Katalog

Jerzy Matyka
Lekcja wychowawcza, Plany pracy

Wychowanie do pracy i przez pracę - program dydaktyczno-wychowawczy

- n +

Program dydaktyczno - wychowawczy: "Wychowanie do pracy i przez pracę" do realizacji podczas zajęć praktycznej nauki zawodu

Główny cel programu:
Wykształcić i wychować dobrego pracownika.
A cele szczegółowe to:

- wykształcić umiejętność solidnej pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole,
- wdrożyć do przestrzegania obecnie obowiązujących przepisów bhp i norm technologicznych,
- rozbudzić w uczniach motywację do zdobywania każdej umiejętności praktycznej,
- uczyć wykorzystywania wiedzy teoretycznej w praktyce,
- rozwijać szacunek dla pracy własnej i cudzej,
- rozszerzać horyzonty myślenia uczniów o własnej pracy w przyszłości i o roli pracy w życiu człowieka,
- kształtować współpracę w grupie wykonującej wspólnie jakieś zadanie,
- rozwijać nawyki dyscypliny, rzetelności i odpowiedzialności za powierzone zadania,
- umożliwić uczniom przeżywanie satysfakcji z dobrze wykonanej pracy.

Formy i metody realizacji celu głównego i celów szczegółowych:
Cele programu realizowane są przede wszystkim poprzez dobre zorganizowanie i nadzorowanie każdorazowych zajęć praktycznych grupy. Jest to pierwszy blok mojego programu, czyli:

I. Wychowanie do pracy poprzez pracę.
- W pierwszej kolejności wdrażam uczniów do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa podczas pacy i nigdy nie zaniedbuję ich egzekwować, gdyż w zawodzie elektryka jest to sprawa zasadnicza.
- Przy podejmowaniu każdego nowego zadania szczegółowo wyjaśniam uczniom cel i metodę pracy, nawiązując do zdobytej wcześniej wiedzy teoretycznej i praktycznej.
- Organizuję pracę w małych zespołach tak, by mobilizować wszystkich do równego wysiłku i do pomagania sobie wzajemnie.
- Staram się o wytworzenie życzliwej atmosfery w czasie pracy oraz przestrzegam ustalonych przerw na odpoczynek i posiłek.
- Systematycznie kontroluję obecność uczniów na zajęciach praktycznych i wymagam wyjaśnienia przyczyn nieobecności. Informuję o absencji na bieżąco wychowawcę klasy. Wspólnie z kolegami - nauczycielami praktycznej nauki zawodu ustalamy sposoby przeciwdziałania absencji uczniów na zajęciach.
- Daję uczniom przykład własnej solidnej pracy i motywuję ich także przez pochwały i sprawiedliwe ocenianie do solidności. Staram się, by uczniowie byli obecni przy zakończeniu pracy na rzecz danej instytucji i także uczestniczyli w odbieraniu podziękowania za wykonaną pracę. Uświadamiam im jak ważna jest solidność pracy także z uwagi na lokalny patriotyzm, gdyż wykonujemy zadania przeważnie w naszym mieście, gminie, powiecie.

W toku zajęć praktycznej nauki zawodu zdarzają się sytuacje krótkich przerw w pracy w terenie. Wykorzystuję ten czas, aby ugruntować fachową wiedzę uczniów, sprawdzić nabyte umiejętności i wyciągnąć wnioski do lepszego organizowania zajęć.

W czasie tym organizuję również spotkania dla uczniów, które rozszerzają ich wyobrażenie i myślenie o własnej pracy zawodowej w przyszłości, czyli realizuję:

II. Wychowanie do pracy poprzez spotkania z ludźmi znającymi realia pracy.
Są to spotkania:
- Z pracownikiem Powiatowego Urzędu Pracy - na temat możliwości rynku pracy na terenie gminy i powiatu niżańskiego oraz na temat sposobu sporządzania dokumentów związanych z poszukiwaniem i podejmowaniem pracy.
- Z prywatnymi przedsiębiorcami - na temat własnych inicjatyw gospodarczych, trybu zakładania własnych firm i prowadzenia ich, zjawiska konkurencyjności i roli reklamy.
Te spotkania cieszą się wielkim zainteresowaniem młodzieży, która jak wynika z ankiety "Sami o sobie", chciałaby w przyszłości prowadzić własne firmy. Stąd wiele pytań do przedsiębiorców, wiele emocji. Myślę, że dzięki tym spotkaniom młodzież poznaje realia funkcjonowania firm i zdobywa motywację do rzetelnego przygotowywania się już teraz do przyszłej pracy.

Trzeci blok mojego programu stanowią:

III. Rozmowy, czyli wychowanie do pracy poprzez rozmowy o pracy.
- W czasie wolnym prowadzę z uczniami rozmowy na temat, czym jest praca w życiu człowieka i jaką rolę w nim spełnia. Bardzo wiele rozmawiam też z uczniami na temat plusów i minusów pracy za granicą. Jest to temat ważny, bo jak wynika z ankiety "Sami o sobie" oraz z prowadzonych rozmów, większość planuje czasowo lub na stałe pracować za granicą.
- W czasie, gdy integrujemy się z Unią Europejską, uczniowie powinni znać nie tylko obiegowe opinie, ale także przepisy prawne regulujące możliwości pracy Polaków za granicą. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom i mając własne rozeznanie tego problemu, prowadzę rozmowy z uczniami na ten temat.

Są one bardzo cenione przez młodzież, zwłaszcza uczniów trzeciej klasy szkoły zawodowej, którzy kończą szkołę.

Program, który opracowałem i wdrożyłem realizując go już trzeci rok, może być ciągle modyfikowany.
 

Opracowanie: Jerzy Matyka

Wyświetleń: 1311


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.