Katalog

Edyta Daszkiewicz
Lekcja wychowawcza, Plany metodyczne

Subkultury jako grupy nieformalne

- n +

Subkultury jako grupy nieformalne

Cele:
- poznanie istoty subkultur młodzieżowych,
- poznanie skutków oddziaływania zasad i norm panujących w subkulturach na postępowanie i życie młodego człowieka
- zwiększenie świadomości zagrożenia wynikającego z przynależności do subkultury,
- kształcenie umiejętności wyboru,

Metody pracy:
- burza mózgów,
- praca w grupach,
- dyskusja kierowana,

Środki dydaktyczne:
- tablica,
- materiały pomocnicze do pracy w grupach,
- arkusze papieru,

Przebieg lekcji


1. Wypracowanie metodą burzy mózgów (zapisywanie skojarzeń na tablicy) definicji subkultury młodzieżowej.
2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, które losują materiał pomocniczy do zadania, które mają wykonać. Każdy materiał zawiera charakterystykę innej subkultury (ubiór, muzykę, zachowania, gadżety, znaki charakterystyczne i hasła ideologiczne). Zadaniem grup jest wykonanie posteru, plakatu dotyczącego wylosowanej subkultury.

Materiały do pracy w grupach:

A) Gitowcy to subkultura rdzennie polska, która powstała na początku lat siedemdziesiątych, głównie w dużych miastach w środowiskach robotniczych. W celu podkreślenia przynależności do grupy gitowcy ubierali się w kurtki tzw. szwedki, spodnie z kantem, nosili krótko obcięte włosy, tatuowali dłonie i twarze ( kropki będące symbolami hierarchii i funkcji). Wyznawali kult silnego człowieka. Ludzi dzielili na "git-ludzi" i "frajerów", demonstrowali silną wrogość w stosunku do innych grup.
B) Skinheadzi - inaczej skini - to subkultura wywodząca się z Anglii. Skini manifestują swą odrębność strojem (ciężkie wysoki buty, dżinsy, wojskowe kurtki, wąskie szelki, ogolona głowa). Wykazują silną niechęć do ludzi o wyższej pozycji społecznej. W Polsce skini pojawili się w 1982 roku. Głoszą hasła nacjonalistyczne i faszystowskie, przejawiają postawy rasistowskie i szowinistyczne, manifestują kult siły fizycznej przemocy.
C) Punki to ruch młodzieżowy, który powstał w siedemdziesiątych latach w Wielkiej Brytanii i USA. Subkultura ta prezentuje postawy anarchistyczne. Styl tej subkultury przejawia się w stroju (czarna kurtka i pas z ćwiekami, ciężkie buty, czarna skórzana bransoleta z ćwiekami, agrafki w uszach, włosy uczesane w czub, kolorowo ufarbowane). W Polsce grupa ta pojawiła się w końcu lat siedemdziesiątych jako ruch antykomunistyczny. Ideologię ruchu przekazywały muzyczne zespoły punk - rockowe.
D) Pierwsze grupy hipisów, czyli dzieci - kwiatów, powstały w Ameryce w latach sześćdziesiątych. Skupiały głównie młodzież, która protestowała przeciw wojnie w Wietnamie i wzorcom życia opartym na rywalizacji, dążeniu do sukcesu materialnego i purytańskich norm moralnych. Konflikt pokoleń społeczeństwa amerykańskiego tego okresu znalazł wyraz w przyjęciu przez młodzież ideologii człowieka wolnego, nie związanego ograniczeniami społeczeństwa i państwa. Wolność oznaczała zerwanie z rodziną i jej tradycjami, wartościami, trybem życia. Rodzinę zastępowała komuna, życie w mieście natomiast - powrót do natury. Oprócz atrybutów stroju (kolorowe, luźne koszule, długie włosy, opaski na głowie), nieodzownym elementem kultury hipisów stały się narkotyki. Do Polski kultura hipisów przeniknęła pod koniec lat sześćdziesiątych wraz z modą na muzykę rockową.18

3. Uczniowie prezentują prace podkreślając jednocześnie charakterystyczne zachowania członków danej subkultury.

4. Dyskusja kierowana na temat wpływu przynależności do subkultur na psychikę człowieka, relacjach między subkulturami, reakcjach społeczeństwa na istnienie i oddziaływanie subkultur

5. Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną.
Wpisz do kwiatka swoje opinie dotyczące przebiegu zajęć

____________
18 K. A. Wojtaszczyk, Wiedza o społeczeństwie, 1995.

Opracowanie: Edyta Daszkiewicz

Wyświetleń: 2486


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.