Katalog

Lucyna Michalak
Historia, Sprawdziany i testy

Sprawdzian wiedzy i umiejętności z działu Europa w XVII stuleciu - klasa II

- n +

Sprawdzian wiedzy i umiejętności z działu Europa w XVII stuleciu - klasa II

MAX. ILOŚĆ PUNKTÓW-
ZDOBYŁEŚ -

1. Uzupełnij zdania: (5 pkt)
Władcy absolutni twierdzili, że ich władza pochodzi od..............................................
Po śmierci Zygmunta II Augusta wybierano w Polsce władców drogą ....................................
Po raz pierwszy sejm został zerwany w Polsce w roku..............................
Kościół ten stał się wzorem przy projektowaniu i budowie innych świątyń katolickich w XVII wieku...................................................................

2. Do kogo należała rzeczywista władza w monarchii absolutnej? Jaka była pozycja monarchy?
(2 pkt)




3. Połącz pojęcia z ich określeniami i skutkami: (3 pkt)
- Konfederacja, wolna elekcja, liberum veto
- Wybór króla przez szlachtę, prawo zrywania sejmu, związek szlachty w celu załatwienia określonej sprawy
- Paraliż pracy sejmu, wprowadzanie na tron nieodpowiednich osób, załatwianie własnych interesów wbrew obowiązującemu prawu







4. Przyporządkuj: (7 pkt)
A. Kłuszyn I. 1605
B. Kamieniec Podolski II. 1672
C. Kircholm III. 1683
D. Cecora IV. 1610
E. Chocim V. 1627
F. Wiedeń VI. 1673
G. Oliwa VII. 1620


5. Podziel podane niżej wydarzenia na przyczyny i skutki wojen toczonych przez Rzeczpospolitą w XVII w.(4 pkt)
- Obniżenie się poziomu oświaty i kultury..........................................................
- Rywalizacja polsko-szwedzka w basenie Morza Bałtyckiego...........................................
- Odzyskanie przez Polskę prawobrzeżnej Ukrainy i Podola..........................................
- Pretensja królów polskich z dynastii Wazów do korony szwedzkiej...........................

6. Które z podanych niżej określeń odnoszą się do sztuki barokowej? Podkreśl właściwe (2 pkt)
Budowle: monumentalne, surowe w wyrazie, bogato zdobione,



7. O kim mowa? (3 pkt)
- Chociaż nie zdołał osiągnąć zamierzonych celów, to jest jednym z bohaterów współczesnej Ukrainy...................................................................................................
- Przysporzył wielkiej chwały orężowi polskiemu w całej Europie, był najwybitniejszym wodzem w historii Polski...........................................................................................
- Pod jego rządami kultura francuska przeżywała bujny rozwój..............................................................

8. Zatytułuj odpowiednio tekst źródłowy: demokracja szlachecka, absolutyzm królewski lub oligarchia magnacka (1 pkt)
"Od końca XVIw., a w każdym razie od rokoszu Zebrzydowskiego, przyzwyczaili się poszczególni magnaci do tego, że na terenach podległych ich władzy uważali się za niczym nie ograniczonych władców.
Król według nich miał być królem w Warszawie, a nie na terenie ich prowincji czy województwa.

9. Wyjaśnij pojęcie: (2 pkt)
sarmatyzm -


10. Przeczytaj teksty źródłowe i odpowiedz na pytania:
a) Który z tekstów zawiera charakterystykę ustroju Polski, Francji i Anglii? (1 pkt)
b) Do kogo należała decydująca rola w poszczególnych państwach? (1 pkt)
c) Jakim argumentem uzasadniano istnienie władzy absolutnej, a jakim - możliwość zerwania sejmu? (2 pkt)
d) W jakich dziedzinach parlament ograniczał władzę królewską? (3 pkt)

Tekst A
" Rzekoma władza zawieszania praw lub ich wykonywania na podstawie powagi królewskiej, a bez zgody parlamentu jest bezprawiem. Ściąganie pieniędzy na użytek Korony pod pozorem prerogatywy królewskiej, a bez zezwolenia parlamentu, jest bezprawiem. Tworzenie i utrzymywanie stałych armii w czasie pokoju bez zgody parlamentu jest sprzeczne z prawem(...)"

Tekst B
" Wszelka władza pochodzi od Boga. Monarchowie działają przeto jako sługi Boga i Jego następcy na ziemi. Władza królewska jest władzą absolutną. Monarcha nie potrzebuje zdawać sprawy przed nikim ze swych rozporządzeń. Władza jego musi być tak wielka, by nikt nie mógł się spod niej usunąć(...). Kto nie jest posłuszny monarsze, nie może być odsyłany do innego trybunału (sądu), lecz nieodwołalnie jest skazany na śmierć jako mąciciel pokoju i wróg społeczeństwa."

Tekst C
" (...) Nieograniczoną władzę ma każdy szlachcic nad swoimi poddanymi, a każdy z osobna poseł ziemski nad sejmem; każdy poseł może sam nie dopuścić do podjęcia przez sejm jakiejkolwiek uchwały. Lepiej bowiem, żeby- wolne nie pozwalam -choćby jednego posła przerwać mogło activitem (obrady) każdego sejmu, niż żeby uchwała podjęta przez większość złych posłów mogła zyskać przewagę nad mniejszością dobrych (...).
 

Opracowanie: Lucyna Michalak

Wyświetleń: 7424


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.