Katalog

Krystyna Hulbój
Edukacja czytelnicza, Artykuły

Geneza Metody Dobrego Startu

- n +

Geneza Metody Dobrego Startu

Oryginalna metoda opracowana w latach czterdziestych we Francji przez fizjoterapeutę The'a Bugnet, nosi nazwę Le Bon Depart czyli - dobry odjazd, odlot, start.

Nazwa miała wskazywać na możliwość zastosowania jej w przygotowaniu dzieci do nauki czytania pisania. W tym charakterze została wykorzystana w klasie pierwszej w 1941 roku w Cannes. Od tego czasu stosuje się ją we Francji, Holandii, Szwajcarii, głównie w przedszkolach, szkołach specjalnych i ośrodkach rehabilitacji

W Polsce modyfikacją Metody Dobrego Startu zajmuje się od trzydziestu lat Marta Bogdanowicz - autorka wielu opracowań na ten temat.

Założeniem Metody Dobrego Startu jest rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych, wzrokowych, słuchowych, dotykowych, a także kinestetycznych ii motorycznych. Walorem tej metody jest integracja percepcyjno-motyryczna, która pozwala doskonalić kompetencje językowe małego dziecka. Zaletą Metody Dobrego Startu jest jej diagnostyczność, jak i możliwości profilaktyczno-terapeutyczne w stosunku do dzieci z tzw. ryzyka dysleksji. Dzieciom sześcioletnim ta metoda uatrakcyjni i ułatwi trudny proces uczenia się czytania i pisania. Warto ją stosować w myśl programu Nowa Szkoła - budujemy na tym co dobre i wprowadzamy nowe.

W moim przedszkolu zanim wprowadziłam do realizacji Metodę Dobrego Startu zorganizowałam warsztaty na temat "Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi sześcioletnimi". W części teoretycznej warsztatów uczestników zapoznano z założenieniami i celami MDS, przedstawiono modyfikację tej metody, strukturę zajęć, w których zajęcia właściwe zawierają:
a) ćwiczenia ruchowe,
b) ćwiczenia ruchowo - słuchowe,
c) ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe.

W trakcie realizacji tych ćwiczeń ważne są następujące etapy:
a) pokaz i omówienie wzoru,
b) pokaz sposobu wykonywania ćwiczeń,
c) uczenie się wielozmysłowe,
d) odtwarzanie wzoru różnymi technikami.

W części praktycznej uczestnicy warsztatów uczyli się piosenki o bałwanku, gdyż bohaterem spotkania była litera "B". Na tym etapie ważne jest przystosowanie tempa melodii do możliwości ruchowych dzieci i synchronizacja śpiewu z ruchem. Pomocą w czasie zajęć są: tacki z kaszą manną (może być piasek) do pisania liter, bądź elementów graficznych, karty do pracy, wzory liter wykonane z różnego materiału: papier ścierny, wata, plastelina, kasza manna. Istotą tych ćwiczeń są doznania dotykowe takie jak: gładkość, miękkość, szorstkość, wypukłość, chropowatość.

Uświadomienie sobie zalet MDS (Bon de Part) i zdobycie przekonania o jej efektywności miało decydujący wpływ na przystąpienie do działania. W miarę naszych postępów związanych z wdrażaniem metody zauważyłam, że dzieci lubią zmiany, chętnie uczestniczą w innych zajęciach, są aktywne i spontanicznie wyrażają siebie. W atmosferze radości, śpiewu rozwijają swoje predyspozycje, uczą się samodzielności, samooceny swoich osiągnięć. Jako dyrektorka przedszkola swoje godziny dydaktyczne realizowałam również w grupie dzieci sześcioletnich. Była to okazja do obserwacji trudności, jakie napotykają dzieci w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. Podsumowując własne i koleżanek obserwacje, stwierdziłam, że przyczynami trudności w nauce czytania i pisania są przede wszystkim:
- duże napięcie mięśni powodujące między innymi usztywnienie nadgarstka,
- brak koordynacji wzrokowo - ruchowej.

Kiedy po całorocznej pracy z dziećmi Metodą Dobrego Startu dokonałyśmy podsumowania naszych. dokonań, okazało się, że wszyscy nauczyciele zauważyli. wpływ zajęć prowadzonych tą metodą na rozwój analizatorów wzrokowych, słuchowych, motorykę i orientację przestrzenną. Ruch rąk u dzieci był swobodniejszy, doskonale wykonywały znaki literopodobne w liniaturze, dokładniej odwzrokowywały różne formy, kształty, itp. Dla powodzenia całego przedsięwzięcia związanego z wprowadzeniem Metody Dobre go Startu niezbędna jest literatura metodyczna jak również zorganizowanie form szkoleniowych.

Dla tych, którzy pragną podjąć się wdrożenia Metody Dobrego Startu w swoich placówkach proponuję przyjąć następujący tok działań:
1. Zapoznanie całej rady pedagogicznej z Metodą Dobrego Startu, wyjaśnienie jej zalet i spodziewanych skutków.
2. Przeprowadzenie zajęć otwartych dla całej rady pedagogicznej. Omówienie odczuć, uwag, wątpliwości. Przedstawienie wniosków.
3. Nawiązanie kontaktu z placówkami stosującymi Metodę. Dobrego Startu (wymiana do świadczeń).
4. Omówienie sukcesów i porażek związanych ze stosowaniem Metody Dobrego Startu.
5. Zorganizowanie konferencji metodycznej z udziałem rodziców celem zapoznania ich z rezultatami stosowania w/w metody.

1. M. Bogdanowicz: Metoda Dobrego Startu. Warszawa 1989,WSiP.
2. M. Bogdanowicz, D. Sziagowska: Metoda Dobrego Startu.
Piosenka do rysowania. Gdańsk 2001 "Wydawnictwo Fokus".
3. M. Bogdanowicz, D. Szlagowska: Metoda Dobrego Startu.
Piosenki do rysowania - ćwiczenia. Gdańsk 2001, Wydawnictwo "FOKUS".
4. M. Bogdanowicz: Ruch i piosenka dla najmłodszych. Zabawy z dziećmi dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk 2001, Wydawnictwo "FOKUS".
 

Opracowanie: Krystyna Hulbój

Wyświetleń: 2053


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.