AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Olsińska
Edukacja europejska, Artykuły

Działalność Szkolnego Klubu Europejskiego "Intereuro" w roku szkolnym 2002/2003

- n +

Działalność Szkolnego Klubu Europejskiego "Intereuro" w roku szkolnym 2002/2003

SZKOLNY KLUB EUROPEJSKI "INTEREURO" w Rytlu rozpoczął działalność 8 listopada 2002 roku. Celem jego istnienia jest aktywne uczestnictwo w propagowaniu idei integracji europejskiej w środowisku lokalnym. Poprzez gromadzenie i przekazywanie wiedzy o Europie, państwach

członkowskich Unii Europejskiej, instytucjach europejskich oraz założeniach, celach i prognozach rozwoju integracji europejskiej chcemy jak najlepiej przygotować się do życia i pracy w zjednoczonej Europie.

Mimo tak szczytnych celów i wspaniałych planów początki działalności okazały się bardzo ciężkie - kompletnym fiaskiem zakończyła się pierwsza akcja - konkurs na nazwę SKE nie wzbudził żadnego zainteresowania społeczności szkolnej. Znacznie lepiej wypadła uroczystość otwarcia SKE. Apel wykorzystaliśmy, żeby przedstawić ogólne informacje o Unii Europejskiej oraz argumenty eurosceptyków i euroentuzjastów przy pomocy napisanego przez członków SKE scenariusza inscenizacji. Miał on formę dyskusji pomiędzy "członkami" i "kandydatami". Tłem inscenizacji były flagi państw członkowskich Unii Europejskiej i 10-ciu kandydatów. Uczniowie gimnazjum i zaproszeni goście zwiedzali także skromną wystawkę publikacji unijnych, które udało się nam zgromadzić dzięki korespondencji prowadzonej z instytucjami informującymi o Unii i klubami europejskimi.

Po "starcie" zaczęły się może mniej pasjonujące, ale niezmiernie ważne prace organizacyjne: wybór zarządu, przygotowanie statutu, ustalenie nazwy i logo, pozyskanie a następnie urządzanie naszej siedziby. To właśnie w niej w marcu utworzyliśmy SZKOLNE CENTRUM INFORMACJI EUROPEJSKIEJ, gdzie każdy może uzyskać lub znaleźć interesujące go informacje dotyczące Unii Europejskiej. Gromadzimy tam materiały, ulotki, publikacje, foldery, mapy, wycinki prasowe, które otrzymaliśmy od ambasad krajów członkowskich UE, instytucji informujących o unii lub sami zdobyliśmy. Korzystają z nich między innymi gimnazjaliści, przygotowując się do lekcji geografii, wiedzy o społeczeństwie i godzin wychowawczych.

W ramach informowania i edukowania od października redagujemy GAZETKĘ w holu szkoły. Dotychczas pojawiły się tam informacje o państwach członkowskich UE, szczycie w Kopenhadze i jego postanowieniach w zakresie między innymi transportu, rolnictwa czy pracy, a także o instytucjach europejskich i ojcach zjednoczonej Europy. Uczciliśmy także gazetką Dzień Europy i Dzień Unii Europejskiej oraz referendum unijne.

Bardzo ważnym elementem naszych proeuropejskich działań były LEKCJE GEOGRAFII, HISTORII, WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE, INFORMATYKI. Główne tematy zajęć w ramach programu "Nasza przyszłość w Europie" to: "Aktualności dnia" z Internetu; Polityka edukacyjna Unii Europejskiej - odrębności programowe i formy współpracy; Stowarzyszenie Polski z Unią Europejską; Europa - wspólne korzenie; Dzieje Europy - z kart integrującej się Europy; Europejskie ABC; Europa w 43 odcieniach; Polska - państwo współczesnej Europy; Młody Polak w Unii Europejskiej; Zmiany na politycznej mapie Europy po II wojnie światowej; Dwie przestrzenie polityczno - militarne w Europie po II wojnie światowej; Dwie europejskie przestrzenie gospodarcze; Obserwujemy szczyt w Kopenhadze. Niektóre zajęcia były urozmaicone fragmentami filmu video i materiałami pomocniczymi z pakietu edukacyjnego "Europa na co dzień".

Przeprowadziliśmy także w każdej klasie gimnazjum zajęcia w formie WARSZTATÓW "Czy warto przystąpić do Unii Europejskiej?".

Kulminacyjnym punktem naszej działalności był TYDZIEŃ EUROPEJSKI w dniach 12 - 16 maja 2003 r. W jego programie znalazły się między innymi:
- Szkolne Referendum Unijne (w ramach akcji "Młodzi głosują");
- Turniej Piłkarski drużyn europejskich o Puchar Burmistrza Czerska;
- Inscenizacja "Szkolnym ekspresem po Europie";
- Referat "Proces integracji Polski z Unią Europejską", który wygłosiła pracownik Gminnego Centrum Informacji Europejskiej w Czersku;
- Projekt klasowy "Słynni Europejczycy", na który złożyły się przygotowane przez kl. I - III gazetki, plakaty, albumy i inscenizacje dotyczące wybranych wcześniej postaci słynnych Europejczyków (między innymi: Napoleon Bonaparte, Juliusz Cezar, Karol Wielki, Jan III Sobieski, Bolesław Chrobry)
- Europejski bieg sztafetowy;
- Dzień niemiecki (stoisko prezentujące kraj, konkurs sprawdzający znajomość języka i kraju, degustacja sałatki ziemniaczanej przygotowanej przez szkolną kuchnię);
- Konkurs "Bliżej Europy";
- Pokazy filmów video o Holandii i Szwecji;
- Wystawkę "Walory turystyczne naszego regionu"
- Stoisko prezentujące Włochy;
- Warsztaty "Chcę być Europejczykiem";

Jesteśmy przekonani, że integracja europejska to przede wszystkim "łączenie" ludzi, więc na zakończenie Tygodnia zorganizowaliśmy Europejski Bieg na Orientację, w którym wzięli udział gimnazjaliści ze Stobna i Czerska. Była to dwudniowa impreza edukacyjno - rekreacyjna, która doszła do skutku dzięki życzliwości Dyrekcji Szkoły i sponsorów z okolicy.

Główną atrakcją był bieg na orientację po okolicach Rytla. Na trasie biegu na drużyny czekały europejskie zadania. Sami przygotowywaliśmy śniadania i kolacje dla uczestników Biegu z produktów ofiarowanych przez rytelskich piekarzy i sprzedawców. Obiad przygotowała kuchnia szkolna. Wspólny wieczór spędziliśmy nad Brdą, przy ognisku i wspólnym śpiewie. Do późna w nocy bawiliśmy się potem na dyskotece w budynku szkoły.

Nie zamierzamy zakończyć naszego działania po referendum akcesyjnym ani po wejściu Polski do UE. Niektóre cele SKE będą aktualne także po wejściu Polski do UE, chociażby przyczynianie się do akceptacji zasad pluralizmu i demokracji, do powszechnego uświadomienia konieczności wzajemnej tolerancji i szacunku, potrzeby współpracy międzynarodowej i międzyludzkiej czy rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przestrzeganie praw człowieka, ochronę środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz los społeczeństwa i pokój.
 

Opracowanie: Małgorzata Olsińska,

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 744


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.