Katalog Jerzy Matyka Lekcja wychowawcza, Plany pracy Wychowanie do pracy i przez pracę - program dydaktyczno-wychowawczyProgram dydaktyczno - wychowawczy: "Wychowanie do pracy i przez pracę" do realizacji podczas zajęć praktycznej nauki zawoduGłówny cel programu:Wykształcić i wychować dobrego pracownika. A cele szczegółowe to: - wykształcić umiejętność solidnej pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole, - wdrożyć do przestrzegania obecnie obowiązujących przepisów bhp i norm technologicznych, - rozbudzić w uczniach motywację do zdobywania każdej umiejętności praktycznej, - uczyć wykorzystywania wiedzy teoretycznej w praktyce, - rozwijać szacunek dla pracy własnej i cudzej, - rozszerzać horyzonty myślenia uczniów o własnej pracy w przyszłości i o roli pracy w życiu człowieka, - kształtować współpracę w grupie wykonującej wspólnie jakieś zadanie, - rozwijać nawyki dyscypliny, rzetelności i odpowiedzialności za powierzone zadania, - umożliwić uczniom przeżywanie satysfakcji z dobrze wykonanej pracy. Formy i metody realizacji celu głównego i celów szczegółowych: Cele programu realizowane są przede wszystkim poprzez dobre zorganizowanie i nadzorowanie każdorazowych zajęć praktycznych grupy. Jest to pierwszy blok mojego programu, czyli: I. Wychowanie do pracy poprzez pracę. - W pierwszej kolejności wdrażam uczniów do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa podczas pacy i nigdy nie zaniedbuję ich egzekwować, gdyż w zawodzie elektryka jest to sprawa zasadnicza. - Przy podejmowaniu każdego nowego zadania szczegółowo wyjaśniam uczniom cel i metodę pracy, nawiązując do zdobytej wcześniej wiedzy teoretycznej i praktycznej. - Organizuję pracę w małych zespołach tak, by mobilizować wszystkich do równego wysiłku i do pomagania sobie wzajemnie. - Staram się o wytworzenie życzliwej atmosfery w czasie pracy oraz przestrzegam ustalonych przerw na odpoczynek i posiłek. - Systematycznie kontroluję obecność uczniów na zajęciach praktycznych i wymagam wyjaśnienia przyczyn nieobecności. Informuję o absencji na bieżąco wychowawcę klasy. Wspólnie z kolegami - nauczycielami praktycznej nauki zawodu ustalamy sposoby przeciwdziałania absencji uczniów na zajęciach. - Daję uczniom przykład własnej solidnej pracy i motywuję ich także przez pochwały i sprawiedliwe ocenianie do solidności. Staram się, by uczniowie byli obecni przy zakończeniu pracy na rzecz danej instytucji i także uczestniczyli w odbieraniu podziękowania za wykonaną pracę. Uświadamiam im jak ważna jest solidność pracy także z uwagi na lokalny patriotyzm, gdyż wykonujemy zadania przeważnie w naszym mieście, gminie, powiecie. W toku zajęć praktycznej nauki zawodu zdarzają się sytuacje krótkich przerw w pracy w terenie. Wykorzystuję ten czas, aby ugruntować fachową wiedzę uczniów, sprawdzić nabyte umiejętności i wyciągnąć wnioski do lepszego organizowania zajęć. W czasie tym organizuję również spotkania dla uczniów, które rozszerzają ich wyobrażenie i myślenie o własnej pracy zawodowej w przyszłości, czyli realizuję: II. Wychowanie do pracy poprzez spotkania z ludźmi znającymi realia pracy. Są to spotkania: - Z pracownikiem Powiatowego Urzędu Pracy - na temat możliwości rynku pracy na terenie gminy i powiatu niżańskiego oraz na temat sposobu sporządzania dokumentów związanych z poszukiwaniem i podejmowaniem pracy. - Z prywatnymi przedsiębiorcami - na temat własnych inicjatyw gospodarczych, trybu zakładania własnych firm i prowadzenia ich, zjawiska konkurencyjności i roli reklamy. Te spotkania cieszą się wielkim zainteresowaniem młodzieży, która jak wynika z ankiety "Sami o sobie", chciałaby w przyszłości prowadzić własne firmy. Stąd wiele pytań do przedsiębiorców, wiele emocji. Myślę, że dzięki tym spotkaniom młodzież poznaje realia funkcjonowania firm i zdobywa motywację do rzetelnego przygotowywania się już teraz do przyszłej pracy. Trzeci blok mojego programu stanowią: III. Rozmowy, czyli wychowanie do pracy poprzez rozmowy o pracy. - W czasie wolnym prowadzę z uczniami rozmowy na temat, czym jest praca w życiu człowieka i jaką rolę w nim spełnia. Bardzo wiele rozmawiam też z uczniami na temat plusów i minusów pracy za granicą. Jest to temat ważny, bo jak wynika z ankiety "Sami o sobie" oraz z prowadzonych rozmów, większość planuje czasowo lub na stałe pracować za granicą. - W czasie, gdy integrujemy się z Unią Europejską, uczniowie powinni znać nie tylko obiegowe opinie, ale także przepisy prawne regulujące możliwości pracy Polaków za granicą. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom i mając własne rozeznanie tego problemu, prowadzę rozmowy z uczniami na ten temat. Są one bardzo cenione przez młodzież, zwłaszcza uczniów trzeciej klasy szkoły zawodowej, którzy kończą szkołę. Program, który opracowałem i wdrożyłem realizując go już trzeci rok, może być ciągle modyfikowany. Opracowanie: Jerzy Matyka Wyświetleń: 1311
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |