Katalog

Janina Matyjas
Różne, Artykuły

Jak kształcić umiejętności ponadprzedmiotowe w trakcie zajęć edukacyjnych

- n +

Jak kształcić umiejętności ponadprzedmiotowe w trakcie zajęć edukacyjnych

Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej nauczyciela jest dążenie do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.

By zapewnić uczniom możliwości kształcenia umiejętności i wykorzystywania zdobytej wiedzy "Podstawowa programowa" wskazuje na 8 umiejętności ponadprzedmiotowych.
1. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
2. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i branie pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień.
3. Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm.
4. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób.
5. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną.
6. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków.
7. Rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
8. Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.

Za ich realizację, odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele.

A oto propozycja kształcenia poszczególnych umiejętności przez ucznia:
Umiejętności Propozycje realizacji umiejętności uniwersalnych przez ucznia Proponowane metody
1. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
 
- Gromadzi materiały na określony temat,
- dokonuje samooceny (wypełnia kartę pracy)
- planuje własną pracę: - czego się uczyć
- w jakiej kolejności nabywać wiadomości
* projekt
* portfolio
* uczenie się we współpracy
2. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i branie pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień. - potrafi sformułować komunikat,
- jest poprawny językowo,
- potrafi występować na forum klasy
* praca w grupie uwzględniająca przydział ról i zadań,
* gry dydaktyczne,
* dyskusja,
* sześć myślących kapeluszy
3. Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących - pracuje w zespole,
- pełni funkcje w zespole,
- współpracuje z innymi
- sześć myślących kapeluszy,

- praca w grupie uwzględniając przydział ról i zadań,
- drama (inscenizacja),
- projekt
4. Rozwiązanie problemów w sposób twórczy. - poszukuje materiałów służących do rozwiązania danego problemu,
- dąży do rozwiązania danego problemu
 
* drzewo decyzyjne
* dyskusja za i przeciw
5. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
 
- korzysta z różnych źródeł informacji: encyklopedii, słowników, CD,
- wykorzystuje programy edukacyjne TV
* portfolio
* rekonstrukcja wydarzenia na podstawie kilku źródeł
6. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
 
- wykorzystuje materiały zgromadzone podczas wycieczek,
- potrafi zachować się w obiektach zabytkowych,
- rozpoznaje style architektury,
- przygotowuje plansze i albumy
* projekt
* wycieczka historyczna
7. Rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań. - uczestniczy w konkursach,
- rozwija własne zainteresowania
- opracowuje albumy, plansze, trasy wycieczek,
- rozwiązuje łamigłówki i krzyżówki,
- bierze udział w grach dydaktycznych
* projekt
* wycieczka historyczna
* gry dydaktyczne
9. Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów. - reaguje na konflikty
- podejmuje próby rozwiązania konfliktów
* drzewo decyzyjne
* poker kryterialny drama

 

Opracowanie: Janina Matyjas
Szkoła Podstawowa
w Ratajach Słupskich

Wyświetleń: 4903


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.