Katalog

Jadwiga Jodłowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Zastosowanie technik twórczego myślenia w pracy z dziećmi - przykładowy scenariusz zajęć

- n +

Zastosowanie technik twórczego myślenia w pracy z dziećmi - przykładowy scenariusz zajęć

Temat zajęć: Dobra komunikacja i współpraca w grupie ważnym elementem twórczego działania.

Cel
Kształtowanie postawy twórczej, integracja zespołu klasowego poprzez:
- rozwijanie myślenia twórczego, pobudzanie do aktywności twórczej
- rozwijanie wyobraźni, umiejętności dokonywania skojarzeń
- ćwiczenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi
- zachęcanie do aktywności i ekspresji ruchowej
- stwarzanie możliwości współdziałania i współpracy w grupie oraz właściwej komunikacji

Metody pracy
Praca indywidualna, praca w małych grupach, kończenie zdań - rundka

Materiały pomocnicze
Kartki, flamastry, pojemnik do losowania, szpilki, gazety, taśma klejąca, nożyczki.

Czas trwania zajęć
Zajęcia przewidziane są na dwie godziny.

Uczestnicy
Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej oraz gimnazjaliści

Przebieg zajęć

Na wstępie poinformowanie uczniów jaki jest cel warsztatów, przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć.

1. "Dziwne powitania"
Odliczamy w grupie od 1 do 4, jedynki kładą dłonie na karku, dwójki na biodrach, trójki prawą na prawym kolanie a lewą na lewym biodrze, czwórki krzyżują ręce na piersiach i unoszą je poziomo przed sobą. Uczestnicy witają się ze wszystkimi, trzymają ręce w podanych pozycjach.

2.Metafora w rundce: "Czuję się jak..."
W kręgu uczniowie kolejno kończą zdanie używając metafory z zakresu zjawisk atmosferycznych np. "Czuję się jak chmura deszczowa".

3.Rebus wizytówkowy (przypomnienie imion)
Każdy rysuje na małej kartce rebus, którego rozwiązaniem jest własne imię. Następnie uczestnicy wrzucają złożone kartki do pojemnika. Wszyscy losują po jednej kartce, odgadują rebusy i przypinają wizytówki właścicielom.

4. "Chińskie szepty"
Uczniowie chodząc po sali wypatrują osób, którym chcieliby przekazać jakąś pozytywną informację. Nie robią tego wprost, ale znajdują pośrednika np. Ania prosi Kasię: "powiedz Marysi, że bardzo ją lubię" i wówczas Kasia przekazuje Marysi: "Ania prosiła żeby ci przekazać, że bardzo cię lubi" itd.

5. "Zaskakujące maszyny"
Dzielimy grupę na 3-4 osobowe zespoły. Każdy z nich, mając do dyspozycji tylko siebie, ma za zadanie zbudować maszynę według otrzymanych instrukcji. Zespoły demonstrują ich działanie, a pozostali odgadują jaka to maszyna (np.. maszyna do rozśmieszania, do uczenia, do przestraszania).

6.Opisywanie kolegi
Uczestnicy dobierają się w pary, stają na wprost siebie. Na sygnał prowadzącego odwracają się do siebie tyłem. Teraz każdy ma za zadanie opisać wygląd i ubranie swojego partnera.

7.Budowanie wieży
Dzielimy klasę na 4-5 osobowe zespoły. Zadaniem każdego z nich jest zbudowanie jak najwyższej wieży, używając do tego celu następujących materiałów: gazet, taśmy klejącej, nożyczek. Po zakończeniu pracy każdy ocenia ją w skali 1-5 w następujących kategoriach:
- zadowolenie z efektu pracy
- zadowolenie ze współpracy w grupie.
Każda grupa oblicza średnią wyników.

8.Rundka na zakończenie
Każdy w kręgu kończy zdanie: "Z dzisiejszych zajęć zapamiętam szczególnie..."

 

Opracowanie: Jadwiga Jodłowska

Wyświetleń: 4350


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.