AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marian Landowski
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Surówki z warzyw i owoców - zajęcia kulinarne. Scenariusz zajęć z grupą wychowawczą w internacie

- n +

Surówki z warzyw i owoców - zajęcia kulinarne

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z GRUPĄ WYCHOWAWCZĄ W INTERNACIE

CELE:
1. Zapoznanie wychowanków ze sposobami przygotowania surówek, zwrócenie uwagi na wartości odżywcze warzyw i owoców w surówkach,
2. Wdrażanie wychowanków do dokładności w solidarności w przygotowywaniu surówek,
3. Wykonanie surówek według ściśle podanego przepisu,
4. Higiena pracy w kuchni,
5. Estetyka podania do stołu,
6. Wspólna degustacja.

METODY:
Pogadanka, praca w grupach, praca indywidualna.

POMOCE:
Produkty spożywcze, naczynia, sztućce, tarki, deski, noże, fartuszki, ścierki, czepki, serwetki, świeczki, elementy dekoracyjne stołu.

CZAS:
- 2 godziny

PRZEBIEG ZAJĘĆ

CZĘŚĆ I Przygotowanie kuchni do zajęć

1. Ustawienie stanowisk pracy
2. Przyniesienie narzędzi i produktów koniecznych do przeprowadzenia zajęć (zadanie dla grupy wychowanków)

CZĘŚĆ II Pogadanka o owocach i warzywach - biorą w niej udział wychowankowie i wychowawca

Przedstawienie roli warzyw i owoców w żywieniu

Warzywa i owoce dostarczają witamin, soli mineralnych i substancji wypełniających. Są przede wszystkim cennym źródłem witaminy A, C i witamin z grupy B, a także niezbędnych dla organizmu makroelementów ("pierwiastków życia") - potasu, fosforu i magnezu. Obfitość substancji wypełniających zapewnia dobre trawienie. Warzywa i owoce powinny więc zająć trwałe miejsce w codziennym jadłospisie.

Do prawidłowego przebiegu różnorodnych przemian zachodzących w organizmie ludzkim niezbędne są składniki, których zadaniem jest regulowanie procesów wewnątrzustrojowych.

Do takich składników należą witaminy i niektóre składniki mineralne. Witaminy są potrzebne człowiekowi zarówno do rozwoju, jak i zachowania zdrowia. Witaminy powinny się znajdować w codziennym pożywieniu w odpowiedniej ilości i jakości. Brak witamin w pożywieniu powoduje ciężkie choroby zwane awitaminozami. Każda witamina spełnia inne zadanie, jak np. witamina A reguluje proces wzrastania, reguluje prawidłowe działanie narządu wzroku, jest niezbędna do utrzymania błon śluzowych w dobrym stanie i zapobiega wysychaniu i rogowaceniu nabłonka. Witamina A ma swoją prowitaminę, którą jest tzw. karoten, pomarańczowy barwnik zawarty w warzywach i owocach zabarwionych na pomarańczowo i zielono. Jest łatwo rozpuszczalna w tłuszczach. Źródłem witaminy A są: marchew, pomidory, dynia, nać pietruszki, kapusta, fasolka szparagowa zielona, sałata, rzeżucha, brzoskwinie, morele, śliwki, gruszki, wiśnie i pomarańcze itp.

Witamina C jest zaliczana do tych składników pokarmowych, którym należy poświęcić więcej uwagi ze względu na jej znaczenie dla organizmu ludzkiego, tym bardziej, że organizm nie potrafi jej magazynować i musi codziennie otrzymywać wraz z pożywienie w określonej ilości.

Rola witaminy C jest w organizmie różnorodna:
- bierze udział w wytwarzaniu ciał odpornościowych organizmu przeciw przeziębieniu i zapaleniu gardła,
- wpływa odtruwająco na związki ołowiu,
- ma właściwości bakteriobójcze.
- jest potrzebna do działania enzymów.

Źródłem witaminy C są przede wszystkim warzywa i owoce. Do warzyw i owoców o większej zawartości witaminy C należą: nać pietruszki, porzeczki czarne, truskawki, kapusta, chrzan, szpinak, cytryna, marchew, gruszki i jabłka.

Witamina C jest niestety nietrwała, a do czynników niszczących ją należą:
- tlen (z powietrza),
- podwyższona temperatura,
- niektóre metale, np.: żelazo, miedź,
- woda, w której się rozpuszcza.

Najwięcej witaminy C dostarczają surówki.

Warzywa i owoce dostarczają soli mineralnych i błonnika.

Sole mineralne w organizmie człowieka odgrywają dużą rolę:
- są materiałem budulcowym (wapń, fosfor, żelazo),
- regulują wiele procesów biochemicznych w procesie przemiany materii (potas, sód, jod, chlor i in.),
- utrzymują ciśnienie krwi na odpowiednim poziomie,
- biorą udział w procesie krzepnięcia krwi,
- kierują gospodarką wodną,
- biorą udział w trawieniu pokarmów,
- wpływają na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej,
- wchodzą w skład budowy enzymów.

Błonnik, chociaż nie daje energii, to obecność jego w pożywieniu jest konieczna. Wypełnia on jelita, ułatwia trawienie, daje uczucie sytości.

CZĘŚĆ III Zapoznanie wychowanków z zasadami prawidłowego sporządzania surówek.

1. Omówienie przez wychowawcę obowiązujących zasad bhp podczas pracy:
a) higiena osobista
- należyta czystość swego ciała, włosów, rąk i paznokci,
- nakrycie głowy czepkiem, nosić białe czyste fartuchy.
b) higiena produkcji potraw
- przygotowanie surówki musi przebiegać w warunkach higienicznych, przy utrzymaniu należytej czystości,
- do produkcji potraw należy stosować wyłącznie produkty świeże, dobrej jakości,
- naczynia i narzędzia pracy używane do produkcji surówek muszą być czyste.

Informuję wychowanków, że nie wolno:
- używać noży, tarek i ostrzy żelaznych, zardzewiałych, ponieważ żelazo niszczy witaminę C obniżając tym samym wartość odżywczą surówki,
- używać garnków emaliowanych z ubytkiem emalii, ponieważ spożycie drobnych cząstek emalii wraz z potrawą może spowodować zaburzenia i choroby układu pokarmowego,
- przetrzymywać kwaśnych potraw w garnkach i naczyniach aluminiowych, ponieważ wskutek reakcji chemicznych wytwarzają się substancje szkodliwe dla zdrowia,
- pracować przy produkcji potraw osobom chorym np.: przeziębionym, zakatarzonym, z objawami chorób skóry itp.
c) higiena zmywania naczyń
- zmywanie naczyń wymaga następujących czynności: usuwania resztek, mycia, płukania, wyparzania,
- mycie naczyń wymaga wody o temperaturze 60°C z dodatkiem detergentów,
- wysuszane naczynia należy polerować suchą ściereczką.

2. Wykonanie obróbki wstępnej warzyw i owoców z komentarzem objaśniającym poszczególne czynności:
a) obróbka wstępna polega na oczyszczeniu ich z piasku, gliny itd., na myciu (szczoteczką) i płukaniu pod bieżącą wodą oraz na skrobaniu i rozdrabnianiu (narzędziami nierdzewnymi),
b) przeprowadzenie obróbki wstępnej ma ogromne znaczenie dla zdrowia ludzi, ponieważ:
- zapewnia większą czystość bakteriologiczną,
- zwiększa strawność pożywienia poprzez rozdrobnienie surowca.

CZĘŚĆ IV Sporządzanie surówek w grupach
1. Organizacja przebiegu pracy:
a) podział wychowanków na trzy zespoły,
b) ustalenie stanowisk pracy,
c) rozdanie surowców, przypraw i narzędzi potrzebnych do przyrządzania surówki.
2. Ćwiczenia praktyczne - wykonywanie surówek
a) wychowankowie przystępują do uprzednio przygotowanych miejsc pracy i rozdzielonych surowców i narzędzi,
b) wszyscy mają podane receptury na kartkach i przystępują do wykonania zadań,
c) w czasie pracy wychowawca udziela instruktażu.

PRZYKŁADY SURÓWEK

Surówka z białej kapusty (10 porcji) - wykonują 4 osoby
kapusta 1000 g
cebula 150 g
musztarda 20 g
śmietana 120 g
sól, cukier do smaku
kwasek cytrynowy (sok z cytryny) l

Sposób wykonania

Oczyszczoną kapustę drobno poszatkować, przyprawić do smaku solą i cukrem, wymieszać z zaprawą ze śmietany i musztardy.

Surówka z marchwi i jabłka (10 porcji) - wykonują 4 osoby
marchew (oczyszczona)  625 g
jabłka  375 g
sól, cukier do smaku
Sposób wykonania

Marchew i jabłka umyć, oczyścić ze skórki, z jabłek po przekrajaniu usunąć gniazda nasienne.

Marchew zetrzeć na tarce z małymi otworami, jabłka na tarce z dużymi otworami. Starte jabłka wymieszać z marchwią, doprawić cukrem i szczyptą soli do smaku, wymieszać i porcjować.

Surówka z owoców mieszanych (10 porcji) - wykonują 4 osoby
jabłka  300 g
gruszki  300 g
śliwki  300 g
cukier  100 g
cytryna (sok)  1 szt.
cukier waniliowy  5 g
orzechy włoskie  100 g

Sposób wykonania

Owoce umyć. Jabłka i gruszki obrać i oczyścić z gniazd nasiennych, ze śliwek wyjąć pestki.

Owoce pokrajać w paski i wymieszać delikatnie widelcem, z dodatkiem cukru, cukru waniliowego i soku z cytryny. Wyłożyć na półmisek lub wyporcjować na talerzyki szklane i posypać posiekanymi włoskimi orzechami

3. Komentarz słowny (udzielony przez wychowawcę) nt. łączenia, doprawiania, porcjowania i dekorowania surówek.

Łącząc w surówce produkty należy pamiętać, by warzywa o nikłym smaku dodawać do bardziej wyczuwalnego.

Podczas doprawiania surówek należy zakwaszać kwasami naturalnymi np. sokiem z kapusty, cytryny, octem owocowym. Należy doprawić dodatkami wysokokalorycznymi, takimi jak śmietana, olej, majonez itp., wówczas tłuszcz rozpuszcza karoten, czyniąc go przyswajalnym.

Gotową surówkę trzeba wyporcjować. Porcjować można bezpośrednio na talerzyki szklane, porcelanowe lub półmiski. Surówka powinna być ułożona lekko (nie ubita). Waga porcji surówki powinna wynosić średnio 100 g.

O wyglądzie estetycznym surówki decyduje dekoracja. Surówki dekoruje się różnymi elementami jadalnymi z warzyw i owoców, którymi mogą być liście sałaty, cząstki lub plastry pomidora, plastry ogórka, cząstki marchewki, posiekany szczypior lub gałązki natki pietruszki.

4. Po zakończeniu przygotowania surówek należy uprzątnąć stoły z naczyń, zetrzeć, zostawić na nim salaterki i półmiski z potrawami. Ustawić talerzyki i przygotować do konsumpcji.

Omówienie zastosowania surówek

Surówki znajdują szerokie zastosowanie w żywieniu. Można je spożywać na śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację.

Surówki podaje się do wszystkich potraw nawet takich jak: leniwe pierogi, naleśniki z serem, dla których odpowiednia jest np.: surówka z marchwi i jabłek.

CZĘŚĆ V Nakrycie stołu przez wychowanków

Grupa przygotowująca kanapki nakrywa do stołu.
Surówki do konsumpcji podajemy z dodatkiem pieczywa i herbatą.
Chłopcy na degustację zapraszają kolegów.

CZĘŚĆ VI Degustacja sporządzonych surówek

Komentarz słowny

Ocena swoich surówek:
a) surówki zostały prawidłowo wykonane pod względem doboru produktów do dekoracji,
b) estetycznie podane potrawy wzbudzają apetyt i są chętnie spożywane, co ma szczególne znaczenie w żywieniu dzieci i młodzieży.

CZĘŚĆ VII Podsumowanie zajęć:

a) omówienie przebiegu zajęć ze szczególnym podkreśleniem błędów popełnionych w trakcie ćwiczeń,
b) podanie fachowej literatury związanej tematycznie z ćwiczeniami,
c) określenie tematu i terminu następnego spotkania.

CZĘŚĆ VIII Podziękowanie wychowankom za udział w zajęciach

CZĘŚĆ IX Wspólne sprzątanie kuchni

 

Opracowanie: mgr inż. Marian Landowski
wychowawca w internacie
Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych
w Tucholi

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 16201


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.33



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.