Katalog

Izabela Niezgoda, Zofia Świderska
Ekologia, Scenariusze

Jednodniowa wycieczka po regionie - Ochrona lasów i środowiska w regionie - Puszcza Darżlubska

- n +

Jednodniowa wycieczka po regionie - ochrona lasów i środowiska w regionie - puszcza Darżlubska

(Edukacja ekologiczna)

Przygotowanie:

Realizacja celów wycieczki wymaga przygotowania przez uczniów zagadnień z zakresu ekologii i ochrony środowiska Polski i naszego regionu.
Uczniowie przygotowują się do wycieczki na zajęciach fakultatywnych z geografii i biologii a także zajęciach kółka biologicznego i geograficznego.

Przygotowanie obejmuje:
- omówienie celów wycieczki,
- wybór trasy wycieczki i sporządzenie jej z zaznaczeniem tzw. punktów postojowych,
- gromadzenie informacji potrzebnych do opracowania poszczególnych zagadnień,
- rozdział zadań i zagadnień do przygotowania,
- ustalenie kosztów wycieczki, czasu trwania, zasady BHP.

Cel wycieczki:
- poznanie środowiska naturalnego i określenie stopnia jego przekształceń na trasie wycieczki,
- określenie stopnia przekształceń wybranych elementów środowiska Pobrzeża Kaszubskiego,
- poznanie środowiska leśnego Lasów Darżlubsko - Oliwskich,
- obserwowanie i klasyfikacja wybranych gatunków roślin i zwierząt,
- doskonalenie w posługiwaniu się kluczami do rozpoznawania gatunków roślin,
- utrwalenie wiadomości o sposobach i formach ochrony środowiska w Polsce,
- utrwalenie wiadomości o sposobach i formach ochrony środowiska w naszym regionie,
- poznanie walorów Nadmorskiego Parku krajobrazowego na wybranych odcinkach,
- umiejętność pracy w grupach,
- kształcenie umiejętności obserwowania środowiska geograficznego, dostrzegania w nim prostych elementów i powszechnych zjawisk,
- łączenie teorii z praktyką poprzez własną obserwację, robienie notatek, szkiców, zdjęć

Przebieg wycieczki:
1. Przejazd na trasie Gdynia- Rumia- Reda-Wejherowo- obserwacja Pobrzeża Kaszubskiego, Pradoliny Kaszubskiej, zagospodarowania terenu, stopnia przekształceń środowiska.
2. Izba przyrodniczo-leśna "Muza": wysłuchanie prelekcji dotyczącej struktury lasu i jego składu gatunkowego, oglądanie zgromadzonych eksponatów, profili gleb leśnych, zdjęć z osobliwościami środowiska leśnego.
3. Przejście ścieżką przyrodniczą, jej etapy to:
1/ plantacja choinkowa
2/ przebudowa drzewostanu
3/ ochrona gatunkowa roślin
4/ podział powierzchniowy terenów leśnych
5/ ochrona przed owadami
6/ ekosystem leśny
7/ gospodarka łowiecka w lasach
8/ ochrona fauny
9/ zagospodarowanie turystyczne lasu
4. Jezioro Dobre-poznanie cech środowiska jeziornego, przejście leśnymi drogami.
5. Pomnik przyrody - groty w Mechowie, przejście przez groty, poznanie powstania jedynych takich form na Niżu Europejskim.



6. Puck, obserwacja linii brzegowej Zatoki Puckiej i roślinności strefy brzegowej. Zagospodarowanie wybrzeża w obrębie Nadmorskiego P.K
7. Zespół pałacowo- parkowy w Rzucewie - zwiedzanie i obserwacja wybrzeża na tym odcinku.
8. Przejazd do Gdyni przez Osłonino, Mrzezino- rezerwat ptactwa wodnego "Beka", ujście Gizdepki i Redy

Karta pracy terenowej (dla uczniów):
1. Uzupełnij poniższy tekst:
Nasz region stanowi część Pomorza........................................, sięgającą
od półwyspu.........................................i doliny........................na wschodzie,
po rzekę...................................., a nawet rzekę.........................na zachodzie,
od............................................ na północy aż po Bory..................................
na południu. Administracyjnie jest to część województwa...........................,
powiaty:...............................,....................................,................................... .
2. Cechą rzeźby tego regionu jest występowanie ponad szerokimi, bagnistymi
dnami..................................................wyniosłości zwanych..........................,
które urywają się bezpośrednio nad.........................Miedzy..................................teren
obniża się tworząc niski, bagnisty brzeg. Taki typ brzegu morskiego występuje
na północ od...............................,na południe od miasta występuje brzeg wysoki zwany......................................
3. Na południe od Pucka i Władysławowa, za pasem przybrzeżnych łąk, rozciąga się duży kompleks leśny zwany Puszczą....................... Są to lasy..............................i............................, które sięgają na południu do szerokiej doliny Redy, a na zachodzie po rzekę..................................... i Jezioro........................................................ Pośród lasów rozrzucone są malownicze wioski, w których zachowało się wiele cennych zabytków architektonicznych.
Puszcza jest pozostałością prastarych lasów porastających północne Kaszuby.
Na śródleśnej polanie leży...................................... We wsi znajduje się przepiękny kościółek z 1742 roku, z barokowym wyposażeniem i nietypowym kandelabrem z rogów jeleni. Drugą atrakcją wsi są..................... Powstały one poprzez zlepienie związkami................................. polodowcowych piasków i żwirów.
4. W Nadmorskim P.K. ochronie podlegają krajobrazy: nizinno-....................................,
wydmowy,........................... i zalewowy.
Ponad 2/3 powierzchni to bory......................... i................., zbiorowiska roślin................,
zaroślowe na............................. Ostoje i stanowiska lęgowe wielu gatunków.....................
Odpowiedzi:
1. Wschodniego, Hel, Wisły, Łebę, Słupię, Morza Bałtyckiego, Tucholskie, Pomorskiego, Gdynia m.n.p.p., wejherowski, pucki.
2. Dolin polodowcowych, kępami, morzem, kępami, Pucka, klifem
3. Darżlubską, bukowe i mieszane, Piaśnicę, Żarnowieckie, Mechowo, groty, wapnia
4. torfowiskowy, klifowy, sosnowe i mieszane nadmorskich, klifach, ptaków

Zadania dla uczniów podczas przejścia ścieżką przyrodniczo- leśną:

Grupa I
Posługując się planem ścieżki przyrodniczej opisz krótko punkty przystankowe.
Spróbuj nadać tym miejscom nazwy pochodzące od charakterystycznych cech tych
miejsc.

Grupa II
Na podstawie obserwacji podczas przejścia ścieżką przyrodniczą uzupełnij tabelę
wpisując po kilka przykładów roślin i zwierząt występujących w poszczególnych
warstwach (piętrach) lasu.
Korony drzew Podszyt Runo leśne Ściółka
rośliny rośliny rośliny rośliny
1 1 1 1
2 2 2 2
3 3 3 3
zwierzęta zwierzęta zwierzęta zwierzęta
1 1 1 1
2 2 2 2
3 3 3 3

Grupa III
Za pomocą klucza do oznaczania roślin rozpoznaj dziesięć wybranych gatunków roślin.
Zbierz liście z ziemi, aby zrobić z nich zielnik

INSTRUKCJA WYKONANIA ZIELNIKA:
1. Zbieraj liście nie uszkodzone, średniej wielkości.
2. Oznaczaj liście za pomocą klucza do oznaczania roślin.
3. Wysusz liście wkładając je do gazety i podpisując rozpoznany gatunek.
4. Wysuszone liście przyklej taśmą klejącą do bloku technicznego, na każdej kartce podpisz rozpoznany gatunek rośliny, miejsce i datę zbioru
5. Zepnij razem wszystkie kartki zielnika i opatrz stroną tytułową.

Ewaluacja zajęć.
- aktywność i inicjatywa uczniów podczas wykonywanych zadań
- karta pracy terenowej ucznia
- zielnik

Bibliografia:
1. Stępczak K. Ochrona i kształtowanie środowiska. Warszawa 1994.
2. Umiński T. Ekologia, środowisko, przyroda. WSiP, Warszawa 1995.
3. Zieliński S., Lewiński W. Zarys ekologii z elementami ochrony środowiska i ochrony przyrody.
4. "Ochrona przyrody w woj. pomorskim. Informator." Regionalne Centrum Edukacjii Ekologicznej. Gdańsk 2000.
5. "Lasy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku" wyd. "Art.-Styl", 2003.

Opracowanie: mgr Izabela Niezgoda
mgr Zofia Świderska

Wyświetleń: 2576


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.