Katalog Krystyna Hulbój Edukacja czytelnicza, Artykuły Geneza Metody Dobrego StartuGeneza Metody Dobrego StartuOryginalna metoda opracowana w latach czterdziestych we Francji przez fizjoterapeutę The'a Bugnet, nosi nazwę Le Bon Depart czyli - dobry odjazd, odlot, start.Nazwa miała wskazywać na możliwość zastosowania jej w przygotowaniu dzieci do nauki czytania pisania. W tym charakterze została wykorzystana w klasie pierwszej w 1941 roku w Cannes. Od tego czasu stosuje się ją we Francji, Holandii, Szwajcarii, głównie w przedszkolach, szkołach specjalnych i ośrodkach rehabilitacji W Polsce modyfikacją Metody Dobrego Startu zajmuje się od trzydziestu lat Marta Bogdanowicz - autorka wielu opracowań na ten temat. Założeniem Metody Dobrego Startu jest rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych, wzrokowych, słuchowych, dotykowych, a także kinestetycznych ii motorycznych. Walorem tej metody jest integracja percepcyjno-motyryczna, która pozwala doskonalić kompetencje językowe małego dziecka. Zaletą Metody Dobrego Startu jest jej diagnostyczność, jak i możliwości profilaktyczno-terapeutyczne w stosunku do dzieci z tzw. ryzyka dysleksji. Dzieciom sześcioletnim ta metoda uatrakcyjni i ułatwi trudny proces uczenia się czytania i pisania. Warto ją stosować w myśl programu Nowa Szkoła - budujemy na tym co dobre i wprowadzamy nowe. W moim przedszkolu zanim wprowadziłam do realizacji Metodę Dobrego Startu zorganizowałam warsztaty na temat "Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi sześcioletnimi". W części teoretycznej warsztatów uczestników zapoznano z założenieniami i celami MDS, przedstawiono modyfikację tej metody, strukturę zajęć, w których zajęcia właściwe zawierają: a) ćwiczenia ruchowe, b) ćwiczenia ruchowo - słuchowe, c) ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe. W trakcie realizacji tych ćwiczeń ważne są następujące etapy: a) pokaz i omówienie wzoru, b) pokaz sposobu wykonywania ćwiczeń, c) uczenie się wielozmysłowe, d) odtwarzanie wzoru różnymi technikami. W części praktycznej uczestnicy warsztatów uczyli się piosenki o bałwanku, gdyż bohaterem spotkania była litera "B". Na tym etapie ważne jest przystosowanie tempa melodii do możliwości ruchowych dzieci i synchronizacja śpiewu z ruchem. Pomocą w czasie zajęć są: tacki z kaszą manną (może być piasek) do pisania liter, bądź elementów graficznych, karty do pracy, wzory liter wykonane z różnego materiału: papier ścierny, wata, plastelina, kasza manna. Istotą tych ćwiczeń są doznania dotykowe takie jak: gładkość, miękkość, szorstkość, wypukłość, chropowatość. Uświadomienie sobie zalet MDS (Bon de Part) i zdobycie przekonania o jej efektywności miało decydujący wpływ na przystąpienie do działania. W miarę naszych postępów związanych z wdrażaniem metody zauważyłam, że dzieci lubią zmiany, chętnie uczestniczą w innych zajęciach, są aktywne i spontanicznie wyrażają siebie. W atmosferze radości, śpiewu rozwijają swoje predyspozycje, uczą się samodzielności, samooceny swoich osiągnięć. Jako dyrektorka przedszkola swoje godziny dydaktyczne realizowałam również w grupie dzieci sześcioletnich. Była to okazja do obserwacji trudności, jakie napotykają dzieci w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. Podsumowując własne i koleżanek obserwacje, stwierdziłam, że przyczynami trudności w nauce czytania i pisania są przede wszystkim: - duże napięcie mięśni powodujące między innymi usztywnienie nadgarstka, - brak koordynacji wzrokowo - ruchowej. Kiedy po całorocznej pracy z dziećmi Metodą Dobrego Startu dokonałyśmy podsumowania naszych. dokonań, okazało się, że wszyscy nauczyciele zauważyli. wpływ zajęć prowadzonych tą metodą na rozwój analizatorów wzrokowych, słuchowych, motorykę i orientację przestrzenną. Ruch rąk u dzieci był swobodniejszy, doskonale wykonywały znaki literopodobne w liniaturze, dokładniej odwzrokowywały różne formy, kształty, itp. Dla powodzenia całego przedsięwzięcia związanego z wprowadzeniem Metody Dobre go Startu niezbędna jest literatura metodyczna jak również zorganizowanie form szkoleniowych. Dla tych, którzy pragną podjąć się wdrożenia Metody Dobrego Startu w swoich placówkach proponuję przyjąć następujący tok działań: 1. Zapoznanie całej rady pedagogicznej z Metodą Dobrego Startu, wyjaśnienie jej zalet i spodziewanych skutków. 2. Przeprowadzenie zajęć otwartych dla całej rady pedagogicznej. Omówienie odczuć, uwag, wątpliwości. Przedstawienie wniosków. 3. Nawiązanie kontaktu z placówkami stosującymi Metodę. Dobrego Startu (wymiana do świadczeń). 4. Omówienie sukcesów i porażek związanych ze stosowaniem Metody Dobrego Startu. 5. Zorganizowanie konferencji metodycznej z udziałem rodziców celem zapoznania ich z rezultatami stosowania w/w metody. 1. M. Bogdanowicz: Metoda Dobrego Startu. Warszawa 1989,WSiP. 2. M. Bogdanowicz, D. Sziagowska: Metoda Dobrego Startu. Piosenka do rysowania. Gdańsk 2001 "Wydawnictwo Fokus". 3. M. Bogdanowicz, D. Szlagowska: Metoda Dobrego Startu. Piosenki do rysowania - ćwiczenia. Gdańsk 2001, Wydawnictwo "FOKUS". 4. M. Bogdanowicz: Ruch i piosenka dla najmłodszych. Zabawy z dziećmi dla rodziców i nauczycieli. Gdańsk 2001, Wydawnictwo "FOKUS".
Opracowanie: Krystyna Hulbój Wyświetleń: 2053
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |