Katalog
Jolanta Maria Kozikowska Przyroda, WymaganiaSubstancje w naszym otoczeniu. Cechy żywego organizmu - wymagania na poszczególne oceny z przyrody dla klasy V
Wymagania na poszczególne oceny z przyrody dla klasy V
PROGRAM ŻAK-a DKW - 4014-51/99
Dział: Substancje w naszym otoczeniu. Cechy żywego organizmu.
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOPUSZCZAJĄCĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- źródła wiedzy przyrodniczej,
- rodzaje substancji,
- różnice między substancjami,
- co to jest mieszanina,
- woda jako rozpuszczalnik wielu substancji,
- sposoby rozdzielania mieszanin,
- co to jest przemiana fizyczna, chemiczna,
- materia ożywiona, nieożywiona,
- cechy istot żywych,
- przeznaczenie i budowa mikroskopu,
- co to jest komórka,
- główne elementy komórki,
- różnice między komórkami,
- podział organizmów ze względu na sposób odżywiania, |
- zakłada hodowlę: fasoli, kryształów soli,
- prowadzi obserwacje, notatki,
- rozpoznaje badane substancje,
- określa ich stan skupienia,
- bada je za pomocą zmysłów,
- wskazuje rodzaj mieszaniny,
- przygotowuje ją,
- podaje przykłady przemiany fizycznej i chemicznej w najbliższym otoczeniu,
- podaje przykłady materii ożywionej i nieożywionej,
- w grupie pracuje z mikroskopem,
- wykonuje proste rysunki schematyczne,
- wskazuje i wymienia czynniki umożliwiające życie roślin |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOSTATECZNĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- hodowla, obserwacja i ich cele,
- zastosowanie danej substancji w gospodarce człowieka,
- co to jest roztwór,
- sposoby rozdzielania substancji,
- model budowy materii,
- istota przemiany fizycznej i chemicznej,
- elementy budowy materii ożywionej i nieożywionej,
- co to jest organizm,
- mechaniczne i optyczne elementy budowy mikroskopu,
- elementy budowy komórki roślinnej i zwierzęcej,
- co to są producenci, konsumenci,
- istota procesu fotosyntezy,
- znaczenia fotosyntezy dla życia na Ziemi, |
- wykonuje rysunki schematyczne, zapisuje
wyniki prowadzonych obserwacji,
- opisuje cechy badanych substancji,
- podaje przykłady mieszanin spotykanych w życiu codziennym,
- podaje przykłady roztworów wodnych,
- rozdziela mieszaniny wybranymi sposobami,
- podaje przykłady przemiany fizycznej i chemicznej w najbliższym otoczeniu,
- wykonuje preparat mikroskopowy,
- podaje przykłady substancji organicznych i nieorganicznych występujących w
przyrodzie,
- wskazuje elementy różniące komórkę roślinną i zwierzęcą,
- wymienia organizmy samożywne, cudzożywne |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ DOBRĄ:
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- mieszanina jednorodna a roztwór,
- inne metody rozdzielania mieszanin, krystalizacja, destylacja,
- cechy i właściwości drobin w poszczególnych typach materii,
- przemiana fizyczna a przemiana chemiczna,
- zasady i techniki mikroskopowania,
- odżywianie samożywne a cudzożywne,
- organizm jednokomórkowy, wielokomórkowy |
- określa cel doświadczenia,
- otrzymuje roztwory wodne różnych substancji,
- rozdziela mieszaniny różnymi sposobami,
- wskazuje zróżnicowaną budowę materii na podstawie obserwowanych
doświadczeń,
- porównuje komórkę roślinną i zwierzęcą,
- określa funkcje elementów komórki roślinnej i zwierzęcej
- oblicza powiększenie oglądanego w mikroskopie obrazu, |
Uczeń, który otrzymuje ocenę BARDZO DOBRĄ.
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- drobinowy model budowy materii,
- istota procesu rozpuszczania, destylacji, krystalizacji,
- woda destylowana, mineralna, wodociągowa,
- komórka jako producent,
- zależność między zawartością w komórce substancji trujących a
zanieczyszczeniem środowiska,
- co to jest substancja prosta, złożona, pierwiastek, związek chemiczny,
tkanka, organ,
- zależność występowania roślin od zawartości tlenu, dwutlenku węgla w
powietrzu,
- istota i zagrożenie efektu cieplarnianego, |
- opisuje zachowanie drobin w poszczególnych
typach materii,
- wskazuje je na schematach i porównuje,
- rozdziela mieszaninę metodą destylacji,
- wskazuje znaczenie i zastosowanie wody mineralnej, chlorowanej,
destylowanej, wodociągowej
- podaje przykłady substancji prostych, (pierwiastków chemicznych),
złożonych (związków chemicznych), organów roślinnych i zwierzęcych,
- wskazuje na odpowiednie zachowania i postawę człowieka mające na celu
zapobieganie wzrostowi efektu cieplarnianego |
Uczeń, który otrzymuje OCENĘ CELUJĄCĄ.
Wie, zna, rozumie |
Potrafi |
- dokładna budowa i funkcje organelli komórki
roślinnej i zwierzęcej,
- gazy cieplarniane i skutki ich obecności w atmosferze,
- inne rodzaje zanieczyszczeń powstające w procesach spalania i ich wpływ na
środowisko przyrodnicze,
- alternatywne źródła energii |
- omawia budowę i funkcje innych ważnych
organelli komórkowych,
- wymienia gazy cieplarniane
- przedstawia skutki efektu cieplarnianego,
- przeprowadza zwiad dotyczący położenia upraw względem tras
komunikacyjnych,
- prezentuje jego wyniki, formułuje wnioski i przedstawia je w formie
graficznej |
Opracowanie: mgr Jolanta M. Kozikowska
Wyświetleń: 8969
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |