AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Wioleta Skorek, A. Siepietowska, A. Śmietanka
Uroczystości, Scenariusze

Narodziny naszego miasta - scenariusz uroczystości środowiskowej

- n +

Scenariusz uroczystości środowiskowej "Narodziny naszego miasta"

Scenariusz został wykorzystany podczas 578 rocznicy nadania praw miejskich Zwoleniowi

Występują:
* narrator
* uczniowie naszej szkoły - dziecko 1, dziecko 2, dziecko 3,
* uczniowie szkół unijnych - UE 1, UE 2, UE 3,
* recytatorzy
* chór

W scenariuszu wykorzystano wiersze Józefa Jerzego Kazirodka ze zbiorku "Droga do prawdy" oraz wiersz Marii Ostrowskiej "Patrzenie" ze zbiorku "Słońcem i sercem"

cz. I

*** Piosenka "Baśń tęczowa"

(Narrator stoi z boku, czyta tekst.)

Narrator: Istnieją rzeki ogromne jak morza, istnieją góry o szczytach okrytych wiecznym śniegiem i oceany, do których dna nigdy nie dotarł najmniejszy promyk słońca. Gdy o tym myślimy, nawet nie podejrzewamy, że tuż obok nas istnieje świat równie niezwykły i nieznany - zapomniany świat naszych przodków.

Jak głęboko sięgnąć pamięcią, w zaciszu domowym, pośród gromady wdzięcznych Słuchaczy prawiono o zatopionych kościołach, starych cmentarzach i mogiłach, o wszystkich dziwnościach, które jeszcze dzisiaj wzbudzają dreszcze emocji. Nasze dzieje zostały wplątane między prawdę i legendę. Posłuchajcie opowieści o Piątkowym Stoku, słynnej z istniejącego ongiś jeziora, którego woda miała uzdrawiającą moc.

***Legenda o Piątkowym Stoku - na podstawie "Baśni i legend ziemi radomskiej" Zenona Gierały

Narrator:
Dziś po jeziorze i źródłach nie ma śladu, a w ich miejscu rozciągają się łąki.

WIERSZ
Przed tysiącem lat
Inny był tu świat
Straszne bory i moczary
Wokół jezior wiele chat.

W domach mieszkał lud
Znany ze swych cnót.
Pszczoły w ulach hodowali,
Zwierząt w borach było w bród.

Lud dobrego króla miał,
Który Jagiełło się zwał.
Lud szanował go i czcił
Bo to zacny książę był.

*** Odegranie melodyjki przez dobosza (trąbka)
(wychodzi na środek sceny i odgrywa melodię)

*** Odczytanie listu przez sekretarza królewskiego (wychodzi na środek sceny, czyta głośno, wyraźnie)

"My Władysław, z łaski bożej król polski czynimy wiadomym komu wiedzieć o tym należy. Szlachetnie urodzonemu Janowi Czeladko z Liszyna, łowniczemu naszemu, wybranemu spośród licznych, wiernych i zaufanych sług naszych daje pozwolenie na założenie miasta ze wsi Gotardowa Wola.

Wszyscy ludzie jakiegokolwiek byliby stanu, zawodu i znaczenia, a zostali do tego miasta powołani mają możność osiedlenia się pod przewodnictwem Jana Czeladki lub jego prawnych dziedziców, w miejscu przeznaczonym na miasto zwane Zwoleń."

Narrator:
Od tamtego wydarzenia upłynęło wiele lat, a życie toczyło się dalej, przędąc nić historii.

WIERSZ
"Miniony czas"


Czy znów powróci czas miniony,
Czy będę mówił po raz wtóry,
Że dla nas domek wymarzony,
To wzniosła miłość, morze, góry.

Czy znów wtuleni w ciemność nocy,
Będziemy szukać dróg szczęśliwych,
Czy ze szczęściem razem kroczyć
I zbierać roje spojrzeń tkliwych....

Lecz czas przeminął jak zły sen,
Zostały ciepłe wspomnienia,
I obok cienia idzie cień,
A z nim płoną westchnienia.

(Kończy się pierwsza część scenariusza, opada kurtyna, a po jej odsłonięciu rozpoczyna się część druga. Przez scenę przechodzi uczeń ze specjalnie wyeksponowanym rokiem 2003. Ma on za zadanie uświadomić widzom, że przenieśli się w czasy współczesne. Dzieci swobodnie wchodzą na scenę oraz z niej schodzą, stając po bokach. Trzymają w rękach flagi swoich państw.)

cz. II

UE 1:
Przebyliśmy tysiące kilometrów, aby znaleźć się w uroczym miasteczku o nazwie Zwoleń. Nie wiedzieliśmy nic na jego temat, ale uroczystość, którą przed chwilą mieliśmy okazję obejrzeć, przybliżyła nam historię miasta

UE 2:
Za chwilę spotkamy się z naszymi rówieśnikami z Publicznej Szkoły Podstawowej w Zwoleniu. Nasi polscy koledzy opowiedzą nam o swoim mieście, o tym, jak można miło spędzić tu czas.

Ponieważ już wkrótce będziemy tworzyć jedną wielką rodzinę, warto poznawać to, co piękne w swojej różnorodności

UE 3:
Widzę, że już na nas czekają, więc chodźmy.

*** Powitania w różnych językach.

Dziecko 1:
Z przyjemnością oprowadzimy was po naszym mieście. Nie traćmy więc czasu. Władze miasta zapewniają mieszkańcom Zwolenia rozwijanie swoich zainteresowań oraz wspaniały wypoczynek. Sami widzicie jak piękny jest Zwoleń.

Dziecko 2:
Jednym z miejsc, gdzie młodzież ma możliwość wszechstronnego rozwoju jest Dom Kultury, do którego właśnie zmierzamy.

*** Słychać odgłosy muzyki.

Dziecko 3:
Zobaczmy, co się tam dzieje.

Dziecko 1:
Właśnie odbywa się próba Zespołu Folklorystycznego "Gotardowie"

UE 3:
Czy możesz powiedzieć nam o nim kilka słów?

Dziecko 3:
Zespół powstał 27 lat temu, a nazwa pochodzi od wsi Gotardowa Wola, o której już słyszeliście wcześniej. Różnorodny repertuar, technika śpiewu, piękne stroje czynią zespół tak wspaniałym. Członkowie zespołu zdobyli wiele nagród, koncertowali nawet w Niemczech. Kultywują dawne tradycje, prezentując współczesnym widzom to, co najpiękniejsze w naszej kulturze.

UE 2:
Nie traćmy czasu i zobaczmy ich.

*** Taniec ludowy: krakowiak (kilkoro dzieci wybiega na scenę i tańczy krakowiaka)

UE 1:
Jesteśmy pod wrażeniem. W naszych rodzimych krajach także pielęgnujemy korzenie dziedzictwa kulturowego.

Dziecko 2:
W naszym powiecie są jeszcze inne, nie mniej interesujące zespoły i kapele ludowe. Mamy nadzieję, że następnym razem pokażemy Wam więcej.

*** Zza sceny wychodzi trębacz

UE 1:
Czy on również należy do zespołu?

Dziecko 3:
Nie, to jeden z przedstawicieli Miejskiej Orkiestry Dętej.

UE 1:
Orkiestra dęta...?

Dziecko 3:
Tak, to zespół składający się z kilkunastu osób grających na różnych instrumentach, który skupia uzdolnioną muzycznie młodzież z całej naszej gminy. Miejska Orkiestra Dęta nie tylko uświetnia wszystkie nasze uroczystości patriotyczno- religijne, ale także koncertuje w kraju i za granicą. Dwukrotnie uczestniczyła w festiwalach w Mohylewie
na Białorusi. W ubiegłym roku obchodziła jubileusz 10-lecia swojej działalności.

UE 3:
Czy możecie zagrać coś dla nas?

*** Uczeń gra na trąbce.

Dziecko 3;
W naszym mieście i całej gminie mamy wielu wspaniałych artystów: poetów, malarzy, rzeźbiarzy, śpiewaków ludowych, którzy starają się "ocalić od zapomnienia" to co w naszej kulturze najwartościowsze, z czym możemy wstąpić do Unii Europejskiej.

Dziecko 2:
Życie kulturalne kwitnie w szkołach, bibliotekach, środowisku parafialnym.
Integrując się w strukturach Unii Europejskiej nie zapominamy o zdrowiu.

Dziecko 1:
Może nie każdy musi skakać jak Adam Małysz, ale troska o zgrabną sylwetkę, o kondycję fizyczną powoduje, że nasze koleżanki pragną być najzgrabniejsze w całej Europie. Czy mają na to szansę? Oceńcie sami.

*** Aerobic (na scenę wybiega kilkoro dziewcząt i wykonuje układ taneczny)

UE 2:
Jesteśmy pod wrażeniem. Nie spodziewaliśmy się, że wasze miasteczko tak prężnie się rozwija......- Ale, (chwila przerwy) zadziwia nas jeszcze Wasza troska o czystość środowiska naturalnego.

Dziecko 3:
Tak, to prawda! Władze miasta dbają o podnoszenie poziomu wiedzy z zakresu ekologii. Świadomość mieszkańców wsi i miasta wzrosła do tego stopnia, że wiersz, który za chwilę usłyszycie nie odzwierciedla już - wstydliwej dawniej - rzeczywistości.

*** Wiersz
"Patrzenie"


Patrzę- i chłonę wszystkimi zmysłami
Piękno mojej rodzinnej ziemi...
Zieleń łąk
Zapach sosnowych lasów
Szemrzące cicho strumienie
Odgłosy burzy
Szum wiatru i zorzę zachodu
I blaski wschodzącego słońca....

Dziecko 3:
Pejzaże rozciągające się wokół naszych rodzinnych stron urzekły niejednego poetę. Zresztą posłuchajcie.

*** Wiersz
"Zwoleńska ziemia"


Urzekła mnie -
zwoleńska ziemia -
Dając mej duszy moc istnienia
Urzekły łąki, pola, gaje
Rwące potoki i ruczaje
Zboża pachnące smakiem chleba
I śpiew skowronka na tle nieba
I te poranne srebrne rosy
I te kwitnące leśne wrzosy
I dźwięczny głos kościelnych dzwonów...

UE 2:
Czy chcesz nam powiedzieć, że powiat zwoleński ma charakter rolniczy?

Dziecko 3:
Tak, to prawda. Wielką szansą dla mieszkańców naszego regionu jest agroturystyka.

UE 1:
Chętnie przyjedziemy do Was z rodzicami. Jesteście dla nas bardzo gościnni.

Dziecko 3:
A my Wam chętnie zaśpiewamy przy ognisku:

*** Piosenka "Gdy zapłonie ognisko"

UE 1;
Wasze miasto stanowi wspaniałą bazę wypadową do zwiedzania pobliskich okolic.

Dziecko 1:
To prawda, położone jest w tak zwanym trójkącie: Sycyna - Zwoleń - Czarnolas - miejscami związanymi z ojcem polskiej poezji - Janem Kochanowskim

*** "Wiersz o Janie Kochanowskim"

Zwoleń rozbrzmiewa radosnym uśmiechem,
Patrzy z podziwem na historię czasu,
Stąd dumne słowa płyną dźwięcznym echem,
I sławią imię Jana z Czarnolasu
Wzniosłeś poeto swe jasne spojrzenie,
W niebo spowite szarymi chmurami,
Choć jesteś martwym natury wcieleniem,
Radość i troski dzielić będziesz z nami....

UE 3:
Podziwiamy Wasze dziedzictwo regionalne. Czy nie obawiacie się tego, że po przystąpieniu do Unii Europejskiej możecie je utracić?

Dziecko 2:
Nie obawiamy się tego. Umiłowanie ziemi ojczystej, miłość do naszej tradycji, pamięć o przeszłości tkwią w nas bardzo mocno. Przecież zawsze możemy się "pięknie różnić"

UE 3:
Czego wobec tego oczekujecie najbardziej?

Dziecko 3
Mamy nadzieję, że poszerzą się dla nas możliwości dalszego rozwoju, podziwiania kultur, obyczajów, dalekich podróży, zawarcia międzynarodowych przyjaźni, czerpania z kultury europejskiej tego, "co dobre, mądre i pożyteczne"

UE 3:
Czy dorośli myślą tak samo?

Dziecko 3:
Wszyscy starają się o to, aby Polska była równoprawnym partnerem w Unii Europejskiej. Posłuchajmy zatem hymnu Unii Europejskiej, który jest fragmentem IX symfonii Bethowena

*** zespół muzyczny śpiewa hymn UE

UE 1:
Zbliża się koniec naszego pobytu w Zwoleniu. Dziękujemy za opowiedzenie nam o histori waszego miasta i za tę serdeczną polską gościnność, jaką nas uraczyliście. Już teraz zapraszamy was z wizytą do nas.

***Pożegnanie w różnych językach

Narrator: Dumni z naszych przodków, bogaci ich mądrością z ufnością spoglądamy w przyszłość. Jesteśmy świadomi tego, że my również będziemy tworzyć historię " młodością silni". Pragniemy kochać całym sercem nasze miasteczko, pełni optymizmu żyć jego współczesnością.

*** Piosenka finałowa "Mój dom"
 

Opracowanie: Wioleta Skorek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2365


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.