Katalog

Violetta Król
Biologia, Scenariusze

Budowa i funkcje układu pokarmowego człowieka

- n +

Budowa i funkcje układu pokarmowego człowieka

Konspekt dla klasy I Lo - kształcenie w zakresie podstawowym.

CELE LEKCJI
W zakresie nauczania:
a) na poziomie wiadomości
- wymienić części układu pokarmowego człowieka
- podać rolę poszczególnych odcinków i gruczołów trawiennych
- wyjaśnić fizjologiczne i anatomiczne przystosowania poszczególnych odcinków układu pokarmowego do pełnionych funkcji
b) na poziomie umiejętności
- ocenić rolę gruczołów trawiennych w procesie trawienia składników pokarmowych
- dostrzegać różnice w budowie anatomicznej części przewodu pokarmowego
- ocenić wpływ pobieranych składników pokarmowych, witamin, leków na funkcjonowanie organizmu

W zakresie uzyskiwanych kompetencji:
- twórczo i samodzielnie rozwiązywać problemy
- doskonalić i rozwijać aktywność ucznia
- umiejętnie prezentować własny punkt widzenia, komunikować się
- rozbudzać zainteresowania.

METODY I FORMY LEKCJI
- pogadanka z elementami dyskusji
- analiza plansz, rysunków
- prezentacja

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- encyklopedia multimedialna "Anatomia człowieka"
- plansze, rysunki
- podręcznik
- karty pracy ucznia

TOK LEKCJI

Faza wprowadzająca
1. Sprawdzenie i przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji.
2. Nawiązanie do tematu lekcji.
3. Podanie tematu lekcji i zapisanie go na tablicy.
4. Nauczyciel podaje cele operacyjne lekcji.

Faza realizacyjna
1. Uczniowie przedstawiają główne funkcje układu pokarmowego.
2. Uczniowie przystępują do wykonywania zadań w karcie pracy.
3. Nauczyciel koryguje i podsumowuje wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca
1. Sprawdzenie i utrwalenie podstawowych wiadomości dotyczących budowy i funkcji układu pokarmowego.
2. Nauczyciel podaje temat zadania domowego- "Przedstaw wykaz tabelaryczny witamin rozpuszczających się w tłuszczach. W tabeli uwzględnij nazwę witaminy, źródło występowania, skutki niedoboru jej w organizmie".

Refleksja ucznia
Uczniowie biorący udział w zajęciach na zasadzie dobrowolności określają na planszy swoje zaangażowanie na lekcji.
 
BYŁEM BIERNY BYŁEM AKTYWNY


Refleksja nauczyciela
Po zakończeniu prowadzący analizuje wypowiedzi uczniów.

KARTA PRACY UCZNIA - UKŁAD POKARMOWY

ZAD 1. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: Jakie funkcje pełni układ pokarmowy ?

ZAD 2. Uporządkuj we właściwej kolejności nazwy poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego: żołądek, gardło, kątnica, jelito czcze,
dwunastnica, jama ustna, przełyk, jelito kręte, okrężnica, odbytnica.
1. 2. 3. 4. 5.
6. 7. 8. 9. 10.

ZAD 3. Wymień, podaj funkcję i określ położenie gruczołów trawiennych.

a).......................................................

b).......................................................

c).......................................................

ZAD 4. Na podstawie analizy wzorów uzębienia mlecznego i stałego wymień
trzy różnice między nimi.

 
Wzór uzębienia mlecznego 2102 Wzór uzębienia stałego 2123
  2102   2123
 
..................................... ...................................... ......................................

Opracowanie: Violetta Król

Wyświetleń: 8629


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.