![]() |
![]() |
Katalog Barbara Grabińska Religia, Konspekty Przykazanie nowe daję wam...Przykazanie nowe daję wam...Konspekt lekcji religii dla uczniów klasy V-tej szkoły podstawowej.Cele: - Uczeń wie, że najlepszym wzorem doskonałej miłości jest Jezus, z Niego czerpiemy wzór, On uczy nas kochać każdego człowieka. - Uczeń rozumie, że choć niekiedy trudno jest kochać drugiego człowieka to jednak nie można rezygnować ze świadczenia dobra. - Uczeń potrafi określić w jaki sposób może w swoim życiu realizować przykład Chrystusa. Pomoce: ilustracje przedstawiające ludzi w różnych okolicznościach (spacer, wojna, posiłek, wypoczynek itp.), szary papier, klej, Pismo św. Metody: 1. praca z tekstem 2. rozmowa kierowana 3. praca w grupach 4. słoneczko I. WPROWADZENIE Nie jesteś moim bratem, jeśli dajesz tylko z tego co ci zbywa, jeśli nie czuję nigdzie twego serca jeśli w twoim darze nie ma gestu przyjaźni. Nie jesteś moim bratem, jeśli niczego ode mnie nie oczekujesz, jeśli nic nie mogę ci dać. Nie jesteś moim bratem, Jeśli uważasz mnie za biednego, Gdyż nie posiadam tego co masz ty, Jeśli uważasz mnie za leniwego, Gdyż nie potrafię jak ty pracować, Jeśli uważasz mnie za uzależnionego, Gdyż ty sam nie widzisz swoich słabości, Jeśli uważasz mnie za głupca, Gdyż nie ma, świadectwa ukończenia szkoły. Phil Bosmans Odczytanie wiersza i analiza tekstu - z której wynika nasz stosunek do bliźnich. W jaki sposób ich oceniasz? Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4-5 osobowe. Dzieci otrzymują zdjęcia i ilustracje ukazujące ludzi w różnych okolicznościach (pomoc bliźniemu, wyrządzanie krzywdy innym lub sobie. Dzieci maja wybrać tylko te zdjęcia, które mówią o miłości bliźniego. Następnie omawiając poszczególne fotografie przedstawiciele grup przyklejają je na papierze pakowym (przyklejonym do ściany). Nad papierem znajduje się zasłonięty napis (Mt. 5.44-46a;48). Po wykonaniu zadania dzieci podchodzą i oglądają swoją pracę. Nauczyciel zwraca się do uczniów z pytaniami: Dlaczego tak istotna jest pomoc drugiemu człowiekowi, miły gest w stosunku do niego? Kto uczy nas takiego postępowania? Skąd wiemy, że to takie ważne? II. TO MÓWI PAN Katecheta lub wybrany uczeń uroczyście odczytuje fragment z Pisma Świętego opisujący Ostatnią Wieczerzę (J 13, 14-15; 34-35). Dzieci powinny zwrócić uwagę na Chrystusa umywającego nogi Apostołom - przykład służby drugiemu człowiekowi. Rozmowa należy poprowadzić w takim kierunku, by dzieci odkryły ogrom miłości Chrystusa do człowieka wyrażającej się nie tylko w słowach, ale też w czynach. Katecheta odsłania napis umieszczony nad wcześniej wykonaną praca dzieci (Mt. 5,44-46a;48) i wyjaśnia, że słowa te wypowiedział Pan Jezus w czasie Kazania na Górze. Następnie zachęca do wyciągnięcia wniosków z podanego tekstu. III. MOJA ODPOWIEDŹ Nauczyciel pyta dzieci, w jaki sposób mogą one kochać bliźniego. Zwraca uwagę na fakt, że nie słowa są tu najważniejsze, gdyż bez uczynków są one puste, bez wartości. Miłość bliźniego do jakiej wzywa Chrystus jest trudna, ale nie niemożliwa. Dają tego przykłady św. Brat Albert, Matka Teresa z Kalkuty czy o. Maksymilian Kolbe, którzy poświęcili swoje życie dla służby ludziom. Prezentacja fotografii przedstawiających w/w świętych wraz z krótkim przypomnieniem historii ich życia. Katecheta zwraca uwagę uczniów, że każdy nawet drobny uczynek miłości jest realizacją Kazania na Górze. Uczniowie odpowiadają w jaki sposób mogą realizować w swoim życiu przykazanie miłości bliźniego. Katecheta ukierunkowuje wypowiedzi uczniów na konkretne działania w domu, w szkole, na podwórku. Wypowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy w formie słoneczka. IV. MODLITWA Prośba o pomoc w realizacji poleceń Chrystusa w życiu (miłość bliźniego). Odczytanie z Pisma św. Hymnu o miłości św. Pawła. (Kor. 13, 1-5). V. NOTATKA "Miłujcie waszych nieprzyjaciół i módlcie się za tych, którzy was prześladują... Bądźcie więc doskonali jak doskonały jest Ojciec wasz Niebieski." Chrystus wzywa nas do miłości bliźniego i sam swoim życiem daje nam przykład, w jaki sposób to czynić. PRACA DOMOWA 1. Napisz w jaki sposób możesz przyczynić się do pogłębienia przyjaźni w twojej klasie lub 2. Zaprojektuj plakat zachęcający do wzajemnej życzliwości
Opracowanie: Barbara Grabińska Wyświetleń: 4810
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |