Katalog

Maria Demiańczuk
Język polski, Konspekty

Ponadczasowe prawdy zawarte w micie o Narcyzie - projekt lekcji języka polskiego w klasie VI

- n +

Ponadczasowe prawdy zawarte w micie o Narcyzie

Projekt lekcji języka polskiego w klasie szóstej
(dwie godziny)

W przypadku realizowania tematu na jednej jednostce lekcyjnej tekst mitu musi być przeczytany w domu, a czas pracy w grupach ograniczony do 20 minut.

Cel ogólny
Uczeń odnajduje elementy świata mitycznego we współczesności.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- słucha ze zrozumieniem tekstu mitu,
- odtwarza wydarzenia z mitu o Narcyzie,
- czyta ze zrozumieniem teksty literackie i popularnonaukowe,
- umie pracować w grupie,
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje,
- rozumie, kogo dziś nazywamy narcyzem, co to jest echo oraz potrafi określić pochodzenie tych wyrazów,
- rozumie frazeologizmy typu "odbić się szerokim echem", "przejść bez echa", echa dzieciństwa,
- stosuje je w swoich wypowiedziach,
- określa wygląd i cechy charaktery bohatera,
- ocenia bohatera,
- dostrzega subiektywizm ocen indywidualnych,
- stosuje różne odmiany polszczyzny,
- prawidłowo zapisuje rzeczowniki własne i pospolite.

Metody poszukujące: analityczna i problemowa

Forma realizacji - praca w grupie

Środki dydaktyczne: podręcznik (mit o Narcyzie), słowniki mitologiczne, słowniki frazeologiczne, słowniki ortograficzne, encyklopedie, leksykony, ilustracje (narcyz, hiacynt), schematy: "mini" drzewa genealogiczne, kwiatki z płatkami do wypełnienia, dymki....

Tok lekcji:

I Wprowadzenie
Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji oraz formą pracy.

II Głośne odczytanie tekstu mitu

III Praca w grupach. Realizacja zadań grupowych (25 - 30 minut od zapoznania się z zadaniami i ewentualnych objaśnieniach)
Teraz przed wami kilka zadań do wykonania. Przeczytajcie uważnie instrukcję. Ustalcie wspólnie rozumienie poleceń. Przejrzyjcie materiały, które macie do dyspozycji i omówcie ich przydatność. Następnie rozdzielcie zadania i... powodzenia!

Instrukcja dla zespołu 1
Ustalcie: Kim jest i jaki jest Narcyz.
- Sprawdźcie, kim byli rodzice Narcyza i uzupełnijcie "mini" drzewo genealogiczne.
- Wypełnijcie płatki kwiatu, wpisując cechy Narcyza (wygląd i charakter).
- Opiszcie w kilku zdaniach kwiat, w który został zamieniony.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), schemat "mini drzewa genealogicznego", kwiat z sześcioma płatkami do wypełnienia oraz ilustrację narcyza.

Instrukcja dla zespołu 2
- Ustalcie: Kim jest i jaka jest bogini Echo
- Sprawdźcie, kim byli rodzice bogini Echo i uzupełnijcie "mini drzewo genealogiczne".
- Wypełnijcie płatki kwiatu, wpisując cechy bogini (wygląd i charakter).
- Przygotujcie wizytówkę Hery.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), schemat "mini drzewa genealogicznego", kwiat z sześcioma płatkami do wypełnienia oraz kartonik na wizytówkę.

Instrukcja dla zespołu 3
Ustalcie, co na temat Narcyza sądzą:
- Afrodyta (czego boginią była Afrodyta?),
- Echo,
- sam Narcyz.
Ich wypowiedzi, wpiszcie w odpowiednie dymki.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), oraz na oddzielnych kartkach trzy podpisane szkice postaci z dużymi dymkami (jak w komiksach).

Instrukcja dla zespołu 4
Ustalcie, co na temat bogini Echo sądzą:
- Hera,
- Narcyz,
- sama Echo.
Ich wypowiedzi, wpiszcie w odpowiednie dymki.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), oraz na oddzielnych kartkach trzy podpisane szkice postaci z dużymi dymkami (jak w komiksach).

Instrukcja dla zespołu 5
Korzystając z materiałów przygotowanych przez nauczyciela i słowników ustalcie, kogo nazywamy narcyzem. Zapiszcie swoją definicję. Następnie spróbujcie sobie wyobrazić, że przeprowadzacie sondę na jego temat. Zapiszcie w dymkach, co mówią o nim rodzice, babcia, koleżanki i koledzy z klasy.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), kartę do zapisania definicji oraz po dwie na jednej kartce sześć podpisanych szkiców postaci z dymkami (jak w komiksach) na jedno zdanie.

Instrukcja dla zespołu 6
Korzystając z materiałów przygotowanych przez nauczyciela i słowników oraz wykorzystując własne wiadomości, napiszcie, co to jest echo. Następnie zastanówcie się, co znaczą następujące związki frazeologiczne: echa dzieciństwa, odbić się szerokim echem, przejść bez echa, pozostać bez echa. Swoje definicje zapiszcie na karcie nr 2. Następnie ułóżcie zdania z tymi związkami.

Uczniowie otrzymują kserokopie stron ze słowników, encyklopedii i leksykonów ze słowami narcyz (Narcyz) oraz echo (Echo), słowniki frazeologiczne oraz dwie karty - na definicję wyrazu i na związki frazeologiczne oraz zdania.

IV Prezentacja wyników pracy.

V Podsumowanie
Uczniowie uzupełniają tekst z lukami. Przepisują go lub wklejają go do zeszytu.

Narcyz był........................ młodzieńcem. Zakochała się w nim bogini ................................... Narcyz nienawidził ..................................., więc odtrącił Echo. Ukarała go bogini ..................................................... Młodzieniec zakochał się we własnym................................
Dziś narcyzem nazywamy osobę, która bezkrytycznie podziwia................. W ten oto sposób do współczesnego języka polskiego dotarły.............. mitu o Narcyzie.

VI Zadanie domowe:
Dowiedz się, jak Hiacynt stał się hiacyntem. Napisz, z jakich źródeł informacji korzystałeś.
 

Opracowanie: Maria Demiańczuk

Wyświetleń: 11614


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.