Katalog Jolanta Wójcikiewicz Lekcja wychowawcza, Konspekty Co to jest konflikt? - konspekt lekcji wychowawczejCo to jest konflikt?Konspekt lekcji wychowawczejCel główny: Dostarczenie uczniom wiedzy o konfliktach. Cele operacyjne: - Uczeń dobrze czuje się w zespole klasowym (integruje się z klasą) - Zna zasady pracy grupowej - Uczeń rozumie słowo "konflikt" - Tworzy słownik pojęć wokół słowa konflikt - Podaje przyczyny konfliktu - Porządkuje informacje dotyczące konfliktu - Podaje przykłady sytuacji kiedy konflikt okazał się czymś pomocnym lub pożytecznym i takie, gdy przeważały jego negatywne strony - Dzieli się własnymi przeżyciami i doświadczeniami - Aktywnie pracuje w grupie. Metody: burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, generowanie pomysłów. Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru, kartki formatu A-4, kolorowe karteczki, mazaki, papierowa taśma klejąca lub magnesy i karty pracy dla czterech grup. Formy pracy: zajęcia z całą klasą w kręgu, praca grupowa. Przebieg lekcji: 1. Powitanie uczniów. 2. Wyjaśnienie celu zajęć. 3. Zabawa integracyjna. Uczniowie mają przypięte wcześniej przygotowane wizytówki. Każdy z uczniów przedstawia się podając swoje imię i gestem pokazuje swój znak zodiaku. Pozostali uczniowie zgadują, jaki to znak? 4. Podanie zasad pracy z grupą. Zasady zostają wywieszone w widocznym miejscu. 5. Omówienie zasad przez uczniów. 6. Uczniowie zastanawiają się i przypominają sobie jakieś sytuacje, które uznaliby za konfliktowe. 7. Położenie na środku kręgu arkusza szarego papieru z napisanym słowem "konflikt". 8. Rozdanie każdemu uczniowi dwóch karteczek. Uczniowie szukają słów pojęć ,które kojarzą się ze słowem konflikt, z sytuacją konfliktową. Następnie zapisują je na karteczkach, które kładą wokół słowa konflikt. 9. Wspólnie zastanowienie się, czego dotyczą słowa i pojęcia, które uczniowie podali na karteczkach. (przyczyny konfliktów, emocje, doznania fizyczne, sposoby zachowań). 10. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy i dobierają do podanych obszarów - przyczyny konfliktów, - emocje, - doznania fizyczne, - sposoby zachowań słowa i pojęcia zapisane na karteczkach. Przypinają je w odpowiednim obszarze. 12. Zachęcenie uczniów, aby podali takie sytuacje, kiedy konflikt okazał się czymś pożytecznym i takie, kiedy przeważały jego negatywne strony (negatywne i pozytywne strony konfliktu). 13. Zwrócenie uwagi, iż spostrzeżenia uczniów były bliskie encyklopedycznej definicji słowa konflikt. Odczytanie definicji słowa konflikt. 14. Poproszenie, aby uczniowie dobrali się w 4 osobowe grupy (wiosna, lato, jesień, zima). W grupach opowiadają sobie przeżytą sytuacje konfliktową, najlepiej szkolną. Analizują ją wg podanych obszarów i zapisują na kartach pracy. Lider grupy przedstawia sytuacje i jej analizę. 15. Prezentacja pracy poszczególnych grup. 16. Na zakończenie zajęć proponuje się, aby uczniowie dokończyli zdanie: Na dzisiejszej lekcji było ważne dla mnie....................... 17. Podziękowanie uczniom za pracę na lekcji. Opracowanie: Jolanta Wójcikiewicz Wyświetleń: 10704
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |