Katalog Maria Demiańczuk Język polski, Konspekty Ponadczasowe prawdy zawarte w micie o Narcyzie - projekt lekcji języka polskiego w klasie VIPonadczasowe prawdy zawarte w micie o NarcyzieProjekt lekcji języka polskiego w klasie szóstej(dwie godziny) W przypadku realizowania tematu na jednej jednostce lekcyjnej tekst mitu musi być przeczytany w domu, a czas pracy w grupach ograniczony do 20 minut. Cel ogólny Uczeń odnajduje elementy świata mitycznego we współczesności. Cele operacyjne: Uczeń: - słucha ze zrozumieniem tekstu mitu, - odtwarza wydarzenia z mitu o Narcyzie, - czyta ze zrozumieniem teksty literackie i popularnonaukowe, - umie pracować w grupie, - wyszukuje w tekście potrzebne informacje, - rozumie, kogo dziś nazywamy narcyzem, co to jest echo oraz potrafi określić pochodzenie tych wyrazów, - rozumie frazeologizmy typu "odbić się szerokim echem", "przejść bez echa", echa dzieciństwa, - stosuje je w swoich wypowiedziach, - określa wygląd i cechy charaktery bohatera, - ocenia bohatera, - dostrzega subiektywizm ocen indywidualnych, - stosuje różne odmiany polszczyzny, - prawidłowo zapisuje rzeczowniki własne i pospolite. Metody poszukujące: analityczna i problemowa Forma realizacji - praca w grupie Środki dydaktyczne: podręcznik (mit o Narcyzie), słowniki mitologiczne, słowniki frazeologiczne, słowniki ortograficzne, encyklopedie, leksykony, ilustracje (narcyz, hiacynt), schematy: "mini" drzewa genealogiczne, kwiatki z płatkami do wypełnienia, dymki.... Tok lekcji: I Wprowadzenie Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji oraz formą pracy. II Głośne odczytanie tekstu mitu III Praca w grupach. Realizacja zadań grupowych (25 - 30 minut od zapoznania się z zadaniami i ewentualnych objaśnieniach) Teraz przed wami kilka zadań do wykonania. Przeczytajcie uważnie instrukcję. Ustalcie wspólnie rozumienie poleceń. Przejrzyjcie materiały, które macie do dyspozycji i omówcie ich przydatność. Następnie rozdzielcie zadania i... powodzenia! Instrukcja dla zespołu 1 Ustalcie: Kim jest i jaki jest Narcyz. - Sprawdźcie, kim byli rodzice Narcyza i uzupełnijcie "mini" drzewo genealogiczne. - Wypełnijcie płatki kwiatu, wpisując cechy Narcyza (wygląd i charakter). - Opiszcie w kilku zdaniach kwiat, w który został zamieniony. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), schemat "mini drzewa genealogicznego", kwiat z sześcioma płatkami do wypełnienia oraz ilustrację narcyza. Instrukcja dla zespołu 2 - Ustalcie: Kim jest i jaka jest bogini Echo - Sprawdźcie, kim byli rodzice bogini Echo i uzupełnijcie "mini drzewo genealogiczne". - Wypełnijcie płatki kwiatu, wpisując cechy bogini (wygląd i charakter). - Przygotujcie wizytówkę Hery. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), schemat "mini drzewa genealogicznego", kwiat z sześcioma płatkami do wypełnienia oraz kartonik na wizytówkę. Instrukcja dla zespołu 3 Ustalcie, co na temat Narcyza sądzą: - Afrodyta (czego boginią była Afrodyta?), - Echo, - sam Narcyz. Ich wypowiedzi, wpiszcie w odpowiednie dymki. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), oraz na oddzielnych kartkach trzy podpisane szkice postaci z dużymi dymkami (jak w komiksach). Instrukcja dla zespołu 4 Ustalcie, co na temat bogini Echo sądzą: - Hera, - Narcyz, - sama Echo. Ich wypowiedzi, wpiszcie w odpowiednie dymki. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), oraz na oddzielnych kartkach trzy podpisane szkice postaci z dużymi dymkami (jak w komiksach). Instrukcja dla zespołu 5 Korzystając z materiałów przygotowanych przez nauczyciela i słowników ustalcie, kogo nazywamy narcyzem. Zapiszcie swoją definicję. Następnie spróbujcie sobie wyobrazić, że przeprowadzacie sondę na jego temat. Zapiszcie w dymkach, co mówią o nim rodzice, babcia, koleżanki i koledzy z klasy. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), kartę do zapisania definicji oraz po dwie na jednej kartce sześć podpisanych szkiców postaci z dymkami (jak w komiksach) na jedno zdanie. Instrukcja dla zespołu 6 Korzystając z materiałów przygotowanych przez nauczyciela i słowników oraz wykorzystując własne wiadomości, napiszcie, co to jest echo. Następnie zastanówcie się, co znaczą następujące związki frazeologiczne: echa dzieciństwa, odbić się szerokim echem, przejść bez echa, pozostać bez echa. Swoje definicje zapiszcie na karcie nr 2. Następnie ułóżcie zdania z tymi związkami. Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), słowniki frazeologiczne oraz dwie karty - na definicję wyrazu i na związki frazeologiczne oraz zdania. IV Prezentacja wyników pracy. V Podsumowanie Uczniowie uzupełniają tekst z lukami. Przepisują go lub wklejają go do zeszytu. Narcyz był........................ młodzieńcem. Zakochała się w nim bogini ................................... Narcyz nienawidził ..................................., więc odtrącił Echo. Ukarała go bogini ..................................................... Młodzieniec zakochał się we własnym................................ Dziś narcyzem nazywamy osobę, która bezkrytycznie podziwia................. W ten oto sposób do współczesnego języka polskiego dotarły.............. mitu o Narcyzie. VI Zadanie domowe: Dowiedz się, jak Hiacynt stał się hiacyntem. Napisz, z jakich źródeł informacji korzystałeś.
Opracowanie: Maria Demiańczuk Wyświetleń: 11614
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |