![]() |
![]() |
Katalog Dorota Pietrucha Różne, Artykuły Organizacja czasu wolnego uczniaOrganizacja czasu wolnego uczniaCzas wolny ucznia to ta część czasu w ciągu dnia, która pozostaje mu po wypełnieniu wszystkich ciążących na nim obowiązków, a więc:- obowiązków szkolnych, - obowiązków domowych, - czynności organizacyjno porządkowych. Jest to czas, w którym dziecko może podejmować działania, według własnego upodobania, związane z wypoczynkiem oraz zaspokajaniem własnych zainteresowań. Czas wolny dzieci różni się od czasu wolnego młodzieży i dorosłych przede wszystkim: * dłuższym okresem trwania, * mniej zróżnicowanymi formami i miejscami spędzania go, * ograniczeniem swobody w doborze sposobów, form i miejsc wykorzystywania czasu wolnego, * większą kontrolą i opieką ze strony dorosłych. Rozróżnia się czas wolny: - codzienny, - na końcu tygodnia, - wakacyjny. Dzieci na ogół przeznaczają czas wolny na oglądanie telewizji, gry komputerowe, czytanie książek, gry i zabawy oraz wypoczynek bierny. W minimalnym stopniu wykorzystują go na spacery, wycieczki czy też uprawianie sportu. Rzeczywiste wzory zachowań dzieci i młodzieży w czasie wolnym kształtowane są w pierwszej mierze przez rodzinę - w zależności od jej tradycji kulturowych, a następnie w dużym stopniu przez oddziaływanie nieformalnej grupy rówieśniczej. Ponieważ zachowania człowieka w czasie wolnym związane są ze stosunkowo największą swobodą wyboru, świadczą one najlepiej o jego rzeczywistych dążeniach, postawach oraz systemie wartości. Stąd też zachowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym mogą nam dużo powiedzieć o wartościach uznawanych faktycznie przez dzieci i młodzież. Równocześnie poprzez stwarzanie i kształtowanie motywów do najbardziej społecznie pożądanego spędzania czasu wolnego możemy wpływać pośrednio na kształtowanie się postaw oraz systemu wartości dzieci i młodzieży. Z tego więc punktu widzenia czas wolny staje się sferą szczególnie ważną oddziaływań pedagogicznych zarówno rodziny, jak i szkoły oraz placówek wychowania przedszkolnego. Aby jednak te oddziaływania mogły być efektywne, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Do najważniejszych z nich należą: - uznanie, że organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży jest z wychowawczego punktu widzenia równie ważna, jak dydaktyczna działalność szkoły, - rozpoznanie rzeczywistych potrzeb poszczególnych grup dzieci i młodzieży w tym zakresie i dostosowanie form oraz metod pracy wychowawczej do tych potrzeb, - stałe unowocześnianie form i metod pracy, - rozwijanie samorządności młodzieży, tzn. nie tylko organizowanie jej czasu wolnego przez dorosłych, ale także kształtowanie u niej umiejętności samodzielnego organizowania czasu wolnego, - preferowanie form aktywnego (np. turystyka) i twórczego spędzania czasu wolnego. Za postawę wyjściową przy doborze i grupowaniu zadań wychowania i opieki można przyjąć następujące dziedziny aktywności: - dziedziny aktywności dzieci i młodzieży związane z wszechstronnym ich rozwojem, - dziedziny aktywności dorosłych zorientowane na zapewnienie pomyślnych warunków życia, rozwoju i wychowania młodej generacji. Pożądane dziedziny aktywności dzieci i młodzieży można sprowadzić do następujących kategorii, w których chodzi o: a) naukę (aktywność poznawczą), b) aktywność kreatywną, c) aktywność rekreacyjną, d) aktywność społecznie użyteczną, e) aktywność o charakterze opiekuńczym. Zadania związane z organizowaniem nauki dzieci i młodzieży. Chodzi przede wszystkim o to, aby uczniowie opanowali pewien zasób wiedzy. Zadania związane z organizowaniem aktywności kreatywnej. W zakresie rozwijania tego rodzaju aktywności dzieci i młodzieży to m.in. takie czynności jak: - udział w organizowaniu zajęć o charakterze: poznawczo - oświatowym (np. czytelnictwo, kolekcjonerstwo, filmy oświatowe), artystycznym (np. formy zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych, inscenizacyjnych), sportowo - turystycznym (np. różne formy zajęć sportowych, imprezy sportowe, wycieczki) oraz techniczno - praktycznym (np. modelarstwo, szkutnictwo, zajęcia z elektrotechniki itp.); - symulowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w tego rodzaju zajęciach i rozwijanie ich motywacji w tym zakresie; - inspirowanie form samorządności dzieci i młodzieży w toku zajęć kreatywnych. Zadania związane z organizowaniem aktywności rekreacyjnej. Aktywność rekreacyjna wiąże się z wypoczynkiem, zabawą i rozrywką. Powinny tu dominować czynne formy wypoczynku, które są o wiele skuteczniejsze od form wypoczynku biernego. Do podstawowych zadań w tym zakresie należy: - inicjowanie, i ewentualne prowadzenie, atrakcyjnych form zajęć o charakterze ruchowym (np. sport rekreacyjny, zabawy i gry ruchowe, gry terenowe, imprezy sportowe); - inspirowanie różnych form aktywności towarzyskiej o charakterze rozrywkowym (np. spotkania towarzyskie, dyskoteki, gry towarzyskie); - stymulowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych, organizowanych przez placówki kulturalno - oświatowe; - wspieranie inicjatyw dzieci i młodzieży w zakresie samoorganizowania swego czasu wolnego. Zadania odnoszące się do organizowania aktywności społecznie użytecznej. Aktywność społecznie użyteczna może być podejmowana przede wszystkim na rzecz kogoś lub czegoś (może to być rodzina i jej domownicy, szkoła i społeczność uczniowska, placówka wychowania pozaszkolnego i jej uczestnicy, osiedle i jego mieszkańcy, całe miasto lub miejscowość). Podstawowe zadania w tej dziedzinie to m.in.: - rozbudzenie motywacji do podejmowania przez dzieci i młodzież działań na rzecz innych osób lub środowiska; - inspirowanie działalności na rzecz otoczenia (np. utrzymywanie czystości i porządku, ochrona przyrody, rozbudowa urządzeń rekreacyjno - sportowych); - inicjowanie działalności na rzecz środowisko- wych placówek i instytucji społecznych (np. propagowanie działalności tych instytucji, zbieranie niezbędnych im informacji, prace remontowe; - inicjowanie pomocy ludziom samotnym, chorym, kalekim, starym. Zadania dotyczące rozwijania aktywności o charakterze opiekuńczym. Zaliczyć tu należy przede wszystkim następujące zadania: * rozpoznawanie potrzeb występujących w środowisku w tej dziedzinie; * inicjowanie i organizowanie różnych form pracy opiekuńczej związanej z: - zapewnieniem bezpieczeństwa osobistego dzieciom i młodzieży; - ochroną zdrowia dzieci i młodzieży; - wyrównywaniem defektów organicznych dzieci i młodzieży (mikrouszkodzenia); - zaspokajaniem podstawowych potrzeb biologicznych (np. pokarmu, odzieży); - roztaczaniem nad dziećmi opieki w czasie pracy zawodowej obojga rodziców, a co za tym idzie - przebywania ich poza domem; - udzielaniem rodzinie pomocy materialnej oraz pedagogicznej w rozwiązywaniu trudności wychowawczych; - wspieraniu służb socjalnych, które wspomagają rodzinę w jej prawidłowym funkcjonowaniu. Jak wynika z powyższych rozważań organizowanie czasu wolnego ucznia jest sprawą niezmiernie ważna, spoczywającą nie tylko na rodzinie, ale także na różnego rodzaju instytucjach, powołanych do tego celu.
Opracowanie: mgr Dorota Pietrucha Wyświetleń: 2399
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |