Katalog

Jolanta Radzikowska, Mari
Informatyka, Różne

Przedmiotowy system oceniania z informatyki. (kl. 4 - 6 szkoły podstawowej)

- n +

Przedmiotowy system oceniania z informatyki dla uczniów kl. 4 - 6 Szkoły Podstawowej nr 50 w Częstochowie

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z INFORMATYKI DLA UCZNIÓW KL. 4 - 6
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 50 W CZĘSTOCHOWIE

  1. Przedmiotowy system oceniania jest zgodny ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, na podstawie Rozporządzenia MEN z dn. 19.04.1999.
  2. Uczniowie i rodzice znają zasady oceniania i wymagań na poszczególne stopnie szkolne.
  3. Nauczyciela w swojej pracy:
    • uwzględnia potrzeby i zainteresowania ucznia,
    • docenia samodzielność pracy uczniów (np. pomysły zadań),
    • włącza wszystkich uczniów do aktywnej pracy na lekcji,
    • stwarza możliwości współpracy,
    • daje szanse wykazania się uczniom o różnych uzdolnieniach,
    • organizuje twórczą pracę na lekcji,
    • tworzy sytuacje, w których uczniowie odkrywają samodzielnie nowe możliwości (komputera i oprogramowania),
    • wykorzystuje odpowiednie pomoce dydaktyczne - mobilizuje uczniów do samodzielnego ich przygotowania,
    • mobilizuje uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji,
    • uczy oceny i samooceny.
  4. Uczeń zachęcany jest do pracy poprzez stwarzanie na zajęciach atmosfery sprzyjającej jego aktywności:
    • ma poczucie bezpieczeństwa oraz własnej wartości,
    • odczuwa satysfakcję z wykonanej pracy,
    • realizuje własne pomysły,
    • bierze udział w planowaniu i podejmowaniu decyzji,
    • wie, że jego wkład pracy jest dostrzegany.
  5. Z uwagi na charakter przedmiotu, do sprawdzenia osiągnięć uczniów najbardziej odpowiednie są za-dania praktyczne (uczeń odpytywany jest podczas pracy z komputerem).
    • ocena stawiana jest za samodzielność w pracy, staranność wykonania, postępy ucznia w nauce.
    • na bieżąco nauczyciel sprawdza prawidłowość wykonywanych zadań, wskazuje braki i niedociągnięcia w umiejętnościach uczniów, mobilizuje uczniów do samooceny, a także do oceny pracy kolegów.
  6. Jeśli zachodzi potrzeba sprawdzenia wiadomości teoretycznych uczniów - odbywa się to w formie kilkunastominutowych kartkówek. Sprawdziany zapowiadane są uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem (podawany jest zakres materiału).
  7. W przypadku uczniów z opinią Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej należy obniżyć wymagania na poszczególne oceny. Nauczyciel musi podejść do takiego ucznia indywidualnie.
Poniższe kryteria wymagań opracowane zostały w oparciu o program nauczania informatyki i stosowania technologii informacyjnej dla szkoły podstawowej nr DKW - 4014 - 5/99 oraz podręcznik Informatyka dla klas 4-6 opracowany przez zespół autorów pod redakcją prof. M. M. Sysło.

Kryteria wymagań dotyczą dwóch poziomów pracy ucznia Nowicjusza i Juniora.

1.Wymagania na poziomie Nowicjusz:
Ocena celująca
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności wykraczają poza obowiązujący pro-gram nauczania:
  • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem oraz wykazuje operatywność w wykorzystywaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań trudnych, w nowych sytuacjach;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę klasy, grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych;
  • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia;
  • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach;
  • bierze udział w konkursach komputerowych i osiąga w nich sukcesy.
Ocena bardzo dobra
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określony na poziomie Nowicjusza:
  • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • samodzielnie uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie;
  • zmienia wielkość okna, przesuwa różne ruchome obiekty na ekranie;
  • kreśli różne linie, wypełnia kontury kolorem, wstawia gotowe figury geometryczne i stemple;
  • zapisuje i odczytuje kartkę w komputerze;
  • znajduje gotowy rysunek w komputerze i poprawia go;
  • zapisuje ponownie pod tą samą nazwą lub inną;
  • wpisuje tekst z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
  • redaguje i formatuje tekst według podanego wzoru;
  • umieszcza gotowe rysunki i teksty na jednej kartce;
  • samodzielnie wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami, dokonuje zmian w arkuszu;
  • stosuje wbudowane w arkusz operacje i wpisując je w postaci formuły;
  • tworzy wykresy dla danych z tabeli;
  • bezbłędnie wyszczególnia elementy zestawu komputerowego;
  • podaje przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej;
  • wie co oznacza pojęcie multimedia, samodzielnie korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych;
  • posługuje się programem komputerowym do wysyłania i odbierania wiadomości;
  • samodzielnie przygotowuje swoje prace do prezentacji;
Ocena dobra
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności na poziomie Nowicjusza:
  • samodzielnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • uruchamia programy, których ikony znajdują się na pulpicie;
  • zmienia wielkość okna, przesuwa różne ruchome obiekty na ekranie;
  • kreśli linie, wypełnia kontury kolorem, wstawia gotowe figury geometryczne i stemple;
  • z niewielką pomocą zapisuje i odczytuje kartkę w komputerze;
  • poprawia gotowy rysunek i zapisuje go;
  • wpisuje tekst na komputerową kartkę z zachowaniem zasad poprawnego wpisywania tekstu;
  • wykonuje operacje formatowania tekstu: wyrównywanie tekstu, zmiana rodzajów czcionki i jej atrybutów;
  • z niewielką pomocą umieszcza na jednej kartce rysunki i teksty;
  • zna elementy zestawu komputerowego;
  • umie podać przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej;
  • wie co oznacza pojęcie multimedia;
  • z niewielką pomocą korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych;
  • umie wysyłać i odbierać wiadomości;
  • po odpowiednim instruktażu nauczyciela przygotowuje swoje prace do prezentacji;
  • wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami, z niewielka pomocą dokonuje zmian w arkuszu;
  • stosuje wbudowaną w arkusz operację sumowania;
  • z niewielka pomocą tworzy wykres dla danych z tabeli;
Ocena dostateczna
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:
  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • uruchamia programy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie;
  • kreśli linie, wypełnia kontury kolorem;
  • z pomocą nauczyciela zapisuje i odczytuje kartkę w komputerze;
  • z pomocą nauczyciela wpisuje tekst z zachowaniem podstawowych zasad edycji;
  • formatuje tekst według wskazówek nauczyciela i przy jego pomocy;
  • z pomocą nauczyciela umieszcza na jednej kartce rysunki i teksty;
  • umie nazwać wskazane elementy zestawu komputerowego;
  • umie wymienić przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej;
  • przy pomocy nauczyciela korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych;
  • przy pomocy nauczyciela przygotowuje swoje prace do prezentacji;
  • z pomocą nauczyciela wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami;
Ocena dopuszczająca
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:
  • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem;
  • pod nadzorem nauczyciela uruchamia programy, korzystając z ikon znajdujących się na pulpicie;
  • kreśli linie, wypełnia kontury kolorem;
  • z pomocą nauczyciela zapisuje i odczytuje kartkę w komputerze;
  • z pomocą nauczyciela wpisuje tekst z zastosowaniem wielkich i małych liter oraz polskich znaków diakrytycznych;
  • wybiera czcionkę i sposób wyrównywania tekstu przed jego napisaniem;
  • z pomocą nauczyciela wyszukuje usterki w gotowym tekście i wprowadza poprawki;
  • korzystając z podpowiedzi nauczyciela umie nazwać wskazany element zestawu komputerowego;
  • z dużą pomocą nauczyciela wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami;
Ocena niedostateczna Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

2.Wymagania na poziomie Juniora:
Ocena celująca
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności wykraczają poza obowiązujący pro-gram nauczania:
  • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem oraz wykazuje operatywność w wykorzystywaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań trudnych, w nowych sytuacjach;
  • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić;
  • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę klasy, grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych;
  • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia;
  • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach;
  • bierze udział w konkursach komputerowych i osiąga w nich sukcesy.
Ocena bardzo dobra
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określony na poziomie Juniora:
  • bezbłędnie wykonuje operacje na folderach i plikach: tworzy katalogi i podkatalogi, kopiuje i przenosi pliki między folderami;
  • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach;
  • bezbłędnie wpisuje i redaguje tekst;
  • właściwie stosuje numerowanie i wypunktowanie akapitów;
  • tworzy i wypełnia tabelę, modyfikuje ją;
  • bezbłędnie stosuje operacje na blokach tekstu korzystając z opcji menu i skrótów klawiszowych;
  • układa i modyfikuje sekwencje poleceń dla robota;
  • korzysta z przeglądarki do wyszukiwania informacji mając podany adres internetowy lub słowa do wyszukania;
  • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety;
  • samodzielnie potrafi wysłać pocztą elektroniczną list z załącznikiem;
  • bezbłędnie przekształca rysunki i ich fragmenty;
  • tworzy kompozycje rytmiczne i symetryczne oraz ornamenty ozdobne - bezbłędnie korzystając z operacji ZAZNACZ, KOPIUJ, WKLEJ;
  • umie wskazać przykłady baz danych, a w nich rekordy i pola;
  • potrafi sortować bazę oraz wyszukiwać w niej informacje;
  • potrafi modyfikować przygotowaną wcześniej bazę danych;
  • potrafi zaplanować większe obliczenia w arkuszu;
  • sprawdza za pomocą arkusza wiele wariantów obliczeń;
  • przygotowuje prezentację na zaproponowany przez siebie temat;
  • prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer.
Ocena dobra
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonego na poziomie Juniora:
  • wykonuje operacje na folderach i plikach korzystając z krótkich wskazówek nauczyciela;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach korzystając z niewielkiej pomocy nauczyciela;
  • wpisuje i redaguje tekst wpisany na komputerowa kartkę;
  • stosuje numerowanie i wypunktowanie akapitów;
  • tworzy i wypełnia tabelę;
  • z niewielką pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu;
  • umieszcza gotowe rysunki i teksty na jednej kartce;
  • układa sekwencje poleceń dla robota;
  • korzysta z przeglądarki do wyszukiwania informacji mając podany adres internetowy;
  • wysyła i odbiera wiadomości za pomocą programu pocztowego korzystając przy tym z niewielkiej pomocy nauczyciela;
  • przekształca rysunki i ich fragmenty;
  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela tworzy kompozycje rytmiczne i symetryczne oraz ornamenty ozdobne korzystając z operacji ZAZNACZ, KOPIUJ, WKLEJ;
  • umie wskazać przykłady baz danych, a w nich rekordy i pola;
  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela sortuje bazę oraz wyszukuje w niej informacje;
  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela modyfikuje przygotowaną wcześniej bazę danych;
  • przy niewielkiej pomocy nauczyciela wykonuje większe obliczenia w arkuszu;
  • z niewielką pomocą przygotowuje swoje prace do prezentacji;
  • wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach
Ocena dostateczna
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:
  • wykonuje operacje na folderach i plikach korzystając z pomocy nauczyciela;
  • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach korzystając z pomocy nauczyciela;
  • wpisuje i redaguje tekst wpisany na komputerowa kartkę, korzystając z pomocy nauczyciela;
  • z pomocą nauczyciela stosuje numerowanie i wypunktowanie akapitów;
  • z pomocą nauczyciela tworzy i wypełnia tabelę;
  • z pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu;
  • umieszcza gotowe rysunki i teksty na jednej kartce;
  • z pomocą nauczyciela układa sekwencje poleceń dla robota;
  • z pomocą nauczyciela korzysta z przeglądarki do wyszukiwania informacji mając podany adres internetowy;
  • z pomocą nauczyciela wysyła i odbiera wiadomości za pomocą programu pocztowego;
  • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki i ich fragmenty;
  • z pomocą nauczyciela tworzy kompozycje korzystając z operacji ZAZNACZ, KOPIUJ, WKLEJ;
  • korzystając ze wskazówek nauczyciela wskazuje przykłady baz danych, a w nich rekordy;
  • przy pomocy nauczyciela sortuje bazę;
  • z pomocą nauczyciela wykonuje obliczenia w arkuszu;
  • z pomocą nauczyciela przygotowuje swoje prace do prezentacji;
  • wymienia poznane dziedziny zastosowania komputera w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania;
Ocena dopuszczająca
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności:
  • z dużą pomocą nauczyciela wpisuje tekst na komputerową kartkę i formatuje go;
  • z dużą pomocą nauczyciela stosuje numerowanie i wypunktowanie akapitów;
  • z pomocą nauczyciela wypełnia przygotowaną tabelkę danymi;
  • przegląda otwartą stronę internetową;
  • z pomocą nauczyciela korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych;
  • z pomocą nauczyciela tworzy proste rysunki;
  • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki i ich fragmenty;
  • korzystając ze wskazówek nauczyciela wskazuje przykłady baz danych;
  • z dużą pomocą nauczyciela wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami oraz wykonuje na wprowadzonych danych najprostsze operacje (np. sumowanie);
  • wymienia zastosowania komputera w najbliższym środowisku;
Ocena niedostateczna
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności.

Opracowały:

mgr Jolanta Radzikowska
mgr Maria Tomżyńska
wrzesień 2000


Wyświetleń: 4802


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.