Katalog Urszula Kijek Język polski, Artykuły Ocenianie rezultatów pracy ucznia, formy literackiej i użytkowejOcenianie rezultatów pracy uczniaOCENIANIE KSZTAŁTUJACEStosuje się w każdym momencie procesu nauczania. Ma na celu: - niesienie młodzieży pomocy w uczeniu się - wskazanie słabych i mocnych stron ucznia po to by niwelować niedociągnięcia; - modyfikowanie ćwiczeń, by dostosować zadania do indywidualnych potrzeb poszczególnych uczniów w zespole klasowym - aktywizowanie i wyzwalanie samooceny i oceny pracy kolegów (m. in. poprzez wspólne ustalanie kryteriów i metod oceniania) OCENIANIE PODSUMOWUJĄCE Stosuje się po zakończeniu danej jednostki tematycznej lub zadania, które uczeń otrzymał do wykonania na zakończenie semestru klasy, cyklu kształcenia./ Służy ono podsumowaniu pracy ucznia (jego osiągnięć, wydaniu na ten temat opinii i poinformowaniu ucznia i rodziców). Należy brać pod uwagę umiejętności z zakresu mówienia, słuchania, pisania i czytania w odniesieniu do tekstów na temat życia codziennego, mass mediów, literatury oraz niewerbalnych i mieszanych tekstów kultury wysokiej. OCENIANIE FORMY LITERACKIEJ I UŻYTKOWEJ W zakresie umiejętności językowo - stylistycznych: 1) poprawność językowa (fleksyjna, słowotwórcza) 2) poprawność leksykalna (frazeologiczna) 3) poprawność składniowa z właściwą interpunkcją 4) poprawność ortograficzna 5) poprawność stylistyczna (bogactwo słownictwa, zastosowanie odpowiednich środków językowych, stylizowanie wypowiedzi, posługiwanie się słownictwem spoza tekstu) W zakresie kompozycji 1) logiczność i spójność wypowiedzi (zachowanie związków przyczynowo-skutkowych, stosowanie "spinaczy" tekstu) 2) właściwy układ graficzny (odpowiedni dla każdej formy wypowiedzi) 3) estetyka pracy 4) funkcjonalność formy W zakresie treści: 1) dobór informacji z załączonych tekstów (ew. ćwiczeń, poleceń) 2) pozostawanie w zgodzie z faktami: 3) opisywanie świata przedstawionego (charakterystyka, opis, opowiadanie, sprawdzanie, list, kartka z pamiętnika, itp.) 4) charakteryzowanie bohatera i ocenianie jego zachowania (charakterystyka) 5) relacjonowanie zdarzeń np. sprawozdanie 6) opisywanie i nazywanie przeżyć (opis przeżyć, list) 7) urozmaicanie narracji poprzez dialogi, opis itp. 8) rzeczowe i zwięzłe przedstawianie problemu (notatka, ogłoszenie) 9) umiejętne wybieranie i selekcjonowanie informacji (notatka, ogłoszenie, zawiadomienie, reklama) 10) precyzyjne podawanie informacji (notatka, ogłoszenie, przepis) 11) celowe zastosowanie środków perswazyjnych np. apostrofy, wykrzyknienia, itp. (zaproszenie) 12) celowe zastosowanie wyrazów oceniających, np. przymiotniki w stopniu najwyższym, zdrobnienia itp. (reklama) 13) określanie adresata, nadawcy, celu, czasu, miejsca (zaproszenie, ogłoszenie) Opracowanie: Urszula Kijek Wyświetleń: 3817
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |