Katalog

Marzena Pacuła
Religia, Scenariusze

Chrystofania - objawienie się zmartwychwstałego Jezusa. Scenariusz lekcji religii w gimnazjum

- n +

Chrystofania - objawienie się zmartwychwstałego Jezusa

MIEJSKIE GIMNAZJUM W DARŁOWIE SCENARIUSZ LEKCJI RELIGII - GIMNAZJUM

Cel główny:
Zmartwychwstanie Jezusa podstawą naszej wiary.

Cel operacyjny:
Po lekcji uczeń potrafi:
- wymienić proroctwa dotyczące męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa;
- wyjaśnić cytat biblijny (Łk. 24,13-35);
- posługuje się terminami: "Chrystofania", "Zmartwychwstanie";
- zna teologiczny sens prawdy dotyczącej pustego grobu.

Metody pracy:
- praca z tekstem biblijnym (Łk. 24,13-35);
- układanie treści telegramu.

Formy pracy:
- indywidualna,
- w grupie.

Pomoce:
Podręcznik "Słowo blisko ciebie", Pismo Święte, druki telegramów.

Przebieg lekcji: I wprowadzenie:
Lekcję rozpoczynam od przypomnienia ważniejszych faktów ze Starego i Nowego Testamentu (proroctw - mówiących o śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa). Proszę uczniów, by przypomnieli mi, znane im proroctwa z księgi Izajasza, Ezechiela i Ewangelii.
(Dyskusja)

Wyjaśniam i podsumowuję, że Jezus po to umarł i zmartwychwstał, aby każdy z nas (chrześcijanin) mógł cieszyć się po swej śmierci - życiem wiecznym. Misterium paschalne jest okazaniem wielkiej miłości Boga do człowieka.

Przygotowuję uczniów do odczytania Słowa Bożego.

II Obwieszczenia Słowa Bożego:
(Łk. 24,13-35)

Uczniowie patrzą w tekst biblijny zawarty w Ewangeliach, ja odczytuję go głośno.
III Dyskusja z uczniami o wydarzeniu, które miało miejsce w drodze apostołów do Emans.

Stawiam pytania:
1. Kogo spotkali uczniowie?
2. Co było treścią rozmowy?
3. Kiedy uczniowie poznali Jezusa?
Po rozmowie wprowadzam uczniom nowy termin teologiczny - Chrystofania (zjawienie się Jezusa Chrystusa po swoim zmartwychwstaniu, trwające 40 dni). Dokładnie go wyjaśniam i formułuję temat lekcji.

IV Metoda aktywizująca:
Dzielę klasę na 4 grupy, następnie rozdaję pocztowe blankiety telegramów i proszę by uczniowie w dziesięciu słowach napisali telegram, którego adresatami będą apostołowie w Jerozolimie. Mają w nim przekazać swoje wrażenia ze spotkania z Chrystusem. Określiłam czas pracy na 15 minut.

Podczas, gdy grupy będą wykonywały swoje zadania, chodzę po sali i sprawdzam, czy wszyscy zrozumieli polecenie.

Po określonym czasie nastąpi prezentacja treści telegramów:

V Prezentacja grup:
Po zakończeniu prezentacji na forum ogólnym zapytam uczniów, dlaczego wybrali akurat takie a nie inne słowa do ułożenia telegramu, w większości odpowiedzi uczniów będą bardzo trafne. Najważniejszym faktem będzie to, że Jezus zmartwychwstał, a udowodnił to w Chrystofanii.

VI Podsumowanie:
Pytam raz jeszcze uczniów:
1. Co to jest Chrystofania?
2. Co było treścią opowiadania biblijnego (Łk. 24,13-35)?
3. Jaką prawdę przekazuje nam zmartwychwstały Jezus?

VII Zeszyt ucznia:
Pod tematem uczniowie zapisują wyjaśnienie terminu Chrystofania. Poszczególne grupy wpisują treść telegramów przygotowanych przez siebie.

W domu:
Proszę, by uczniowie przygotowali plansze z terminem teologicznym:
a) Chrystofania,
b) Zmartwychwstanie.

Propozycje pracy w grupach:
I. Adresat: Apostołowie - Jerozolima
Jezus Zmartwychwstał STOP. Rozmawialiśmy STOP. Łamał Chleb STOP. Poznaliśmy Go STOP. Cieszyliśmy się.
Uczniowie

II. Adresat: Jerozolima - Wieczernik Cud STOP. Pan Zmartwychwstał STOP. Spotkaliśmy Go STOP. Rozpoznaliśmy Jezusa STOP. Łamał Chleb STOP.
Uczniowie

III. Adresat: Jerozolima - Wieczernik
Jezus Zmartwychwstał STOP. Rozmawiał STOP. Dzielił Chleb z nami STOP. Radujcie się.
Uczniowie

IV. Adresat: Jerozolima - Apostołowie
Chrystus Zmartwychwstał STOP. Rozpoznaliśmy Go, gdy łamał Chleb STOP. Radujcie się z nami STOP.
Uczniowie
 

Opracowanie: mgr Marzena Pacuła

Wyświetleń: 3500


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.