AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Król
WOS, Konspekty

Jak obywatele mojego miasta (Warszawa) uczestniczą w życiu publicznym?

- n +

Jak obywatele mojego miasta (warszawa) uczestniczą w życiu publicznym?

KONSPETK LEKCJI Z WOS-U DLA KLASY II GIMNAZJUM (2 godziny lekcyjne)

REALIZACJA MIĘDZYPRZEDMIOTOWEJ ŚCIEŻKI CZYTELNICZO - MEDIALNEJ W KORELACJI Z GEOGRAFIĄ I MATEMATYKĄ

CELE:

Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
1. umie:
- wymienić różne formy aktywności obywatelskiej obejmujących swym zasięgiem społeczność lokalną i całe społeczeństwo
- ukazać rolę obywateli w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach: rządowych i samorządowych
- wyjaśnić na czym polega samorządność miasta stołecznego Warszawy
- wymienić urzędy centralne i samorządowe znajdujące się w Warszawi

2. rozumie:
- różnicę między aktywnością a biernością obywatelską
- zmiany, które zaszły w ustroju Warszawy po 2002 roku
- zachodzące zmiany polityczne we władzach miasta po kolejnych wyborach samorządowych

3. wie:
- czym jest Rada Miasta Stołecznego Warszawy
- jak działają organizacje pozarządowe, potrafi przytoczyć kilka przykładów ich działalności na rzecz społeczności lokalnej
- kto sprawuje władzę w jego mieści i jak obywatele mogą wpływać na decyzje władz
- ugrupowania polityczne popularne w jego mieście
- jakie podejmować w przyszłości działania w ramach aktywności obywatelskiej

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- multiprojektor
- wybrane strony internetowe
- albumy, foldery, plakaty o Warszawie
- karty pracy z instrukcją postępowania dla grupy
- materiały papiernicze

METODY I FORMY PRACY:
- praca ze żródłem
- mini wykład
- prezentacja multimedialna
- praca indywidualna i grupowa: puzzle, scenki rodzajowe
- burza mózgów
- mini debata

PRZEBIEG LEKCJI:

I. WSTĘP:
1.Próba wyjaśnienia tematu, burza mózgów nt. co to jest aktywność obywatelska? (uczniowie zgłaszają swoje propozycje a nauczyciel zapisuje je na tablicy).
2.Krótkie wyjaśnienie nauczyciela w odniesieniu do zgromadzonego wcześniej materiału, zapis na tablicy.

II. ROZWINIĘCIE:
1.Dyskusja nt., kto ma wpływ na życie mieszkańców miasta.
2. Jak mieszkańcy Warszawy mogą uczestniczyć w życiu publicznym? Praca w grupach - puzzle; podział klasy na 6 grup równolicznych i przydział zadań; każdy członek grupy stara się zapamiętać jak najwięcej szczegółów (można robić notatki), ponieważ później swoją wiedzą będzie dzielił się z innymi uczniami, w nowych grupach.

GRUPA A
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu przedstawcie urzędy centralne znajdujące się w Waszym mieście, ustalcie jakie znaczenie dla życia i pracy obywateli ma usytuowanie tych urzędów w ich mieście.

GRUPA B
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu ustalcie kto jest władzą samorządową w Warszawie i jaki wpływ mają na nią mieszkańcy?

GRUPA C
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu zaprezentujcie partie polityczne i ustalcie, jaki udział mają w zarządzaniu miastem, od czego to zależy?

GRUPA D
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu przedstawcie organizacje pozarządowe działające w Warszawie i ustalcie, w jaki sposób realizują one potrzeby mieszkańców miasta?

GRUPA E
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu przedstawcie różne inicjatywy obywatelskie, które w ostatnim czasie podjęli obywatele Waszego miasta; oceńcie ich skuteczność.

GRUPA F
Na podstawie otrzymanych materiałów i wiadomości z internetu przedstawcie zmiany w ustroju Warszawy z 2002 roku, jaki to ma wpływ na współpracę władz z mieszkańcami?

3. Różne przejawy aktywności obywatelskiej mieszkańców mojego miasta - prezentacje grupowe: uczniowie tworzą nowe grupy, ale tak, aby znalazł się w niej przynajmniej jeden reprezentant z wcześniejszych grup, który zaprezentuje dorobek tamtej grupy, Np. grupę 1 tworzą uczniowie (po jednym) z grupy A, B, C, D, E, i F - sześć osób, każda z inną wiedzą.

4. Reklama miasta jako przykład aktywności obywateli - osoby chętne przedstawiają wylosowaną scenkę rodzajową, której celem jest zaproszenie turystów do odwiedzenia Waszej dzielnicy; uczniowie wykorzystują tu plakaty, foldery, albumy i inne gadżety reklamowe. Po zakończeniu prezentacji każdy wybierze, dzielnicę którą chciałby zwiedzić; wygrywa ten zespół, którego reklama okazała się najskuteczniejsza, (oceny dokonujemy przy użyciu karteczek samoprzylepnych).

III. ZAKOŃCZENIE:
1. Mini debata: aktywność czy bierność obywatelska, ocena udziału w debacie.
2. Praca domowa (dla chętnych): przygotuj prezentację multimedialną ukazującą obywateli Twojego miasta.
 

Opracowanie: Małgorzata Król

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2577


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.