AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Knop
Turystyka, Scenariusze

Scenariusz rowerowej wycieczki integracyjnej zorganizowanej w klasie I Gimnazjum nr 2 w Turku

- n +

Scenariusz rowerowej wycieczki integracyjnej zorganizowanej w klasie I gimnazjumnr 2 w Turku

KIEROWNIK WYCIECZKI - Barbara Knop (wychowawca)

UCZESTNICY
- klasa I e Gimnazjum nr 2 w Turku

ILOŚĆ UCZESTNIKÓW - 24 uczniów

ILOŚĆ OPIEKUNÓW - 2 nauczycieli, 1 rodzic

TERMIN - 19.09.2001r.

CZAS TRWANIA - 5 godz.

ŚRODEK LOKOMOCJI - rowery

TRASA - Turek - Rogów - Turek (drogi polne)

MIEJSCE DOCELOWE - prywatna posiadłość rodzinna uczennicy Magdaleny W.

CEL GŁÓWNY
Integracja zespołu klasowego.
Nawiązanie bliższego kontaktu wychowawcy z uczniami.

CELE SZCZEGÓŁOWE
Wychowawca:
Pozna członków zespołu klasowego, ich imiona, zainteresowania, ulubione zajęcia.
Uczeń:
Bliżej pozna kolegów z zespołu klasowego.
Rozwinie poczucie przynależności do grupy.
Nawiąże przyjaźnie.
Przełamie onieśmielenie, podkreśli własną tożsamość, odrębność i wartość.
Wzbudzi zaufanie wśród członków grupy, zintegruje się z klasą.

CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE
1.Ustalenie z uczniami i rodzicami terminu i miejsca docelowego wycieczki.
2.Ustalenie z uczniami regulaminu wycieczki.
3.Sprawdzenie trasy pod względem bezpieczeństwa i czasu trwania dojazdu - wychowawca z uczennicą Magdą W.
4.Przydział zadań do wykonania przez uczniów i rodziców:
- zakup kiełbasek, chleba, ketchupu, węgla na grill - Agata P. i Dorota M.
- transport zakupów i grilla - rodzic Magdy W. (samochodem)
- sprawdzenie pod względem technicznym rowerów - uczniowie wraz
z rodzicami w domu, n-el przed wyjazdem
- przygotowanie zestawu potrzebnych narzędzi do ewentualnych napraw rowerów - Michał G., Mateusz F.
- przygotwoanie apteczki - pielęgniarka szkolnea, Jonasz P.
- zabranie sprzętu sportowego (piłki, ringo, badminton) - Dawid B.,
Darek K.
- przygotowanie bezpiecznego miejsca do gier, zabaw i grillowania - rodzice Magdy W. (teren prywatnej posesji rodzinnej w Rogowie).

METODY PRACY
Gry i zabawy grupowe
Gry i zabawy indywidualne wg zainteresowań uczniów

PROGRAM WYCIECZKI

08:45 Zbiórka przed szkołą, sprawdzenie stanu technicznego rowerów, przypomnienie regulaminu wycieczki.
09:00 Wyjazd rowerami do Rogowa.
09:45 Dotarcie do celu wycieczki - rodzinna posesja uczennicy.
10:00 Wspólne grillowanie, zabawy wg zainteresowań uczniów, indywidualne rozmowy z wychowawcą.
11:00 Gry i zabawy grupowe z wychowawcą.


1. Nazywam się i...
CELE
Pomoc w zapamiętaniu imion. Przełamanie onieśmielenia.
PRZEBIEG
1.Uczestnicy stają w kręgu. Każdy po kolei:
- wymienia swoje imię oraz pokazuje swój charakterystyczny gest;
- wymienia swoje imię oraz pokazuje pantomimicznie, co lubi robić;
- wymienia swoje imię oraz przedstawia pantomimicznie ulubione zwierzę;
- wymienia swoje imię oraz wydaje jakiś zabawny dźwięk.
Za każdym razem grupa powtarza imię, ruchy lub dźwięki danej osoby.

2. Gra z piłką
CELE
Pomoc w zapamiętaniu imion i zdobyciu informacji o członkach grupy.
MATERIAŁY
Piłka
PRZEBIEG
1.Uczestnicy siedzą w kręgu.
2.Wychowawca podaje swoje imię i jakąś informację o sobie, a następnie rzuca piłkę do kogoś innego. Zadaniem tej osoby jest powtórzyć to, co usłyszała oraz swoje imię i jakąś swoją cechę, a potem rzucić piłkę do wybranej osoby.
Na koniec zabawy prowadzący pyta uczniów, ile imion udało im się zapamiętać i czego się dowiedzieli o swoich kolegach.

3. Powiedz swoje imię...
CELE
Pomoc w zapamiętaniu imion.
PRZEBIEG
1.Uczniowie stoją w kręgu. Każdy po kolei wymienia różne formy swojego imienia
(np.: Dorota, Dorcia, Dora, Dorotka, Dorocia itp.) i na zakończenie podaje tę, którą najbardziej lubi.

4. Znaki zodiaku
CELE
Umożliwienie nawiązania bliższych kontaktów i lepszego poznania się członków grupy.
PRZEBIEG
1.Uczniowie pantomimicznie przedstawiają swoje znaki zodiaku.
2.Osoby o tych samych znakach dobierają się w grupy i rozmawiają na temat podobieństw i różnic między sobą (osoby, które nie znalazły swoich "zodiakalnych kolegów", tworzą jedną grupę).
3. Następnie prezentują charakterystyki klasowych Raków, Wodników, Wag itp.

5. Ślepiec
CELE
Stworzenie okazji do przeżycia sytuacji obdarzania kogoś zaufaniem. Zwiększanie wzajemnego zaufania członków grupy.
PRZEBIEG
1.Uczniowie dobierają się parami. Jedna osoba gra rolę niewidomego, druga - jego przewodnika. Na hasło prowadzącego, pary równocześnie poruszają się w dowolnych kierunkach. Przewodnik pomaga osobie z zamkniętymi oczami wymijać realne
i wyimaginowane przeszkody. Po jakimś czasie następuje zmiana ról.
2.Ćwiczenie powtarza się kilkakrotnie, zmieniając skład par.

Na koniec uczniowie opowiadają o swoich doświadczeniach; mówią, jakie zachowania partnerów sprawiły, że czuli się bezpiecznie.

6. Wahadło
CELE
Stworzenie okazji do okazania zaufania członkom grupy oraz do przeżycia odpowiedzialności za drugą osobę.
PRZEBIEG
1.Uczestnicy dzielą się na około 10-osobowe grupy i tworzą dość ciasne kręgi.
2.Jedna osoba z każdego kręgu staje w środku koła, zamyka oczy, usztywnia ciało i upada na wyciągnięte dłonie kolegów.Ci podają sobie delikatnie bezwładną osobę, tak aby nie upadła na ziemię.
3.Ćwiczenie to powtarzamy, zachęcając, by wszyscy wzięli w nim udział.

W omówieniu należy zwrócić uwagę na odczucia uczniów:
- czy łatwo im było zaufać innym;
- co czuli, gdy mieli upaść na ręce kolegów
- co czuli, gdy poszczególne osoby zawierzały im siebie.

Uwagi
Zabawa odbywa się w bezpiecznym terenie, na trawie.

7. Wspólne opowiadanie
CELE
Analiza zachowań poszczególnych uczniów w sytuacji wykonywania wspólnego zadania.
PRZEBIEG
1.Uczestnicy siadają w kręgu.
2.Zadanie polega na stworzeniu wspólnego opowiadania w ten sposób, że każda osoba mówi kolejno jedno zdanie. Opowiadanie można zakończyć w dowolnym momencie.

11:50 Zebranie sprzętu sportowego, przygotowanie do powrotu.
12:00 Wyjazd.
12:45 Powrót do szkoły.


LITERATURA
Aronson E. Człowiek - istota społeczna. Warszawa PWN 1995.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Pankowska D. Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa WSiP 2001.

REGULAMIN ROWEROWEJ WYCIECZKI INTEGRACYJNEJ KLASY IE GIMNAZJUM NR 2 W TURKU

1. Każdy uczestnik wycieczki rowerowej dba o bezpieczeństwo własne i kolegów.

2. Klasa przebywa trasę wycieczki w dwóch kolumnach, zachowując bezpieczne odstępy między rowerami (ok. 1,5-2m).

3. Na czele każdej kolumny jedzie nauczyciel, a na końcu wyznaczony uczeń. Nikt nie zmienia miejsca w kolumnie (nie wyprzedza)

4. Podczas hamowania należy krzyknąć "HAMUJĘ!!!", by powiadomić o tym kolegów jadących z tyłu.

5. Każdy uczeń, przed wyjazdem sprawdza stan techniczny rowera, wskazana jest pomoc rodzica.

6. Uczeń jest zobowiązany zgłosić nauczycielowi każdy najdrobniejszy wypadek.

7. Podczas wycieczki obowiązują ponadto zasady zachowania i regulaminy obowiązujące uczniów naszego gimnazjum.

8. Każdy uczeń ma obowiązek zabrać "dobry humor" i "chęć do wspólnej zabawy".
 

Opracowanie: mgr Barbara Knop
nauczyciel Gimnazjum nr 2 w Turku

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5812


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.25



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.