AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Gorący
Lekcja wychowawcza, Plany pracy

Plan działań w zakresie orientacji szkolnej i zawodowej w klasie trzeciej gimnazjum

- n +

Plan działań w zakresie orientacji szkolnej i zawodowej w klasie trzeciej gimnazjum

Opracowany przez Aleksandrę Gorący, pedagoga szkolnego, w oparciu o plan pracy pedagoga szkolnego z wykorzystaniem materiałów "Orientacja szkolna i zawodowa w gimnazjum. Przygotowanie uczniów gimnazjum do wyboru zawodu" pod redakcją G. Sołtysińskiej i J. Woronieckiej.

Wdrożony do realizacji we wrześniu 2001 roku.

Orientacja zawodowa w gimnazjum ma istotne znaczenie w procesie planowania karier młodzieży. Obecnie, w zmieniającej się sytuacji kraju i rosnącego bezrobocia, ważnym problemem staje się odpowiedź na pytanie: - jaką strategię należy wypracować, aby młodzież szkolna mogła w pełni wykorzystać własne możliwości i kwalifikacje zawodowe, lepiej i szybciej przystosować się do sytuacji na rynku pracy?

Wydaje się, że centralnym punktem tej strategii powinno się stać stymulowanie własnej aktywności uczniów w celu nabycia przez nich wiadomości i umiejętności racjonalnego planowania kariery zawodowej. Mam tutaj na myśli wyposażenie ich w uniwersalne umiejętności realistycznego wyboru zawodu (kierunku kształcenia). Miejsca pracy lub zmiany zawodu oraz ogólną wiedzę o zawodach i możliwości kształcenia.

Droga do nabycia tych umiejętności może prowadzić najpierw przez samopoznanie i samoocenę, a następnie konfrontowanie swoich atutów z wymaganiami zawodowymi i sytuacją na rynku pracy.

Preorientację zawodową prowadzę od wielu lat. Jest ona na stałe wpisana w mój plan pracy. Biorąc pod uwagą wcześniejsze doświadczenia postanowiłam opracować plan orientacji szkolnej i zawodowej dla klas trzecich.

PLAN DZIAŁAŃ PRZYGOTOWUJĄCY UCZNIÓW KLAS TRZECICH DO PODJĘCIA DECYZJI O WYBORZE ZAWODU I SZKOŁY

1. Poznanie Zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji, temperamentu, osobowości i wiedzy uczniów - zajęcia aktywizujące do wyboru zawodu.

2. Zapoznanie uczniów i rodziców z siecią szkół ponadgimnazjalnych:
- Gromadzenie i udostępnianie informacji o szkołach i profilach kształcenia.
- Redagowanie Kącika Informacji Zawodowej i Szkolnej.
- Zorganizowanie wyjścia uczniów klas trzecich na Targi Pracy "Edukacja drogą do sukcesu", organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy.
- Udział w "Dniach otwartych" szkół.
- Zorganizowanie dla rodziców uczniów klas trzecich spotkania informacyjnego z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych - profile kształcenia, kryteria rekrutacji.
- Zorganizowanie dla uczniów klas trzecich "Konferencji prasowej" z uczniami szkół ponadgimnazjalnych.

3. Nawiązanie współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Wieluniu.
- Zaplanowanie i zorganizowanie dla uczniów klas trzecich zajęć z doradcą zawodowym w Sali Informacji Zawodowej.

4. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieluniu.
- Kierowanie uczniów na badania pod kątem wyboru zawodu.
- Doradztwo w wyborze dalszego kierunku kształcenia uczniom niezdecydowanym.

5. Jak osiągnąć sukces?
- Czynniki, które wpływają na powodzenie naszych zamierzeń.
- Jak radzić sobie ze stresem.

6. Korelacja z treściami kształcenia przedmiotów:
- wiedza o społeczeństwie
- język polski
- technika
 

Opracowanie: mgr Aleksandra Gorący

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2248


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.