozmowy nauczającej stara się wykazać, jakie zmiany nastąpiły w świadomości ludzkiej, jak zmieniły się poglądy na świat i rolę człowieka. - Nauczyciel dzieli uczniów na grupy: uczniowie pracują w grupach, - grupa I i II wyszukują w wydawnictwach encyklopedycznych pojęcia: renesans, humanizm, - uczniowie z grupy III wyszukują w Leksykonie malarstwa informacje o Leonardo da Vinci, - grupa IV: wyszukuje informacje o Michale Aniole Krajobraz z tęczą, - Liderzy grup I i II przedstawiają swoje informacje: uczniowie/ pod kierunkiem nauczyciela / na ich podstawie definiują pojęcia i zapisują w zeszycie: Renesans - kiedy przypada, gdzie się narodził, do jakich ideałów nawiązuje, Humanizm - jakie są jego hasła? Kto to jest humanista. II jednostka lekcyjna: 1.Czynności organizacyjne. 2.Uczniowie z nauczycielem w rozmowie nauczającej przypominają najważniejsze wiadomości z poprzedniej lekcji. 3.Liderzy grup III i IV przedstawiają wybitnych twórców włoskiego Odrodzenia - Leonardo da Vinci, Michał Anioł. Uczniowie i nauczyciel wspólnie oglądają dzieła w/w twórców i dzielą się wrażeniami na temat tych dzieł. 4.Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują zadanie ukazujące różnice między ideałami średniowiecznymi a renesansowymi
5.W luźnej dyskusji uczniowie próbują ocenić średniowieczne i renesansowe ideały oraz zająć wobec nich postawę, wypowiadają się, która postawa jest im bliższa. Zadanie domowe: Wyszukać znaczenie pojęcia "reformacja"
Opracowanie: mgr Bożena Dobosz - Sypulska Wyświetleń: 3405
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |