Jak kształcić umiejętności ponadprzedmiotowe w trakcie zajęć edukacyjnych
Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej nauczyciela jest dążenie do wszechstronnego
rozwoju każdego ucznia. Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez
nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
By zapewnić uczniom możliwości kształcenia umiejętności i wykorzystywania
zdobytej wiedzy "Podstawowa programowa" wskazuje na 8 umiejętności
ponadprzedmiotowych.
1. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się, przyjmowanie
coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
2. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego
punktu widzenia i branie pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie
się językiem ojczystym, przygotowanie do publicznych wystąpień.
3. Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi
międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne
działanie na gruncie zachowania obowiązujących norm.
4. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób.
5. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł
oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną.
6. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń
i nawyków.
7. Rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
8. Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.
Za ich realizację, odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele.
A oto propozycja kształcenia poszczególnych umiejętności przez ucznia:
| Umiejętności |
Propozycje realizacji umiejętności uniwersalnych przez
ucznia |
Proponowane metody |
1. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia
się, przyjmowanie coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
|
- Gromadzi materiały na określony temat,
- dokonuje samooceny (wypełnia kartę pracy)
- planuje własną pracę: - czego się uczyć
- w jakiej kolejności nabywać wiadomości |
* projekt
* portfolio
* uczenie się we współpracy |
| 2. Skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
prezentacja własnego punktu widzenia i branie pod uwagę poglądów innych
ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do
publicznych wystąpień. |
- potrafi sformułować komunikat,
- jest poprawny językowo,
- potrafi występować na forum klasy |
* praca w grupie uwzględniająca przydział ról i zadań,
* gry dydaktyczne,
* dyskusja,
* sześć myślących kapeluszy |
| 3. Efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie,
budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych
decyzji, skuteczne działanie na gruncie zachowania obowiązujących |
- pracuje w zespole,
- pełni funkcje w zespole,
- współpracuje z innymi |
- sześć myślących kapeluszy,
- praca w grupie uwzględniając przydział ról i zadań,
- drama (inscenizacja),
- projekt |
| 4. Rozwiązanie problemów w sposób twórczy. |
- poszukuje materiałów służących do rozwiązania danego
problemu,
- dąży do rozwiązania danego problemu
|
* drzewo decyzyjne
* dyskusja za i przeciw |
5. Poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji
z różnych źródeł oraz efektywne posługiwanie się technologią informacyjną
|
- korzysta z różnych źródeł informacji: encyklopedii,
słowników, CD,
- wykorzystuje programy edukacyjne TV |
* portfolio
* rekonstrukcja wydarzenia na podstawie kilku źródeł |
6. Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia
potrzebnych doświadczeń i nawyków.
|
- wykorzystuje materiały zgromadzone podczas wycieczek,
- potrafi zachować się w obiektach zabytkowych,
- rozpoznaje style architektury,
- przygotowuje plansze i albumy |
* projekt
* wycieczka historyczna |
| 7. Rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych
zainteresowań. |
- uczestniczy w konkursach,
- rozwija własne zainteresowania
- opracowuje albumy, plansze, trasy wycieczek,
- rozwiązuje łamigłówki i krzyżówki,
- bierze udział w grach dydaktycznych |
* projekt
* wycieczka historyczna
* gry dydaktyczne |
| 9. Przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego
rozwiązywania konfliktów. |
- reaguje na konflikty
- podejmuje próby rozwiązania konfliktów |
* drzewo decyzyjne
* poker kryterialny drama |
Opracowanie: Janina Matyjas
Szkoła Podstawowa
w Ratajach Słupskich