Katalog

Elżbieta Dulat
Różne, Artykuły

Działalność Szkolnej Komisji Opiekuńczo-Wychowawczej w PSP 7 w Zielonej Górze

- n +

Działalność Szkolnej Komisji Opiekuńczo-Wychowawczej w PSP 7 w Zielonej Górze

Agresja jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Różne są jej czynniki, rodzaje i skutki. Ludzie radzą sobie z nią różnie w zależności od stanu rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego. Wiąże się ona ściśle z emocjami, dlatego największe trudności z kontrolą agresji mają małe dzieci, młodzież w wieku dorastania, a zwłaszcza chłopcy, u których agresja występuje naturalnie silniej niż u dziewcząt.

Dzisiaj wielu młodych ludzi nie potrafi radzić sobie z narastającymi emocjami, gdyż często nie mają oparcia w domu, środowisku a nawet szkole.

Nagromadzone negatywne emocje znajdują ujście w bójkach, agresji słownej, wagarach, sięganiu po używki. Są to problemy wychowawcze, z którymi w dzisiejszych czasach boryka się każda szkoła w Polsce.

Szczególnie bezradni wobec takich zachowań są młodzi nauczyciele, którym trzeba pomóc i uświadomić, że nie kary, ale przede wszystkim rozmowy pojednawcze, organizowanie grup wsparcia oraz kontakt z rodzicami ucznia są najlepszym lekarstwem na dobrą pracę wychowawcy. To dla tych uczniów, nauczycieli i rodziców działa aktywnie w mojej szkole od lat Szkolna Komisja Opiekuńczo-Wychowawcza (SKOW).

W skład SKOW wchodzi:
- wicedyrektor szkoły-przewodniczący
- przedstawiciel rady rodziców
- pedagog szkolny
- wychowawca klasy ucznia, którego sprawa jest rozpatrywana
- nauczyciel wybrany przez radę pedagogiczną.

Plan działań komisji obejmuje sprawy opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne. Spotykamy się według wcześniej opracowanego terminarza 1 raz w miesiącu oraz w sytuacjach wymagających szybkiej interwencji. Na posiedzenie komisji zapraszani są również (w szczególnych przypadkach) kurator sądowy, policja, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Z każdego spotkania w protokolarzu SKOW sporządzana jest notatka.

Pod nadzorem komisji znajdują się wszyscy uczniowie trudni wychowawczo, zaniedbani środowiskowo, wagarujący, zagrożeni drugorocznością oraz uczniowie z rodzin najuboższych.

W swojej pracy kierujemy się ideą zapobiegania powstawaniu zachowań ryzykownych, czego wyrazem są spotkania, na których dokonywana jest analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczej i materialnej wszystkich uczniów
klas I-VI.

Przy współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną SKOW organizuje różnego rodzaju warsztaty np. "Sztuka mówienia NIE",

"Mniej agresji, więcej tolerancji", "Alkohol kradnie wolność", "Trening zastępowania agresji". Głównym celem tych zajęć jest ograniczenie zachowań agresywnych wśród uczniów.

Uczniowie naszej szkoły maja świadomość, że w każdej sytuacji mogą oczekiwać od nas wsparcia.

Każdy konflikt jest dla nas równie ważny, żadnego nie lekceważymy i reagujemy natychmiast. Stanowisko SKOW jest jednoznaczne - przede wszystkim dobro dziecka, dlatego też rozwiązując konflikty posługujemy się takimi formami pracy wychowawczej jak:
- negocjacja
- organizowanie grup wsparcia
- zawieranie kontraktów z uczniami
- rozmowy pojednawcze

W ostatnich czasach, coraz częściej pojawiają się problemy dzieci z rodzin rozbitych, w których SKOW pełni rolę mediatora między rodzicami ucznia. W takich przypadkach staramy się uświadomić rodzicom, że dziecko nie może być "kartą przetargową" w konflikcie dorosłych. Są to sytuacje, w których trudno odnieść pełny sukces, dlatego też niekiedy proponujemy rodzicom uczestnictwo w terapii psychologicznej, co nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem.

Warunkiem osiągania sukcesów w procesie dydaktyczno-wychowawczym jest realizacja przyjętych celów przez wszystkich nauczycieli. Bez ścisłej współpracy z wychowawcami i nauczycielami SKOW nie mogłaby pochwalić się sukcesami takimi jak:
- ograniczenie agresji w szkole
- brak wagarów
- brak uczniów drugorocznych
- wysoki stopień uświadomienia uczniów o szkodliwości używek
- chęć współpracy rodziców mających problemy wychowawcze z członkami SKOW.

Jednym z podstawowych zadań naszej komisji jest również sprawowanie funkcji opiekuńczej. SKOW jest inicjatorem i organizatorem wielu akcji charytatywnych, takich jak:
- "Dzieci dzieciom", "Miej serce", "Pomóż swoim koleżankom i kolegom" (symboliczny grosik dla dzieci z rodzin najuboższych).
- Paczki świąteczne dla dzieci
- Doposażenie szpitala i Domu Dziecka w zabawki, maskotki i książki.

W naszych akcjach uczestniczą zarówno rodzice jak i uczniowie, którzy
dostrzegają potrzeby innych.

Działając na trzech płaszczyznach; dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkolna Komisja Opiekuńczo-Wychowawcza ułatwia życie całej społeczności szkolnej (uczniom, nauczycielom i rodzicom).

Reasumując mogę stwierdzić z własnego doświadczenia (jako nauczyciel a potem wicedyrektor), że istnienie takiej komisji w szkole jest potrzebne i wysoce wskazane.
 

Opracowanie: Przewodnicząca SKOW
Elżbieta Dulat

Wyświetleń: 870


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.