AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jadwiga Jaroszyńska, Lidia Skrzypczyk
Ekologia, Scenariusze

Dbamy o ochronę środowiska, w którym żyjemy

- n +

Dbamy o ochronę środowiska, w którym żyjemy

Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego dla kl. II

Program Wczesnoszkolnej Zintegrowanej Edukacji XXI wiek klasy I-III
nr DKW - 4014-267/99 - Jadwiga Manisz


Dział programu: Dz. IV - Kompetencja wyodrębniania, opisywania i wyjaśniania związków między naturalnymi składnikami przyrody.

Treści nauczania: Ochrona roślin i zwierząt w lesie oraz zachowanie się w lesie

Cel ogólny: kształtowanie świadomości ekologicznej i emocjonalnego stosunku do środowiska przyrodniczego.

Cele szczegółowe:
- uczeń wie, jakie zwierzęta zamieszkują las
- uczeń wymienia korzyści, jakich dostarcza człowiekowi las
- uczeń potrafi właściwie zachować się w lesie
- uczeń podaje sposoby ochrony lasu przed niszczeniem

Formy pracy:
praca zespołowa
praca indywidualna

Metody:
pokaz
opowiadanie, pogadanka, praca z tekstem,
praktyczne działanie uczniów

Środki dydaktyczne:
magnetofon i taśma z nagraniem głosów lasu
opowiadanie "Śmieci" ze zbioru opowiadań J. Salach.
"Nasza pani opowiada", opowiadanie "Dziad Drzewojad" na podst. "Broda Dziada Drzeworada" M. Kownackiej, ilustracje lasu, karty pracy.
Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe Uwagi
Zaangażowanie
10 min
Wprowadzenie do zajęć - wysłuchanie nagrania magnetofonowego, rejestrującego odgłosy lasu, a także opowiadania pt. "Śmieci" J. Salacha



Podział klasy na 4 - osobowe zespoły
Umiejętność uważnego słuchania
Umiejętność komunikowania się nauczyciel - uczeń

Umiejętność komunikowania się uczeń-uczeń
Nauczyciel wywołuje temat - na podstawie wysłuchanego tekstu uczniowie przypinają karteczki z pomysłami o czym będzie lekcja
Badanie i przekształcanie
20 min
Uczniowie otrzymują instrukcje, organizują się wewnątrzzespołowo.
Czytają i analizują przydzielony tekst Dziad Drzeworad i wykonują polecenia. Grupy pracują równym frontem, mają do wykonania zadanie. Na podstawie wysłuchanego nagrania, raz przeczytanego tekstu "Dziad Drzeworad", odpowiedzieć na pytanie:
- Jak Jacek i Małgosia zachowywali się w lesie?
- Jakie zwierzęta są mieszkańcami lasu?
- Jakich korzyści dostarcza nam las?
Umiejętność organizowania się i planowania pracy. Umiejętność współdziałanie w grupie, komunikowanie się uczeń-uczeń, dochodzenia do wspólnych wniosków, Nauczyciel rozdaje instrukcje (omawia ją) i pomoce potrzebne do wykonania zadania. Obserwuje przebieg pracy w grupach
Prezentacja
5 min
Uczniowie prezentują swoje wnioski Umiejętność prezentowania swojej pracy Nauczyciel słucha i ocenia poprawność wykonanego zadania
Badanie i przekształcanie
20 min
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie indywidualnie analizują i wypełniają ją Umiejętność organizowania własnej pracy. Umiejętność czytania ze zrozumieniem i samodzielnego myślenia Nauczyciel obserwuje pracę ucznia
Prezentacja
5 min
Jeden z uczniów głośno odczytuje odpowiedzi ze swojej karty pracy. Pozostali uczniowie porównują je ze swoimi odpowiedziami i nanoszą ewentualne poprawki Umiejętność prezentowania swojej pracy Nauczyciel słucha i ocenia poprawność merytoryczną odpowiedzi
Refleksja
5 min
Uczniowie zastanawiają się co jest zagrożeniem dla lasu i jak temu przeciwdziałać Ocena własnego uczenia się. Ocena sposobu prowadzenia zajęć  

Załącznik nr 1
Instrukcja nr 1

Zasady pracy w grupie

1. Wybierzcie spośród siebie:

- lidera, który będzie kierował pracą grupy
- sekretarza, który będzie notował wyniki Waszej pracy
- sprawozdawcę, który przedstawi wyniki pracy grupy w czasie prezentacji
- strażnik czasu, który będzie kontrolował czas pracy

2. Pracując w grupie pamiętajcie, że:

- każdy ma prawo do zabierania głosu i wypowiadania własnych myśli
- każdy pomysł jest dobry
- bardzo ważna jest dyscyplina pracy

3. Przed przystąpieniem do pracy zapoznajcie się z instrukcją, uważnie czytając polecenia:

Załącznik nr 2
Instrukcja nr 2

1. Przeczytaj instrukcję nr 1, dostosuj się do niej i wykonaj polecenia

a) Odpowiedz na pytania


a)1 - Jak Jacek i Małgosia zachowywali się w lesie?

............................................................
............................................................
............................................................
............................................................

a)2 - Jakie zwierzęta są mieszkańcami lasu?
............................................................
............................................................
............................................................

a)3 - Jakie korzyści dostarcza nam las?
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................

Załącznik nr 3
"DZIAD DRZEWORAD - STRAŻNIK LASU"
/na podst. Opowiadania M. Kownackiej "Broda dziada Drzeworada" /


Łukaszek, syn drwala z leśnego domku, wybrał się do lasu na żołędzie i grzyby. Wziął woreczek na żołędzie i koszyk na grzyby i ruszył w stronę lasu. Długo, długo wędrował leśnymi ścieżkami, wreszcie dotarł do miejsca, gdzie rosło wiele pięknych grzybów i żołędzi.
- Ojej, grzyby, grzyby i żołędzie! Jak ich wiele, o jej, jakie to szczęście tyle ich znaleźć! Pozbieram grzyby i zaraz nazrywam żołędzi! Hurra!!! Tra la la la - jakie piękne żołędzie
- Aaa.... /ziewanie/
Nagle tuż przy Łukaszu ktoś ziewnął głośno, coś szarpnęło i ktoś zawołał dudniącym głosem:
- Ej, hej! Kto mnie budzi? Kto po lesie chodzi? Kto mi w samo południe depcze po mojej brodzie i to w biały dzień? Zaraz go pochwycę i zamienię w pień!

Spod liści wygramolił się cudak leśny i stanął przed chłopcem. Pod Łukaszem nogi zatrzęsły się ze strachu.
- Dzień dobry. To ja Łukasz, syn drwala, ja sobie pójdę i oddam...oddam grzyby i żołędzie też oddam, tylko niech mnie pan puści.
- No, no nie tak szybko moja rybko, zaraz sobie z tobą chwilkę porozmawiam, nie bój się mnie, przecież nie jestem taki straszny.
- No chyba nie... tę piękne zielone włosy, ma pan wspaniały płaszcz z liści i dłuuuugą brodę. Mój dziadek też ma brodę, ale nie taka długą. A... kim pan jest?
- Jestem dziad Drzeworad! Strażnik lasu. Bronię tu każdej trawki i nie lubię, by mi deptano po brodzie!
- Przepraszam pana, ale nie zauważyłem tej brody.
- Nie lubię, gdy ktoś w lesie wyprawia wrzaski, śmiechy, gdy płoszy zwierzęta, zrywa liście. Nie lubię, gdy rozrzuca się śmieci, łamie się gałęzie, niszczy drzewa.
- O, ja też tego nie lubię! A co stało się z tym drzewem dziadzie Drzeworadzie? Dlaczego jest takie smutne?
- A to drzewo jest uśmiechnięte i zdrowe!
- Tak, bo obudziłem się w sama porę i wygoniłem z lasu chuliganów. Niestety, sam już nie daję rady.
- Dziadzie Drzeworadzie, ja ci pomogę! Ja też znam las i będę go bronił. A teraz pozbieram śmieci.
- Jeśli tak, to bardzo się cieszę i dziękuję ci Łukaszku. Nazbieraj sobie najpiękniejszych grzybów i żołędzi.
- Dziękuję, już zawsze będę strzegł lasu przed szkodnikami!
- Pamiętaj Łukasz, kiedy grzybów szukasz, bo kto mi depcze po brodzie, tego ślimak pobodzie... ha, ha, ha, ha, ha...

Dziad zaśmiał się wesoło i zniknął w gęstwinie.
- O, nie ma już cudaka Drzeworada. Pamiętam co mu obiecałem - od dzisiaj będę opiekował się lasem. Dzieci, a czy wy pomożecie dziadowi?

Załącznik nr 4
Śmieci

Jacek:
Ach, Małgosiu! Jak tutaj przyjemnie! Las jest taki piękny.

Małgosia:
Masz rację, las to przepiękne miejsce. Ale nie krzycz tak, bo wystraszysz zwierzęta.

Jacek:
Jakie zwierzęta? Przecież tutaj nikogo nie ma. Hop! Hop!

Małgosia:
Jacku, nie krzycz! Tak nie wolno! Jeżeli będziesz cichutko, to zobaczysz ile ich tutaj jest. Cała masa! Musimy jednak zachować ciszę, bo inaczej uciekną przestraszone.

Jacek:
No dobrze, zaraz się przekonamy. Ufff! Usiądźmy tutaj. O, na tych pieńkach. Nogi mnie rozbolały od chodzenia. A głodny jestem jak wilk!

Małgosia:
Dobrze, zjedzmy coś zanim ruszymy dalej. Posłuchaj... to dzięcioł puka w drzewo. A nie mówiłam że są tutaj zwierzęta?

Jacek:
Jak głośno puka, musi być blisko nas. Daj koszyk Małgosiu jestem głodny jak...

Małgosia:
Wiem, wiem - jak wilk. Proszę, to Twoje kanapki i jeszcze... jeszcze o, są jabłka. Zjadaj wilku.

(Po zjedzeniu posiłku.)

Jacek:
Ale się objadłem, mogę teraz wędrować do wieczora. A ty, zjadłaś? W takim razie chodźmy.

Małgosia:
Hola Jacku, hola! Nie tak prędko. A te papiery, a ogryzki? Czy myślisz, że mogą tutaj zostać?

Jacek:
A dlaczego nie? Przecież nikomu nie przeszkadzają. Nikogo tu nie ma. Nie rozumiem Małgosiu o co Ci chodzi?

Małgosia:
O to, że w lesie nie wolno śmiecić. I nie masz racji mówiąc, że nie będą nikomu przeszkadzać. Czy w domu też rzucasz śmieci na podłogę?

Jacek:
No... w domu nie... w domu wrzucam do kosza.

Małgosia:
Więc pomyśl, że las też jest czyimś domem.

Jacek:
Las? Domem?

Małgosia:
Przecież tutaj żyją różne zwierzęta, więc to jest ich dom. U nikogo w domu nie wolno brudzić.

Jacek:
Nie pomyślałem, bardzo mi przykro. Co zrobimy z tymi śmieciami?

Małgosia:
Wrzucimy je do mojego koszyczka, a w domu do kosza na śmieci i po kłopocie.

Jacek:
Tak, masz racje. Zostawimy w lesie porządek, żeby był czysty i miły jak nasz dom w mieście.

Małgosia:
Dobrze. Teraz możemy pójść dalej. Może zobaczymy jakiegoś leśnego mieszkańca?

Jacek:
Może, może...

Załącznik nr 5
Karta pracy

1. Wybierz i pokoloruj okienka, w których znajdują się zwierzęta leśne.


2. Połącz ilustracje "darów leśnych" z ich nazwami.


maliny    grzyb    czarne    jagody    poziomki








3. Korzystając z wyrazów z ramki uzupełnij zdania.

Nie.............................. w lesie, bo płoszysz zwierzęta.
Nie.............................. drzew, nie..................... gałęzi.
Nie.............................. Lasu, bo jest on domem wielu zwierząt.

 
łam hałasuj kalecz zaśmiecaj

Opracowanie: Lidia Skrzypczyk
Jadwiga Jaroszyńska
Szkoła Podstawowa Nr 46 w Zespole Szkolno - Przedszkolnym Nr 9 w Zabrzu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5490


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.