Katalog Violetta Król Biologia, Scenariusze Budowa i funkcje układu pokarmowego człowiekaBudowa i funkcje układu pokarmowego człowiekaKonspekt dla klasy I Lo - kształcenie w zakresie podstawowym.CELE LEKCJI W zakresie nauczania: a) na poziomie wiadomości - wymienić części układu pokarmowego człowieka - podać rolę poszczególnych odcinków i gruczołów trawiennych - wyjaśnić fizjologiczne i anatomiczne przystosowania poszczególnych odcinków układu pokarmowego do pełnionych funkcji b) na poziomie umiejętności - ocenić rolę gruczołów trawiennych w procesie trawienia składników pokarmowych - dostrzegać różnice w budowie anatomicznej części przewodu pokarmowego - ocenić wpływ pobieranych składników pokarmowych, witamin, leków na funkcjonowanie organizmu W zakresie uzyskiwanych kompetencji: - twórczo i samodzielnie rozwiązywać problemy - doskonalić i rozwijać aktywność ucznia - umiejętnie prezentować własny punkt widzenia, komunikować się - rozbudzać zainteresowania. METODY I FORMY LEKCJI - pogadanka z elementami dyskusji - analiza plansz, rysunków - prezentacja ŚRODKI DYDAKTYCZNE - encyklopedia multimedialna "Anatomia człowieka" - plansze, rysunki - podręcznik - karty pracy ucznia TOK LEKCJI Faza wprowadzająca 1. Sprawdzenie i przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji. 2. Nawiązanie do tematu lekcji. 3. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy. 4. Nauczyciel podaje cele operacyjne lekcji. Faza realizacyjna 1. Uczniowie przedstawiają główne funkcje układu pokarmowego. 2. Uczniowie przystępują do wykonywania zadań w karcie pracy. 3. Nauczyciel koryguje i podsumowuje wypowiedzi uczniów. Faza podsumowująca 1. Sprawdzenie i utrwalenie podstawowych wiadomości dotyczących budowy i funkcji układu pokarmowego. 2. Nauczyciel podaje temat zadania domowego- "Przedstaw wykaz tabelaryczny witamin rozpuszczających się w tłuszczach. W tabeli uwzględnij nazwę witaminy, źródło występowania, skutki niedoboru jej w organizmie". Refleksja ucznia Uczniowie biorący udział w zajęciach na zasadzie dobrowolności określają na planszy swoje zaangażowanie na lekcji.
Refleksja nauczyciela Po zakończeniu prowadzący analizuje wypowiedzi uczniów. KARTA PRACY UCZNIA - UKŁAD POKARMOWY ZAD 1. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Jakie funkcje pełni układ pokarmowy ? ZAD 2. Uporządkuj we właściwej kolejności nazwy poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego: żołądek, gardło, kątnica, jelito czcze, dwunastnica, jama ustna, przełyk, jelito kręte, okrężnica, odbytnica.
ZAD 3. Wymień, podaj funkcję i określ położenie gruczołów trawiennych. a)....................................................... b)....................................................... c)....................................................... ZAD 4. Na podstawie analizy wzorów uzębienia mlecznego i stałego wymień trzy różnice między nimi.
Opracowanie: Violetta Król Wyświetleń: 8629
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |