Metoda projektu
Metoda projektu polega na wykonaniu przez uczniów zadań obejmujących określony
przez nauczyciela zakresu materiału przez samodzielne poszukiwanie. Rola
nauczyciela polega na przygotowaniu zakresu tematycznego propozycji tematów dla
grup z uwzględnieniem możliwości uczniów na danym etapie kształcenia,
określeniem celów projektu, podaniu planu działania, przygotowaniem kryteriów
oceny, formy, rodzaju i terminu prezentacji. W trakcie realizacji nauczyciel
koordynuje, nadzoruje pracę grup oraz ocenia efekty pracy na poszczególnych
etapach.
Metoda tą można realizować zarówno treści jednego przedmiotu jak i ścieżki
międzyprzedmiotowe.
Praca tą metodą przebiega w kilku etapach:
Etap 1
Podanie zakresu tematycznego i określenie tematów dla grup
Przedstawienie celów
Etap 2
Przygotowanie planu działania:
Określenie terminu realizacji
Wskazanie źródeł
Ustalenie formy realizacji (przygotowanie przedstawienia, wycieczki, plakat,
gazetka..) i prezentacji
Przedstawienie kryteriów oceny
Etap 3
Praca nad projektem - samodzielne wyszukiwanie, gromadzenie i selekcjonowanie
informacji
Etap 4
Prezentacja wykonanej pracy lub w przypadku przedsięwzięć typu wycieczka, jej
realizacja. Ocena i samoocena przedsięwzięcia.
Metoda posiada wiele zalet: utrwala i pogłębia wiadomości, zachęca do
korzystania z różnych źródeł informacji oraz selekcjonowania ich pod kątem
przydatności, uczy współdziałania w grupie, poszukiwania kompromisów, wyrażania
własnego zdania, wdraża do samodzielności, brania odpowiedzialności za wykonaną
pracę na rzecz grupy, przygotowuje do wystąpień publicznych.
Wadą metody jest jej pracochłonność należy także zwrócić uwagę na wkład pracy
poszczególnych członków w realizację projektu.
Przykładowe konspekty
Lekcja informatyki klasa VI dział
Temat: Wykonanie plakatów "Życie ludzi na przestrzeni wieków" z wykorzystaniem
informacji zdobytych w Internecie
Realizacja zadania została przewidziana na 4 tygodnie
Projekt realizowany był przy udziale nauczyciela historii
Cele:
- powtórzenie, utrwalenie i systematyzowanie wiadomości zdobytych na historii
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania i weryfikacji zdobytych informacji
- pogłębienie umiejętności korzystania z edytora tekstowego - formatowanie
tekstu
- ćwiczenie wstawiania i formatowania ilustracji
- nauka kopiowania informacji z Internetu i wklejania ich do edytora tekstowego
- wdrażania do zgodnej pracy w grupie, przestrzegania przyjętych zasad,
podejmowania wspólnych decyzji
- wdrażanie do brania odpowiedzialności za wykonaną pracę
Metoda projektu
Forma: praca grupowa
Realizacja projektu
Etap I - Określenie tematu
Przedstawienie zakresu tematycznego Zwyczaje ludzi na przestrzeni wieków
propozycje tematów dla grup
grupa 1 Starożytna Grecja
grupa 2 Starożytny Rzym
grupa 3 Średniowiecze
grupa 4 Współczesność
Etap II -Przygotowanie planu działania grup
- Uświadomienie uczniom celów pracy
- Podział na grupy i wybór tematów przez reprezentantów grup
- Ustalenie formy prezentacji - przygotowują plakat (gazetkę) na wybrany temat,
praca powinna zawierać informacje dotyczące: rozrywki, higieny, życia
codziennego, religii, sposobów leczenia ludzi.
- Termin -prace wykonujemy na 5 zajęciach lekcyjnych (1-wybór tematu,
2-zbierania i segregowanie informacji, nauka kopiowania danych z Internetu,
3-prenoszenie informacji do edytora tekstowego i formatowanie ich, 4-prenoszenie
informacji do edytora tekstowego i formatowanie ich, drukowanie i wykonanie
plakatów, 5 -prezentacja)
- Ustalenie kryteriów oceny: wykonanie we właściwym terminie, uwzględnienie
wszystkich informacji, estetyka pracy, właściwa kompozycja (czytelność,
dostosowanie czcioneki do rodzaju prezentacji, spójność, logiczność układu)
Etap III -Wykonanie projektu
Uczniowie wykonują prace, nauczyciel jest konsultantem, doradcą, ocenia efekty
pracy na poszczegółnych etapach działan.
Etap IV -Prezentacja wykonanych prac, wspólna ocena według wcześniej przyjętych
kryteriów. Podsumowanie, ewaluacja.
Konspekt lekcji informatyki w klasie IV
Temat: Urządzenia wyjścia i wejścia zestawu komputerowego.
Cele:
Poznanie elementów zestawu komputerowego i ich funkcji
Podział urządzeń na wejściowe i wyjściowe
Wdrażanie do zgodnej pracy w grupie
Metody: pokaz, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu
Formy: zbiorowa jednolita, jednostkowa jednolita, grupowa
Plan zajęć
- Prezentacja zestawu komputerowego określanie nazw urządzeń wchodzących w jego
skład.
- Przedstawienie problemu: Komputer działa wtedy gdy wprowadzamy do niego
informacje w jaki sposób można to robić, które z zaprezentowanych urządzeń
wprowadzają dane do jednostki centralnej?
- Dyskusja i sprawdzanie hipotez.
* Klawiatura (pozwala na wprowadzenie do komputera za pomocą klawiszy różnego
rodzaju informacji, polecenia, dane)
* Mysz (przesuwając myszką po płaskiej powierzchni sterujemy kursorem na
monitorze, tym sposobem możemy obsługiwać wiele gier i programów)
* Mikrofon (pozwala na nagranie różnego rodzaju dźwięku na dysku w formie plików
dźwiękowych)
* Skaner (urządzenie kopiujące obraz z kartki do komputera)
* Joystik (najczęściej wykorzystywany jest w grach do sterowania obiektami i
ustawiania opcji)
- Wyszukiwanie urządzeń wyjściowych, potwierdzanie przypuszczeń w praktyce.
* Monitor (urządzenie do wyświetlania efektów pracy, różnego rodzaju
komunikatów, danych..)
* Głośniki (odtwarzają dźwięk zapisany na dyskach)
* Drukarka (umożliwia przeniesienie tekstu i obrazu na papier)
- Postawienie kolejnego problemu: Jakiego rodzaju urządzeniem jest modem?
- Wyjaśnienie funkcji modemu (pozwala na przesyłanie danych między komputerami
za pomocą linii telefonicznej, ponieważ zarówno wysyła informacji jak i je
odbiera jest urządzeniem wejściowym i wyjściowym)
- Pokaz tylnej ściany jednostki centralnej, zwrócenie uwagi na różne rodzaje
gniazd i ich przeznaczenia (ćwiczenia, w których uczniowie samodzielnie
podłączają wybrane urządzenia wprowadzam dopiero w klasie V)
- Wyszukiwanie w zgromadzonych gazetach zdjęć omawianych urządzeń. Przygotowanie
w grupach plakatów "Urządzenia wyjścia i wejścia"
- Prezentacja i samoocena wykonanych prac
Podsumowanie i ocena
Opracowanie: Anna Jabłońska