Katalog

Krzysztof Zerner
Edukacja europejska, Scenariusze

Scenariusz obchodów Dnia Europejskiego w Publicznym Gimnazjum w Koczale

- n +

Scenariusz obchodów dnia europejskiego w publicznym gimnazjum w koczale 7 maja 2004 r.

Proszę wszystkich o powstanie. Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej wprowadzić.

/Poczet z flagami ustawia się w centralnym punkcie sali gimnastycznej/.

Baczność! Odegrane zostaną hymny Polski oraz Unii Europejskiej. Do hymnu.

/Odśpiewane zostają 1 zwrotki hymnów/.

Spocznij.
Bonjour. Good morning. Guten tag. Buenos dias. Bongiorno.
Witamy wszystkich na naszym szkolnym Dniu Europejskim. Tegoroczne obchody tego święta są dla nas tym bardziej ważne, gdyż Polska wraz z 9 innymi państwami Europy Środkowo-Wschodniej w dniu 1 maja 2004r. została przyjęta do Unii Europejskiej.
Dla wielu ludzi wejście polski do UE wiąże się z tzw. euromitami. Wynikają one zarówno z braku podstawowej wiedzy, jak również z różnych obaw i lęków. Oto kilka przykładów:
- marchewka to owoc (to prawda! Na liście norm dotyczących dżemów marchewka jest owocem. Kiedy marchewka stała się owocem Portugalczycy mogą sprzedawać dżem marchewkowy we wszystkich krajach Unii)
- choinki świąteczne powinny mieć symetrycznie ułożone gałązki, regularnie rozmieszczone igły i identyczny kolor (bzdura! Nie ma żadnych unijnych regulacji w sprawie choinek)
- Komisja Europejska zakazała sprzedaży krzywych bananów (nieprawda! Nie zakazywano sprzedaży krzywych bananów. Opracowano jednak sposoby ich klasyfikacji wg jakości i wielkości)
- ryby zmieniają barwy (Unia dąży do ustalenia składu i ilości barwników używanych przy produkcji żywności, a zwłaszcza ryb, z pastami i podróbkami łososia włącznie)
- jabłka powinny mieć średnicę co najmniej 55 mm (to prawda! Standardy jakości i sprzedaży, zawierające także rozmiar jabłek istnieją w Wielkiej Brytanii już od 1928 roku. Podobne standardy wprowadzono w Unii w 1973 roku.

Państwo polskie już w swych początkach starało się aktywnie uczestniczyć w polityce europejskiej, tak aby osiągnąć dla siebie jak największe korzyści.

Elementem polityki zagranicznej były także małżeństwa członków dynastii piastowskiej, które połączyły ją z różnymi dynastiami i rodami europejskimi.

Dla Polski ogromne znaczenie miała idea umacniania i obrony chrześcijaństwa, oraz walka o wolność i niepodległość.
Wielkim orędownikiem jednoczącej się Europy jest nasz papież Jan Paweł II, który podkreśla chrześcijańskie korzenie Europy i konieczność opierania integracji także na fundamencie wspólnoty duchowej.

Polska może podążać własną drogą, pełną znaków zapytania. Ale może także, we współpracy z innymi państwami i z ich pomocą, budować wspólny dom.

Nawiązanie stosunków dyplomatycznych między Polską a Unią Europejską nastąpiło w 1988 roku. Wtedy również zapoczątkowano negocjacje w sprawie współpracy handlowej i gospodarczej.

Zmiany ustrojowe w Polsce umożliwiły podjęcie rozmów na temat stowarzyszenia Polski ze Wspólnotami Europejskimi w 1990 roku.

Efektem rokowań było podpisanie 16 grudnia 1991 roku Układu europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczypospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi.

Układ europejski z Polską zaczął obowiązywać 1 lutego 1994 roku, trzy miesiące po wejściu w życie Traktatu o Unii Europejskiej.

8 kwietnia 1994 roku rząd Polski złożył formalny wniosek o członkostwo w Unii Europejskiej.

13 grudnia 1997 roku Rada Europejska na podstawie rekomendacji Komisji Europejskiej podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Polską.

Od 1998 roku rozpoczynają się negocjacje przeprowadzania procesów dostosowawczych polskiej gospodarki, funkcjonowania prawa i polityki społecznej do norm obowiązujących w Unii Europejskiej.

Funkcję głównego negocjatora pełnił początkowo Jan Kułakowski, a następnie Jan Truszczyński.

Negocjacje zakończyły się na szczycie Unii Europejskiej w Kopenhadze 12-13 grudnia 2002 roku.

Podpisanie Traktatu Akcesyjnego nastąpiło 16 kwietnia 2003 roku w Atenach. Ze strony polskiej Traktat został podpisany przez premiera Leszka Millera, ministra spraw zagranicznych Włodzimierza Cimoszewicza oraz minister ds. europejskich Danutę Hubner.

Referendum w sprawie członkostwa Polski w Unii Europejskiej odbyło się 7 i 8 czerwca 2003 roku. Na pytanie "Czy wyraża Pani/Pan zgodę na przystąpienie Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej?" 77,45 % głosujących odpowiedziało "tak".

Od 1 maja 2004 roku Polska należy do pełnoprawnych państw członkowskich Unii Europejskich.

Proszę o powstanie. Poczty sztandarowe Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej wyprowadzić.

/Poczet z flagami zostaje wyprowadzony/.

Do obchodów Dnia Europejskiego uczniowie I i II klas gimnazjalnych z pomocą wychowawców przygotowywali się zbierając podstawowe informacje o wylosowanych państwach dotyczących historii, kultury, geografii, języka, folkloru, potraw, znanych postaci i charakterystycznych budowli czy zabytków.

Zadaniem klas było przygotowanie stanowiska i prezentacja wylosowanego państwa przed komisją i uczniami gimnazjum.
Wylosowane państwa w tym roku to:
Litwa - klasa I a
Słowacja - klasa I b
Czechy - klasa I c
Węgry - klasa II a
Łotwa klasa II b
Prezentacje uczniowskie będzie oceniać jury.

Jako pierwsi zaprezentują się uczniowie z klasy I a, następnie I b, I c, II a i II b.

/W trakcie przerwy po prezentacji klasy I c, odbędzie się występ artystyczny/.

ZAKOŃCZENIE I OGŁOSZENIE WYNIKÓW
Dziękujemy wszystkim klasom za przybycie, a także wychowawcom i uczniom za przygotowanie się do Dnia Europejskiego.
Gratulujemy zwycięskiej klasie i do zobaczenia za rok.
_________________________________

Kryteria oceny prezentacji:
  I a I b I c II a II b
Przygotowanie stanowiska          
Atrakcyjność prezentacji          
Zaangażowanie i wkład pracy          
Pomysłowość          
Wykorzystane pomoce          
SUMA          
- punktacja w każdym kryterium od 1 do 5 pkt

REGULAMIN PREZENTACJI UCZNIOWSKICH W RAMACH OBCHODÓW DNIA EUROPEJSKIEGO

1. Organizator: Publiczne Gimnazjum
2. Cele:
- upowszechnianie wśród uczniów wiedzy dotyczącej znajomości historii, geografii, kultury i tradycji społeczeństw zamieszkujących w krajach kandydujących do Unii Europejskiej
- przybliżenie młodym obywatelom problematyki unijnej
- kształtowanie postaw proeuropejskich wśród młodzieży
3. Uczestnictwo: uczniowie I, II i III klas gimnazjum
4. Termin: 7 maja 2004 roku
5. Miejsce: sala gimnastyczna
6. Czas: 10 45
7. Ocena prezentacji:
- przygotowanie stanowiska
- atrakcyjność prezentacji
- zaangażowanie i wkład pracy
- pomysłowość
- wykorzystane pomoce

Życzymy powodzenia!!!

 

Opracowanie: mgr Krzysztof Zerner

Wyświetleń: 3193


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.