Katalog Krzysztof Zerner Edukacja europejska, Scenariusze Scenariusz obchodów Dnia Europejskiego w Publicznym Gimnazjum w KoczaleScenariusz obchodów dnia europejskiego w publicznym gimnazjum w koczale 7 maja 2004 r.Proszę wszystkich o powstanie. Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej wprowadzić./Poczet z flagami ustawia się w centralnym punkcie sali gimnastycznej/. Baczność! Odegrane zostaną hymny Polski oraz Unii Europejskiej. Do hymnu. /Odśpiewane zostają 1 zwrotki hymnów/. Spocznij. Bonjour. Good morning. Guten tag. Buenos dias. Bongiorno. Witamy wszystkich na naszym szkolnym Dniu Europejskim. Tegoroczne obchody tego święta są dla nas tym bardziej ważne, gdyż Polska wraz z 9 innymi państwami Europy Środkowo-Wschodniej w dniu 1 maja 2004r. została przyjęta do Unii Europejskiej. Dla wielu ludzi wejście polski do UE wiąże się z tzw. euromitami. Wynikają one zarówno z braku podstawowej wiedzy, jak również z różnych obaw i lęków. Oto kilka przykładów: - marchewka to owoc (to prawda! Na liście norm dotyczących dżemów marchewka jest owocem. Kiedy marchewka stała się owocem Portugalczycy mogą sprzedawać dżem marchewkowy we wszystkich krajach Unii) - choinki świąteczne powinny mieć symetrycznie ułożone gałązki, regularnie rozmieszczone igły i identyczny kolor (bzdura! Nie ma żadnych unijnych regulacji w sprawie choinek) - Komisja Europejska zakazała sprzedaży krzywych bananów (nieprawda! Nie zakazywano sprzedaży krzywych bananów. Opracowano jednak sposoby ich klasyfikacji wg jakości i wielkości) - ryby zmieniają barwy (Unia dąży do ustalenia składu i ilości barwników używanych przy produkcji żywności, a zwłaszcza ryb, z pastami i podróbkami łososia włącznie) - jabłka powinny mieć średnicę co najmniej 55 mm (to prawda! Standardy jakości i sprzedaży, zawierające także rozmiar jabłek istnieją w Wielkiej Brytanii już od 1928 roku. Podobne standardy wprowadzono w Unii w 1973 roku. Państwo polskie już w swych początkach starało się aktywnie uczestniczyć w polityce europejskiej, tak aby osiągnąć dla siebie jak największe korzyści. Elementem polityki zagranicznej były także małżeństwa członków dynastii piastowskiej, które połączyły ją z różnymi dynastiami i rodami europejskimi. Dla Polski ogromne znaczenie miała idea umacniania i obrony chrześcijaństwa, oraz walka o wolność i niepodległość. Wielkim orędownikiem jednoczącej się Europy jest nasz papież Jan Paweł II, który podkreśla chrześcijańskie korzenie Europy i konieczność opierania integracji także na fundamencie wspólnoty duchowej. Polska może podążać własną drogą, pełną znaków zapytania. Ale może także, we współpracy z innymi państwami i z ich pomocą, budować wspólny dom. Nawiązanie stosunków dyplomatycznych między Polską a Unią Europejską nastąpiło w 1988 roku. Wtedy również zapoczątkowano negocjacje w sprawie współpracy handlowej i gospodarczej. Zmiany ustrojowe w Polsce umożliwiły podjęcie rozmów na temat stowarzyszenia Polski ze Wspólnotami Europejskimi w 1990 roku. Efektem rokowań było podpisanie 16 grudnia 1991 roku Układu europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczypospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi. Układ europejski z Polską zaczął obowiązywać 1 lutego 1994 roku, trzy miesiące po wejściu w życie Traktatu o Unii Europejskiej. 8 kwietnia 1994 roku rząd Polski złożył formalny wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej. 13 grudnia 1997 roku Rada Europejska na podstawie rekomendacji Komisji Europejskiej podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Polską. Od 1998 roku rozpoczynają się negocjacje przeprowadzania procesów dostosowawczych polskiej gospodarki, funkcjonowania prawa i polityki społecznej do norm obowiązujących w Unii Europejskiej. Funkcję głównego negocjatora pełnił początkowo Jan Kułakowski, a następnie Jan Truszczyński. Negocjacje zakończyły się na szczycie Unii Europejskiej w Kopenhadze 12-13 grudnia 2002 roku. Podpisanie Traktatu Akcesyjnego nastąpiło 16 kwietnia 2003 roku w Atenach. Ze strony polskiej Traktat został podpisany przez premiera Leszka Millera, ministra spraw zagranicznych Włodzimierza Cimoszewicza oraz minister ds. europejskich Danutę Hubner. Referendum w sprawie członkostwa Polski w Unii Europejskiej odbyło się 7 i 8 czerwca 2003 roku. Na pytanie "Czy wyraża Pani/Pan zgodę na przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej?" 77,45 % głosujących odpowiedziało "tak". Od 1 maja 2004 roku Polska należy do pełnoprawnych państw członkowskich Unii Europejskich. Proszę o powstanie. Poczty sztandarowe Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej wyprowadzić. /Poczet z flagami zostaje wyprowadzony/. Do obchodów Dnia Europejskiego uczniowie I i II klas gimnazjalnych z pomocą wychowawców przygotowywali się zbierając podstawowe informacje o wylosowanych państwach dotyczących historii, kultury, geografii, języka, folkloru, potraw, znanych postaci i charakterystycznych budowli czy zabytków. Zadaniem klas było przygotowanie stanowiska i prezentacja wylosowanego państwa przed komisją i uczniami gimnazjum. Wylosowane państwa w tym roku to: Litwa - klasa I a Słowacja - klasa I b Czechy - klasa I c Węgry - klasa II a Łotwa klasa II b Prezentacje uczniowskie będzie oceniać jury. Jako pierwsi zaprezentują się uczniowie z klasy I a, następnie I b, I c, II a i II b. /W trakcie przerwy po prezentacji klasy I c, odbędzie się występ artystyczny/. ZAKOŃCZENIE I OGŁOSZENIE WYNIKÓW Dziękujemy wszystkim klasom za przybycie, a także wychowawcom i uczniom za przygotowanie się do Dnia Europejskiego. Gratulujemy zwycięskiej klasie i do zobaczenia za rok. _________________________________ Kryteria oceny prezentacji:
REGULAMIN PREZENTACJI UCZNIOWSKICH W RAMACH OBCHODÓW DNIA EUROPEJSKIEGO 1. Organizator: Publiczne Gimnazjum 2. Cele: - upowszechnianie wśród uczniów wiedzy dotyczącej znajomości historii, geografii, kultury i tradycji społeczeństw zamieszkujących w krajach kandydujących do Unii Europejskiej - przybliżenie młodym obywatelom problematyki unijnej - kształtowanie postaw proeuropejskich wśród młodzieży 3. Uczestnictwo: uczniowie I, II i III klas gimnazjum 4. Termin: 7 maja 2004 roku 5. Miejsce: sala gimnastyczna 6. Czas: 10 45 7. Ocena prezentacji: - przygotowanie stanowiska - atrakcyjność prezentacji - zaangażowanie i wkład pracy - pomysłowość - wykorzystane pomoce Życzymy powodzenia!!!
Opracowanie: mgr Krzysztof Zerner Wyświetleń: 3193
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |