Katalog

Zbigniew Michalski
Historia, Artykuły

Miejsce komputera w nauczaniu historii

- n +

Miejsce komputera w nauczaniu historii

Powszechnie wiadomo, że tylko takie nauczanie jest efektywne, które budzi zainteresowanie i przykuwa uwagę uczniów. W obecnych czasach jest to zadanie coraz trudniejsze. Pewnym rozwiązaniem na miarę naszych czasów może być wykorzystanie komputera jako środka dydaktycznego.

Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów, można równocześnie podwyższyć efektywność procesu dydaktycznego Dane publikowane przed kilkoma laty wskazywały na 10-15% skrócenie czasu nauczania na lekcji z wykorzystaniem komputera, w stosunku do lekcji prowadzonych tradycyjnie.

Umiejętne włączenie komputera w proces dydaktyczny może stanowić jeden z ważnych czynników wpływających pozytywnie na:
- motywację uczenia się oraz działań poznawczych uczniów
- uatrakcyjnienie lekcji
- indywidualizację nauczania
- przyspieszenie i ułatwienie zapamiętywania
- uzyskiwanie lepszych wyników nauczania -uczenia się.

Komputer z odpowiednim oprogramowaniem edukacyjnym, użyty do opracowania nowego materiału bądź samodzielnego wykonywania zadań przez uczniów, przyczynia się do powstania pozytywnej motywacji w czasie uczenia się. Treści, które przekazuje komputer mogą zawierać teksty motywujące do osiągania lepszych wyników nauczania Dodatkowo "obcowanie" z nowoczesnym środkiem dydaktycznym zwiększa atrakcyjność wprowadzanego bądź utrwalanego przy pomocy komputera materiału. Sprzyja to większej koncentracji uczniów i zaangażowaniu w proces dydaktyczny, co z kolei ułatwia i przyspiesza zapamiętywanie.

Podczas zajęć komputerowych dzieci mają również zapewniony komfort psychiczny ze względu na możliwość indywidualizacji pracy, zarówno pod względem treści, tempa jak i czasu pracy.

Wyróżnia się dwa rodzaje nauczania z udziałem komputera.
- nauczanie kierowane komputerem
- nauczanie wspomagane komputerem.

Pierwsze z nich opiera się na programach organizujących proces nauczania, dostarczających informacji, uczących pojęć, wyjaśniających, prezentujących różnego rodzaju modelowe przedstawienie zjawisk. Nauczanie tego typu gwarantuje dużą skuteczność, jednakże ma ograniczone możliwości motywacji, gdyż nadal u jego podstaw leży schemat, prezentacja - utrwalanie - kontrola.

Nauczanie wspomagane komputerem pojawia się wtedy, gdy program zawiera pytania wymagające aktywnego uczestnictwa ucznia. W dialogu takim może on pomagać odpowiadającemu jeśli ten nie udziela prawidłowej odpowiedzi, poprawiać typowe błędy, sterować szybkością dialogu i liczbą ćwiczeń, dostosowywać czas pracy do potrzeb uczących się. Programy takie mogą być wykorzystywane w ramach nadzorowanej przez nauczyciela własnej pracy uczniów.

Komputer pełni w nauczaniu przede wszystkim funkcję informacyjną, ćwiczeniową i kontrolną. Może więc służyć ilustracji przekazywanych wiadomości; na lekcjach poświęconych kształceniu umiejętności praktycznych może być wykorzystywany do przygotowania przewidzianych programem zajęć praktycznych, czy też do pomocy w rozwiązywaniu problemów. Narzędzia informatyczne mogą służyć też do prezentacji i archiwizowania przygotowanego materiału.

Na lekcjach utrwalających można go stosować do prowadzenia samodzielnych działań poszukujących, w procesie porównywania, do wyprowadzania wniosków i uogólniania faktów.

Z kolei na lekcjach typu kontrolnego komputer może ułatwiać przeprowadzanie testów dydaktycznych; gromadzić w pamięci zadania testowe i po określeniu przez nauczyciela warunków przebiegu kontroli wybierać odpowiednia liczbę i poziom zadań; uwalniać nauczyciela od żmudnych i czasochłonnych czynności przygotowywania pytań testowych oraz sprawdzania i opracowania wyników testu.

Komputer umożliwia nie tylko kontrolę i ocenę ucznia, ale także jego samokontrolę i samoocenę. W czasie zajęć z komputerem uczniowie poddawani są więc kontroli bieżącej i końcowej, których celem jest niedopuszczenie do powstania zaległości i błędów.

W nauczaniu historii istnieje możliwość wykorzystania komputera na wielu lekcjach.

Bardzo bogatym źródłem informacji historycznej są strony internetowe. Korzystając z wyszukiwarek, lub ze znanych stron uczeń może znaleźć wiele informacji o wybitnych postaciach historycznych. Bogactwo materiału ilustracyjnego pozwala dzieciom zobaczyć dawne budowle, zwiedzić muzea, zobaczyć jak wyglądały dawne dokumenty.

W ten sposób znalezione informacje uczeń może gromadzić w specjalnie przygotowanych tematycznie folderach. Uczy się w ten sposób porządkowania zgromadzonych materiałów jak i ma możność łatwego i szybkiego dotarcia do szukanych informacji. Ten sposób docierania do wiedzy historycznej jest o wiele atrakcyjniejszy niż tradycyjne szukanie w podręcznikach.

Mając tak zgromadzone materiały uczeń może przygotować prezentację z wykorzystaniem dostępnych edytorów tekstu. Przygotowane prezentacje mogą mieć charakter albumowy, referatu lub opracowania. Można wzbogacić takie opracowanie ilustracjami ze stron internetowych, zeskanowanych zdjęć i dokumentów.

Takie opracowanie można zaprezentować po odpowiedniej modyfikacji w Power Poincie jako prezentację dla kolegów i nauczycieli. Jest to bardzo atrakcyjny sposób dzielenia się wiedzą, który sprawia wiele satysfakcji uczniom.

Ciekawym sposobem na wzbogacenie procesu nauczania historii może być wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego. Z jego pomocą możemy dokonywać ilustracji dynamiki procesów demograficznych na przestrzeni dziejów, jak również ilustrować procesy gospodarcze. Tak przygotowane materiały mogą być wykorzystane w opracowaniach przygotowywanych w edytorze tekstu jak i Power Poincie.

Oddzielnie powinny być potraktowane programy multimedialne do prezentacji dziejów historycznych. W sposób zdecydowany uatrakcyjniają one proces dydaktyczny.

Lekcje historii prowadzone z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania są atrakcyjniejsze dla dzieci ucząc je równocześnie historii jak i wykorzystania nowoczesnych technik informacyjnych.

 

Opracowanie: Zbigniew Michalski

Wyświetleń: 1252


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.