Scenariusz lekcji. Tworzenie kartek z rysunkami i tekstami - prezentacje
Scenariusz lekcji
Klasa |
4a |
Zagadnienie programowe: |
patrz DKW- 4014 - 5/99 Praktyczne zastosowanie informatyki...
zbieranie, gromadzenie, wyszukiwanie i prezentowanie informacji, korzystanie z multimediów,...(...) |
Temat: |
"Tworzenie kartek z rysunkami i tekstami - prezentacje". |
Czas trwania: |
90 min. |
Cele lekcji: |
Przygotowanie do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną.
Celowe korzystanie z różnych źródeł informacji oraz środków jej prezentacji i przekazu.
Wprowadzenie do pracy nad projektem zespołowym.
Wpływ dyscypliny na efektywność pracy i poszanowanie sprzętu. |
Treści nauczania: |
Sposoby komunikowania się z komputerem (np. oferta / menu, ikona, przycisk, wybór opcji, zatwierdzenie wyboru, rezygnacja z wyboru).
Przechowywanie i pobieranie wyników pracy prowadzonej
z oprogramowaniem
Praca w zespole, porozumiewanie się z innymi osobami podczas realizacji wspólnego projektu.
Tworzenie rysunków z użyciem edytora grafiki.
Tworzenie tekstów za pomocą edytora tekstu.
Wykorzystywanie TI do wyszukiwania, zbierania, przechowywania i przetwarzania informacji na różne tematy oraz do przedstawiania jej w odpowiedniej postaci.
Przygotowanie prostych prezentacji. |
Działania podejmowane przez
uczniów i nauczyciela: |
Uczniowie korzystają z edytora tekstu i edytora grafiki do przy-gotowania prostych dokumentów.
Uczniowie zapoznają się z różnymi źródłami i sposobami dostępu do informacji.
|
Osiągnięcia ucznia po zakoń-
czeniu kształcenia: |
Celowe korzystanie z różnych źródeł oraz dostępnych informacji.
Sprawne posługiwanie się edytorami - tekstu i grafiki.
Tworzenie karteczek ze swoich rysunków i tekstów.
Wstawianie karteczek na jedną kartkę.
Przesuwanie karteczek na kartce.
Oglądanie całej kartki w pomniejszeniu.
Uatrakcyjnianie swoich prac dodatkowymi efektami (dźwiękiem)
Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy.
|
Metody nauczania: |
elementy wykładu, prezentacja, ćwiczenia. |
Formy organizacyjne: |
pracownia informatyczna, praca w zespołach dwuosobowych. |
Środki dydaktyczne: |
komputery, dyskietki, prezentacja komputerowa, grafoskop, foliogramy, karty ćwiczeń.
|
Plan lekcji:
1) Część organizacyjna - przywitanie wszystkich i sprawdzenie obecności.
2) Podanie tematu - "Tworzenie kartek z rysunkami i tekstami - prezentacje" - zapisanie na tablicy, w dzienniku, uczniowie w zeszytach.
3) Pozostawienie uczniom czasu na przygotowanie się do lekcji - włączenie komputerów, rozdanie dyskietek, uruchomienie programu TI i wybranie przybornika.
4) Wprowadzenie do tematu lekcji. Podanie najważniejszych zagadnień związanych z realizacją zajęć, przykładowe prezentacje.
5) Podanie tematu zadania praktycznego i ogólnego sposobu jego wykonania:
- każdy zespół tworzy 2 karteczki na komputerowej kartce (jedna z nich przeznaczona będzie dla edytora tekstu, druga dla edytora grafiki),
- uczniowie wykonują polecenia zapisane na karcie ćwiczeń.
6) Wykonanie zadania praktycznego - nauczyciel pomaga tylko na wyraźną prośbę członków zespołu (rozwijanie samodzielności i zaradności).
7) Ocena pracy zespołów - obserwując uczniów podczas wykonywania ćwiczeń nauczyciel może poprosić niektórych o słowne opisanie wykonywanych czynności. Uczniowie mogą odpowiadać na pytania typu:
Co zrobisz, aby zmniejszyć karteczkę?
Co zrobisz, aby przenieść karteczkę w inne miejsce na tej samej kartce?
Co zrobisz, aby obejrzeć całą kartkę?
Jak wzbogacisz prezentację o dodatkowe efekty?
Oceniając ich wypowiedzi nauczyciel zwraca uwagę na to, czy uczniowie rozumieją czynności, czy potrafią posłużyć się pojęciami i operacjami wprowadzonymi na lekcji.
8) Refleksja i ewaluacja:
- podsumowanie zajęć - co uczniowie poznali na lekcji, czego się nowego nauczyli,
- uczniowie wypełniają rozdaną im ankietę.
9) Zakończenie zajęć:
- wyjście z programu TI, zamknięcie systemu,
- uporządkowanie stanowisk pracy,
- pożegnanie uczniów.
Przykładowa karta ćwiczeń ( jedna z sześciu, ponieważ każdy zespół dostaje inną)
TWORZYMY KARTKI Z RYSUNKAMI I TEKSTAMI
Poniższy tekst przepisz na komputerową kartkę. Wykonaj ilustrację do napisanego tekstu, postaraj się wzbogacić ją odpowiednim dźwiękiem:
Stoi na stacji lokomotywa,
ciężka, ogromna i pot z niej
spływa - tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
żar z rozgrzanego jej brzucha bucha.
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
a jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Nagle - gwizd!
Nagle - świst!
Para - buch!
Koła w ruch.
Najpierw powoli, jak żółw ociężale,
Ruszyła maszyna po szynach ospale.
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
Kręci się kręci się koło za kołem.
"Lokomotywa" - J. Tuwim
Gdy wykonasz powyższe zadanie, w ramach dodatkowych ćwiczeń wykonaj własną prezentację:
- możesz wykorzystać gotowe teksty znajdujące się w Przyborniku i dorysować odpowiedni rysunek;
- możesz wykorzystać gotowe rysunki znajdujące się w Przyborniku i dopisać odpowiedni tekst;
- możesz napisać własny tekst i wykonać do niego odpowiedni rysunek.
POWODZENIA!
Anonimowa ankieta uczniów
"Stopień opanowania materiału, atrakcyjność lekcji"
Proszę Cię o wypełnienie tej ankiety. Zaręczam Ci, że to co napiszesz, nie będzie wykorzystane przeciwko Tobie ani innym uczniom. Zależy mi bardzo na odpowiedziach szczerych, a także na wszelkich dodatkowych uwagach.
Dziękuję Ci
Jolanta Radzikowska
- Twoim zdaniem temat lekcji był ciekawy i spełnił Twoje oczekiwania:
- niewystarczająco
- średnio
- bardzo dobrze
- Lekcja była - Twoim zdaniem:
- interesująca
- nudna
- nijaka
- Jaki był Twój udział w rozwiązywaniu ćwiczeń w porównaniu z innymi:
- większy
- mniejszy
- mniej więcej taki sam
- Czy atmosfera panująca na zajęciach zachęcała Cię do własnej aktywności (sprzyjała zdobywaniu nowych umiejętności)?
Tak - dlaczego?.................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
Nie - dlaczego?.................................................................................................
..........................................................................................................................
.........................................................................................................................
- Co zmieniłbyś w lekcji, żeby się więcej nauczyć?............................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
opracowała:
mgr Jolanta Radzikowska
luty 2001