Propozycja wykorzystania systemu edukacyjnego PUS w nauczaniu zintegrowanym - klasa II
Propozycja wykorzystania systemu edukacyjnego PUS w nauczaniu zintegrowanym
- klasa II.
Nazwa ośrodka : Zabawa w teatr
Czas realizacji: 3 dni
Dzień I : Wycieczka do teatru.
Edukacja polonistyczno - środowiskowa, plastyczna.
Kształtowanie wrażliwości estetycznej przez kontakt z twórczością dla dzieci, przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, wiadomości z zakresu sztuk plastycznych: scenografia, scenograf, dekoracja sceny i kostium, oświetlenie.
Dzień II : Teatralne wspomnienia.
Edukacja polonistyczna: przypomnienie treści przedstawienia teatralnego; swobodne, samorzutne wypowiedzi uczniów na temat oglądanego przedstawienia, wrażenia z odbioru sztuki teatralnej.
- Praca z podręcznikiem "Krajobraz z uśmiechem" K. Kowaliszyn. Czytanie wiersza M. Głogowskiego "Takie miejsce"/ s.148 /. Analiza treści wiersza ze zwróceniem uwagi na wyrażenia związane z tematyką teatralną: scena, rekwizyty, kurtyna, aktor, gong, widownia, dekoracja. Tworzenie słowniczka pojęć teatralnych.
- Praca z kartą PUS-a: "Witamy w teatrze". Utrwalenie pojęć związanych z teatrem, uzupełnienie słowniczka teatralnego.
- Różnorodność teatrów: teatr radiowy, telewizyjny, "na żywo", muzyczny teatrzyk cieni.
Edukacja muzyczna: próba tworzenia efektów dźwiękowych ilustrujących różne nastroje / nawiązanie do oglądanego przedstawienia teatralnego / wykorzystanie instrumentów perkusyjnych.
Edukacja matematyczna : mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - rozwiązywanie zadań tekstowych.
Treść zadań powinna być tematycznie związana z teatrem. Do ćwiczeń doskonalących technikę rachunkową można wykorzystać zeszyt PUS-a "Liczę w pamięci '' [4] - Mnożenie i dzielenie w zakresie 100.
Dzień III : Organizujemy teatr.
Edukacja polonistyczna: przygotowanie krótkiego przedstawienia teatralnego [np. "Czerwony Kapturek '' ]; przypomnienie treści bajki, podział klasy na grupy, przydział prac dla poszczególnych uczniów:
- aktorzy - zwrócenie uwagi na swoje role
- dekoracje - przypomnienie, co składa się na scenografię, wykonanie elementów dekoracji
- muzyka - opracowanie efektów muzycznych wzbogacających przedstawienie
Edukacja plastyczno-techniczna: zaprojektowanie i wykonanie elementów dekoracji [praca w grupach], wykorzystanie kolorowej bibuły, mazaków, kredek, papieru kolorowego, papieru szarego, ścinków materiału.
Edukacja muzyczno-ruchowa: wykonanie podkładu muzycznego do przedstawienia z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, opracowanie układu tanecznego, przedstawienie efektów pracy grupowej - występ dla uczniów innych klas lub rodziców.
Edukacja matematyczna: mnożenie i dzielenie w zakresie 100 - rachunek pamięciowy;
wykorzystanie Palety Epideixis - tarcze do wyboru z zestawu M 2 [Mnożenie i dzielenie przez 3, 6, 9]
Edukacja polonistyczna: wspólne zredagowanie kilku zdań o przedstawieniu i zapisanie ich do zeszytu.
Zakładane osiągnięcia uczniów: uczeń wie, co to jest teatr; potrafi wypowiadać się na zadany temat w oparciu o własne przeżycia, oglądany spektakl teatralny; rozumie znaczenie pojęć związanych tematycznie z teatrem, zna pracę ludzi zatrudnionych w teatrze; potrafi zilustrować własne uczucia za pomocą mimiki, ruchu, odpowiednio dobranych efektów dźwiękowych; rozwiązuje zadania tekstowe, potrafi liczyć w zakresie 100, opanował rachunek pamięciowy [mnożenie i dzielenie w zakresie 100], potrafi pracować w grupie nad wykonaniem zadania, współdziała w grupie tworząc elementy dekoracji, jest dobrym aktorem i odbiorcą sztuki teatralnej, bierze udział w przedstawieniu klasowym, potrafi wyrazić opinię o grze aktorów, cieszy się ze wspólnie odniesionego sukcesu
Opracowanie: Marta Petryszak