Katalog

Hanna Kubica
Pedagogika, Artykuły

Obszary działania pedagoga w gimnazjum

- n +

Obszary działania pedagoga w gimnazjum

Zakres obowiązków pedagoga szkolnego pozwala teoretycznie na dużą samodzielność w określaniu tych obszarów pracy wychowawczej, na które położony zostanie nacisk. Obok osobistych preferencji osoby zajmującej to stanowisko, jej dodatkowych uprawnień i ukończonych szkoleń, typu osobowości ogromny wpływ na kierunek pracy ma rodzaj i typ szkoły oraz środowiska rodzinnego ucznia. Mój artykuł chciałabym poświęcić determinantom mającym wpływ na zakres pracy pedagoga szkolnego w moim gimnazjum.

Pierwszym i naczelnym czynnikiem oddziałującym na zakres moich obowiązków są główni odbiorcy tych działań - młodzież w wieku od 13 do 16 roku życia. To przełomowy okres w życiu młodego człowieka. Dystansowanie się do dotychczasowych autorytetów (nauczyciele, rodzice), wręcz zaprzeczanie im, poszukiwanie (nie do końca świadomie i w sposób uporządkowany) własnego systemu wartości, brak umiejętności negocjowania, osiągania kompromisu, widzenie świata w czarno-białych tylko kolorach rodzi często konflikty, rozczarowania, zachowania ekstremalne. Na to wszystko nakłada się jeszcze kierowanie się uczuciami i emocjami, a nie racjonalnym myśleniem; wreszcie zaniżone poczucie własnej wartości i ogrom wątpliwości wobec konieczności odnajdywania swego miejsca w świecie dorosłych. Okres adolescencji, trwający przez cały czas nauki w gimnazjum wpływa na też na kryzys związany z wypełnianiem obowiązków szkolnych. Większość uczniów deklaruje w tym wieku niechęć do nauki, która czasem tłumiona jest w większym lub mniejszym stopniu poczuciem obowiązku i odpowiedzialności. Nadmierna dbałość o wygląd zewnętrzny, frustracje związane z niezadowoleniem z niego, czy niemożności ubierania się w określony sposób rodzą zaburzenia łaknienia czy prowadzą do samookaleczeń takich jak np. tatuaże.

Rodzice często są nieprzygotowani na te zmiany, czują się zaniepokojeni, a nawet zagrożeni, boją się też utraty wpływu na swoje dziecko. Zdanie, które najczęściej pada z ust rodziców w moim gabinecie zaczyna się od słów: "to dotychczas było takie grzeczne, dobrze uczące się dziecko...". Trudno się rodzicom dziwić. Nikt nie wyposaża ich w jakże potrzebną wiedzę i umiejętności postępowania z młodym, gniewnym i zbuntowanym, tak nagle odmienionym dzieckiem. Równocześnie wzorce wyniesione z domu rodzinnego a dotyczące sposobu wychowywania dzieci nie sprawdzają się w dzisiejszej kulturze, obyczajowości. Konflikt między rodzicami a dziećmi, wzajemna nieakceptacja mogą stać się przyczyną wejścia dziecka w grupę rówieśniczą - nie zawsze pozytywną, często budzącą zaniepokojenie rodziców a nawet niosącą prawdziwe zagrożenie ich dziecku.

Toteż w pracy pedagoga nadałam moim działaniom ten właśnie kierunek - budowy porozumienia, wzajemnych, prawdziwych kontaktów między rodzicami a dziećmi. Utrzymanie bowiem w okresie dorastania dziecka jak najlepszego, możliwego do osiągnięcia konsensusu uważam za naczelna sprawę w osiągnięciu sukcesu wychowawczego. Realizuję to poprzez określone, zawarte w programach wychowawczym i profilaktycznym zadania. Staram się pracować z obu "stronami". Rodzicom proponuję indywidualne konsultacje, pogadanki na tematy wychowawcze, zajęcia "Szkoły dla Rodziców" Sugeruję jak rozmawiać z dzieckiem, jak je motywować do pracy, jak szukać z nim porozumienia. Czasem pełnię rolę negocjatora, mediatora w zażegnywaniu rodzących się konfliktów. Uczniom mogę proponować indywidualne spotkania ukierunkowane na prace nad ich problemami. Kieruję ich też do specjalistycznych placówek, wzmacniam w ich dążeniach, pomagam odnajdywać własny system wartości i myśleć o sobie lepiej. Dobrą formą pracy są też zajęcia grupy socjoterapeutycznej - celem ich jest nabycie umiejętności potrzebnych w kontaktach z innymi ludźmi oraz wiedzy na swój temat. Pozwala im to na zachowanie wewnętrznej niezależności a co za tym idzie "wysyca" potrzebę buntu i zaprzeczania.

Być może za jakiś czas ten kierunek pracy będzie musiał ulec zmianie. W dzisiejszej sytuacji sprawdza się dobrze i jak mogę sądzić z opinii wyrażanych przez rodziców i uczniów zaspokaja potrzeby jednych i drugich.
 

Opracowanie: mgr Hanna Kubica
pedagog szkolny

Wyświetleń: 1024


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.