AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Niezgoda, Zofia Świderska
Ekologia, Różne

Śmieci mniej - Ziemi lżej. Projekt ekologiczny

- n +

Śmieci mniej - ziemi lżej

PROJEKT EKOLOGICZNY DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM 2003/2004 W V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCACYM W GDYNI

I. WSTĘP

"Nie zawsze piękne jest dobre
Ale zawsze dobre jest piękne."

Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze związany jest z rozwojem rolnictwa, urbanizacją i uprzemysłowieniem. Ludzka ingerencja w układy przyrodnicze nie ogranicza się do działań modyfikujących ekosystemy, ale także obejmuje oddziaływania związane np. z zaburzaniem cykli biogeochemicznych czy wpływem na zmiany klimatu w skali całej biosfery. Człowiek usiłuje dostosować środowisko do swoich potrzeb

Nadmierna eksploatacja wszelkich zasobów naturalnych, intensyfikacja rolnictwa, rozwój przemysłu, urbanizacja, rozwój transportu doprowadziły do drastycznych zmian w środowisku.

Lawinowa produkcja odpadów przemysłowych i komunalnych oraz odprowadzanie zanieczyszczeń do wszystkich komponentów środowiska sprawiają, że zmiany te mają charakter globalny.

Natura nie produkuje odpadów. To człowiek zaburza cykle naturalne - produkuje mnóstwo zbędnych rzeczy. Szacuje się, że na świecie powstaje rocznie około 18 - 20 miliardów ton odpadów przemysłowych oraz ok. 1,2 - 1,6 miliarda ton odpadów komunalnych. Każdego roku w Europie produkuje się ok. 150 mln. ton odpadów domowych, do czego przyczynia się każdy z nas.

W historii ludzkości jeszcze nigdy w tak krótkim czasie nie wytworzono tak wielkiej ilości odpadów.

Nic więc dziwnego, że naszą cywilizację coraz częściej określa się jako "cywilizację odpadów".

Powiedzenie amerykańskie mówi:

Życie jest jak pajęczyna, a każda jej nitka składa się z różnych elementów -
rzek, oceanów roślin, zwierząt...

Jeśli zniszczymy jedną nić tej pajęczyny, cała sieć ulegnie zniszczeniu!

II. PROJEKT
1. CELE I ZAŁOŻENIA PROJEKTU.

Cele ogólne:
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska
- gotowość do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
- świadomość zagrożenia dla środowiska wynikająca z rosnącej ilości odpadów.

Cele szczegółowe:
- podejmowanie świadomych działań na rzecz środowiska w skali globalnej i lokalnej
- dostrzeganie zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji środowiska
- kształcenie umiejętności segregacji odpadów.

Założenia projektu:

Osiągnięcia ucznia:
- zrozumienie wpływu człowieka na środowisko
- postępuje w sposób przyjazny dla środowiska
- docenia wartość środowiska przyrodniczego
- stosuje zasady selektywnej zbiórki odpadów
- dostrzega potrzebę działania w kierunku poprawy stanu środowiska.

Czas realizacji projektu:
- rozpoczęcie: akcja "Sprzątanie Świata" - 19 września 2003r.
- zakończenie: "Światowy Dzień Ziemi" - 22 kwietnia 2004r.

Miejsce realizacji: V Liceum Ogólnokształcące w Gdyni.

Prezentacja: 23 kwietnia 2004r. - Międzyszkolna Sesja Ekologiczna w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni.

Koordynator programu:

autorki projektu
- mgr Izabela Niezgoda (koordynator edukacji ekologicznej)
- mgr Zofia Świderska

Współpracownicy:
Dyrektor szkoły, nauczyciele, administracja i obsługa szkoły.

Sprzymierzeńcy:
Urząd Miasta Gdyni,
przedstawiciele Komunalnego Związku Gmin "Dolina Redy i Chylonki"
Miejski Oddział LOP
Miejski Oddział PTTK.

2. PLAN REALIZACJI PROJEKTU DZIAŁAŃ EKOLOGICZNYCH
"ŚMIECI MNIEJ - ZIEMI LŻEJ"

W V LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W GDYNI
W ROKU SZKOLNYM 2003/2004

 
FORMY REALIZACJI TERMIN OSOBY ODPOWIEDZIALNE
FAZA WSTĘPNA
1. Przedstawienie projektu dyrekcji szkoły w celu uzyskania akceptacji.
IX/03 nauczyciel - koordynator
projektu ekologicznego
FAZA ZASADNICZA
1. Udział w akcji na rzecz środowiska - "Sprzątanie Świata".
2. Wystawa prac plastycznych nt. "Zielony świat, zielony dom, zielony punkt".
3. Udział w konkursie plastycznym LOP związanym z w/w akcją.
4. Realizacja tematyki odpadów na zajęciach koła biologicznego i geograficznego z wykorzystaniem wybranych ćwiczeń z pakietu "Bryza"
5. Warsztaty ekologiczne na lekcjach wychowawczych nt. "Jak ochronić środowisko - problem odpadów".
6. Udział w VII Młodzieżowym Parlamencie Ekologicznym - "Ocalić błękit Ziemi".
7. Warsztaty młodzieży na składowisku odpadów w Szadółkach.
8. Wycieczka regionalna z uwzględnieniem wybranych zagadnień ekologicznych - Puszcza Darżlubska.
9. Spotkanie z rodzicami - zajęcia nt. "Potrzeba segregacji odpadów".
10. Monitoring dzikich wysypisk w najbliższym
otoczeniu - mapki, zdjęcia.
11.Święto wiosny - pokaz mody ekologicznej, propagowanie zdrowego stylu życia - walka z uzależnieniami (wystawa prac młodzieży), wystawa plakatów nt. "Las bez śmieci cały rok".
12.Międzyszkolna konferencja przyrodnicza nt. "Nasza Ziemia - nasze jutro. Lasy przyszłością Ziemi".
13.Szkolenie Rady Pedagogicznej nt. "Miejsce i rola szkoły w systemie zintegrowanej gospodarki odpadami".
IX/03

IX/03

IX/03

X-IV/03-04


III/04


I-III/04

III-IV/04

III-IV/04


IV/04

III-IV/04

III/04



IV/04


III-IV/04
n-l koordynator projektu, wychowawcy, Urząd Miasta
n-l koordynator projektu

opiekun szkolnego koła LOP

n-l koordynator
opiekunowie kół

n-l koordynator projektu,
wychowawcy klas

opiekun koła biologicznego

n-l koordynator projektu,
Komunalny Związek Gmin
n-l koordynator projektu,


wychowawcy klas I-III

opiekunowie kół: biologicz-
nego i geograficznego
n-l koordynator projektu
n-l języka polskiego, n-l
plastyki, pracownicy obsługi

n-l koordynator, n-le wspomagający, Miejski
Oddział LOP i PTTK
n-l koordynator projektu,
n-l koordynator szkoleń Rady Pedagogicznej,
Komunalny Związek Gmin
FAZA KOŃCOWA
1. Wystawa prac plastycznych.
2. Zdjęcia, mapy dzikich wysypisk - prezentacja w gablotach szkolnych.
3. Ewaluacja projektu - "Drzewo życzeń".
4. Sprawozdanie z realizacji projektu.
IV/04

IV/04

IV/04
IV/04
n-l koordynator projektu,
n-l plastyki
opiekunowie kół: biologicz-
nego i geograficznego
n-l koordynator projektu
n-l koordynator projektu

IV. BIBLIOGRAFIA

1. Ciesielski R. Bodnar A. i inni Bryza pakiet edukacyjny - Jak chronić środowisko.
Gdańsk, Gdynia 2000.

2. Grodzińska - Jurczak M., Jamka R. Edukacja ekologiczna. Zbiór materiałów dla
Nauczycieli i studentów. Kraków 2000.

3. Piontek S., Metera P. Jak zorganizować zbieranie, sortowanie i przetwarzanie
odpadów z pożytkiem dla środowiska. KCEE, Warszawa 1992.

4. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998.

5. Pyłka - Gutowska E. Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik. W-wa 1998.

6. Stępczak K. Ochrona i kształtowanie środowiska. Warszawa 1994.

7. Umiński T. Ekologia, środowisko, przyroda. WSiP, Warszawa 1995.

8. Zieliński S., Lewiński W. Zarys ekologii z elementami ochrony środowiska i ochrony przyrody.

 

Opracowanie: mgr Izabela Niezgoda
mgr Zofia Świderska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2988


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.