Katalog

Jacek Śledziewski
Pedagogika, Artykuły

Zagrożenie dzieci i młodzieży przestępstwem pedofilii - etiologia i pomoc psychologiczno - pedagogiczna

- n +

Zagrożenie dzieci i młodzieży przestępstwem pedofilii - etiologia i pomoc psychologiczno - pedagogiczna.

Scenariusz wystąpienia na konferencji szkoleniowej pedagogów i psychologów szkolnych miasta Katowice rejonu: Piotrowice, Kostuchna, Podlesie, Ligota, Ochojec.

Referat został opracowany w oparciu o dotychczasową wiedzę oraz materiały szkoleniowe konferencji zorganizowanej przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną Nr 3 w Katowicach, prowadzoną przez Koordynatora Zespołu Psychologów Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

DATA WYGŁOSZENIA: 30.04.2004 r.

TEKST REFERATU

Z definicji wykorzystywania seksualnego wynika, że jego sprawcą jest osoba dorosła. Czynem pedofilnym jest każde zachowanie osoby dorosłej wobec dziecka, które motywowane jest seksualnie i służy podniecaniu się i zaspokajaniu popędu seksualnego. Według SCOSAC dziecko seksualnie wykorzystywane, to każda jednostka w wieku bezwzględnej ochrony (wiek ten określa prawo), którą osoba dojrzała seksualnie naraża na jakąkolwiek aktywność natury seksualnej, której intencją jest seksualne zaspokojenie osoby dorosłej. Może to być przez świadome działanie osoby dorosłej, czy też przez zaniedbanie jej społecznych obowiązków lub obowiązków wynikających ze specyficznej odpowiedzialności za dziecko.

- Do ustalenia, kto jest dzieckiem, a kto nie, istotne jest kryterium prawne a nie kryteria biologiczne i psychologiczne
- O nadużywaniu seksualnym mówimy, gdy dziecko jest wykorzystywane do zaspakajania potrzeb seksualnych osoby dorosłej
- Seksualna aktywność pomiędzy dorosłym a dzieckiem zawsze opiera się na wykorzystaniu władzy, dlatego w przeciwieństwie do innych form seksualnego kontaktu nie może być traktowana inaczej niż nadużycie.

Wykorzystywanie seksualne to:

I - Pokazywanie treści seksualnych
a) wizerunków pornograficznych
b) płciowych części ciała
c) masturbowanie się w obecności dziecka
d) czynności seksualne wobec dziecka

II - Podglądanie dziecka w sytuacjach intymnych, np.: w kąpieli, w toalecie

III - Kontakt fizyczny polegający na dotykaniu ciała:
a) pocałunki erotyczne
b) dotykanie piersi, genitaliów, odbytu
c) pobudzanie ręką narządów płciowych dziecka
d) zmuszanie dziecka do pobudzania ręką narządów płciowych dziecka

IV - Kontakt fizyczny oralno - genitalny
a) całowanie, lizanie genitaliów, odbytu
b) zmuszanie do całowania, lizania, ssania genitaliów sprawcy
c) kontakt fizyczny genitalno - udowy

V - Penetracja seksualna - tzw. "cios w ciało i umysł"
a) penetracja palcem pochwy i odbytu
b) penetracja z zastosowaniem przedmiotów
c) penetracja genitalno - genitalna
d) penetracja gentialno - oralna

VI - Seksualne wykorzystywanie dziecka dla korzyści majątkowych
a) dziecięca pornografia i zmuszanie do pozowania w fotografiach i filmach podczas kontaktów seksualnych ze sprawcami
b) dziecięca prostytucja

VII - Przemoc seksualna wobec dzieci
a) powiązana z innymi formami przemocy lub dewiacją
b) wiązanie, bicie, kaleczenie, głodzenie
c) zmuszanie do różnych czynności, kontakt z moczem, kałem dziecka, zmuszanie dziecka do zadawania bólu sprawcy

VIII - Sadyzm - poddawanie bólowi, upokorzeniu.

1. Zachowania dzieci, które zostały wykorzystane seksualnie:
- odgrywanie przemocy seksualnej na lalkach i zabawkach
- "sekrety": dziecko mówi np. że ma tajemnicę, ale nie może jej zdradzić
- trudne do wytłumaczenia problemy szkolne
- niepokojące opowiadania o jakimś dorosłym, który dziwnie się zachowuje i którego dziecko się boi lub wstydzi
- dziwne zachowania seksualne i używanie nowych określeń genitaliów, częstsze niż zwykle onanizowanie się, nadmierne zainteresowanie "tymi sprawami"

2. Zachowania dziecka, które zostało wykorzystane:
- uwodzące zachowania wobec dorosłych
- trudności ze snem, koszmary nocne sny na jawie
- lęk przed osobami i miejscami kojarzącym się dziecku z doznaną przemocą
- moczenie się, ssanie palca, ruchy kołyszące i inne dziecinne zachowania, których dziecko dawno już nie przejawiało (regresja)
- nerwowość, złość, płacz bez wyraźnego powodu.

Co czują dzieci wykorzystane seksualnie?
- panikę rodziców i wychowawców
- przerażenie, wściekłość i bezradność
- wstyd, zażenowanie
- poczucie, że zostały "zbrudzone" - pozbawione czci
- zagubienie
- lęk przed konsekwencjami ze strony sprawcy, rodziców, innych
- poczucie winy - gdy z kontaktem seksualnym wiązało się pobudzenie, podniecenie
- samooskarżenie, brak zaufania do siebie
- poczucie bycia zdradzonym przez rodzica lub opiekuna, który nie ochronił przed sprawcą.

Rozmowa z dzieckiem:
- to nie twoja wina
- postaraj się poszukać kogoś, komu możesz zaufać
- to, co się stało nie dotyczy tylko ciebie, inni też to przeżywają
- to dorosły jest za to odpowiedzialny
- masz prawo się bronić i nie musisz słuchać dorosłego
- to, co zrobił dorosły nie jest w porządku, nie miał prawa tak się zachować
- masz szansę na normalne życie (to jest sytuacja, którą możesz zmienić)]
- dobrze, że o tym mówisz
- zdarza się, że po takiej sytuacji źle się czujesz, źle myślisz o sobie - to minie.

Obowiązki, gdy posiadasz wiedzę na temat zdarzenia:
- poinformuj kierownika placówki
- z rozmowy z dzieckiem sporządź notatkę służbową
- udostępnij notatkę biegłym sądowym
- zaopiekuj się uczniami bliskimi ofierze, przeprowadź psychologiczne odreagowanie
- rozmawiaj z rodzicami dziecka na ten temat, wskaż im instytucje udzielające wsparcia po tych wydarzeniach
- przekonaj dziecko, że nie jest samo, bo ty z nim jesteś i będziesz je ochraniać i zrobisz wszystko, aby to się nie powtórzyło.

Praca z rodzicami
Przeżycia rodziców:
- wściekłość, złość, chęć zemsty - uspokajać, wskazać na zachowanie rozsądku
- lęk o dziecko, nadopiekuńczość - to reakcje naturalne, ale nie racjonalne, dziecko musi samo odzyskać siły, a ich lęk może mu zaszkodzić
- zażenowanie i wstyd, który każe wszelkimi siłami ukrywać to przed światem
- nasilenie problemów małżeńskich i rodzinnych - wzajemne obwinianie
- poczucie bezradności - boją się, że nie będą w stanie już naprawić tego, co się już stało (należy wskazać na potrzebę kontaktu z innymi ludźmi)
- wskazać na potrzebę kontaktu z innymi instytucjami: poradnia, lekarz, psycholog.

Doradzanie dziecku:
- mówienie "NIE"
- ma prawo bronić się wszystkimi dostępnymi środkami: ucieczką, kłamstwo, gryzienie, płacz
- aby powiedziało komuś dorosłemu jeżeli zauważy czyjeś dziwne zachowanie seksualne w stosunku do siebie, kolegów i koleżanek
- aby nie bawiło się w miejscach odosobnionych, nie otwierało drzwi nieznajomym, nie korzystało z zaproszeń obcych na spacery, do sklepów, do domów.

Dobry dotyk:
Twoje dziecko potrzebuje czułości i ciepła, nie żałuj mu przytulania i pocałunków, pieszczot - wtedy nie musi stać się ofiarą nadużycia.
 

Opracowanie: mgr Jacek Śledziewski - psycholog
mgr Małgorzata Grela - pedagog-logopeda

Szkoła Podstawowa Nr 51 z Oddziałami Integracyjnymi w Katowicach.

Wyświetleń: 1102


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.