Katalog

Elwira Tomasiak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Poznać dziecko to znaczy lepiej je zrozumieć

- n +

Scenariusz spotkania z rodzicami "Poznać dziecko to znaczy lepiej je zrozumieć"

Adresaci: rodzice

Czas:
2-3 godzin /można rozbić na krótsze spotkania/.

Forma:
warsztaty.

Cel:
uświadomienie rodzicom, iż warto poświecić dziecku swój czas.
Uświadomienie sobie mocnych stron dziecka.
Refleksja nad własną postawą rodzicielską.

1. Na dużym arkuszu papieru są wypisane zdania, które kończą pierwszą myślą, jaka im się nasunie.
Rodzice dają dzieciom......
Dzieci dają rodzicom........


2. Wypisz na kartce 5 pozytywnych cech swojego dziecka.

Ćwiczenie to ma zwrócić uwagę, że dziecko jest dobre i my to dobro powinniśmy w nim widzieć. Jeżeli rodzic założy, że dziecko jest pełne wad, to podświadomie taką informację będzie mu przekazywał. W rezultacie dziecko przyjmie ją jako prawdę o sobie.

Aby dobrze wychować dziecko należy go poznać i poświęcić mu swój czas i uwagę. Czas to droga do miłości, przyjaźni, zrozumienia drugiego człowieka. Czasu przeznaczonego na prawdziwą rozmowę ze swoim dzieckiem nie można traktować jako czasu straconego.

Zastanówmy się ile czasu poświęcają rodzice swoim dzieciom.

3. Nauczyciel rysuje na tablicy koło, pod nim wiesza plakat, na którym są podane różne formy spędzania czasu wolnego po szkole:
- sport
- zadanie domowe
- hobby
- oglądanie telewizji
- słuchanie radia
- spotkania z rówieśnikami
- czytanie książki
- inne

Nauczyciel: podzielcie to Koło, ten "tort" czasu na kawałki. Nie trzeba wybierać wszystkich podanych na tablicy haseł. Jak myślicie, ile czasu zajmą poszczególne formy spędzania czasu po szkole waszemu dziecku?
Rodzice dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

4. Wyciszenie. Przypomnijcie sobie sytuację, kiedy byliście dziećmi. Jakie osoby dorosłe was otaczały? Jakie zachowania tych osób wam pomogły, a jakie przeszkadzały? Co takiego robiły, że mogliście im zaufać? Rodzice dzielą się wspomnieniami zastanawiając się na ile wykorzystują te zachowania w stosunku do swoich dzieci.

Możemy też podzielić rodziców na mniejsze grupy i poprosić o sporządzenie listy cech, które pomagały na w dobrym kontakcie z dorosłymi oraz listy cech, które przeszkadzały w kontakcie.

5. Ćwiczenie "Złota Rybka"
Rodzice piszą na kartce po trzy życzenia, o jakie poprosiliby złotą rybkę dla swojego dziecka, odnosząc się do cech charakteru, relacji z innymi ludźmi, realizacji życiowych celów. Odczytanie niektórych swoich życzeń.

6. Praca indywidualna, test ośmiu pytań:
CZY ZNASZ SWOJE DZIECKO?
1. Jakiego rodzaju filmy ogląda najczęściej Twoje dziecko?
2. Ile i jakie książki czyta?
3. Jaki jest ulubiony sposób spędzania wolnego czasu przez twoje dziecko?
4. Podaj imiona trójki najbliższych przyjaciół twojego dziecka?
5. Z kim Twoje dziecko siedzi w tym roku szkolnym?
6. Czego najbardziej boi się Twoje dziecko?
7. Co mu sprawia największą radość?
8. Dziecko otrzymało negatywną ocenę i uwagę. Napisz, co czuje w drodze do domu?

7. Które pytanie było dla mnie zaskoczeniem?

Po wypełnieniu testu rodzice dzielą się spostrzeżeniami w swobodnej dyskusji.

8. Zakończenie zajęć. Rundka końcowa, - co mi dało dzisiejsze spotkanie?
 

Opracowanie: Elwira Tomasiak

Wyświetleń: 3559


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.