Jak skutecznie odmawiać, gdy ktoś namawia nas do zrobienia czegoś złego?
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
PRZEPROWADZONYCH W KLASIE VI D
W DNIU 27 WRZEŚNIA 2000 ROKU
TEMAT: "JAK SKUTECZNIE ODMAWIAĆ, GDY KTOŚ NAKŁANIA NAS DO ZROBIENIA CZEGOŚ ZŁEGO"
CELE
- Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania.
- Wdrażanie uczniów do autorefleksji, rozwijanie samoświadomości.
METODY
- Burza mózgów.
- Metaplan.
- Drama.
- Praca w grupach.
- Dyskusja.
MATERIAŁY
Szary papier, flamastry, lista cech osobowości, lista warunków skutecznego odmawiania, koperty, małe kolorowe kartoniki, opisy scenek, rysunek "kwiat mojej siły".
Uczniowie otrzymują komplet materiałów, z których złożą własną książeczkę.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Przywitanie się uczniów nawzajem "każdy z każdym".
Chodząc po sali, uczniowie witają się ze sobą za pomocą dowolnych, przyjaznych gestów i miłych słów .
- Zawarcie kontraktu - ustalenie zasad pracy i zachowania się na lekcji.
- Podanie tematu zajęć.
- Odegranie trzech scenek z przykładami nakłaniania kolegów do czynienia złych rzeczy./scenki prezentują uległość i podejmowanie ryzykownych decyzji/.
- Podział klasy na małe grupy.
- Praca w małych grupach - stworzenie grupowych metaplanów w celu określenia warunków i skutków nakłaniania nas do działań z przekroczeniem norm:
- do czego możemy być nakłaniani,
- kto może nas nakłaniać,
- dlaczego to robi,
- jakich sposobów używa,
- efekty ulegania namowom/ osobiste straty, zyski/.
- Prezentacja prac poszczególnych grup.
- Sporządzenie klasowego metaplanu.
- "Burza mózgów" na temat warunków skutecznego odmawiania.
Ustalenie w jaki sposób to zależy od nas. Wyszukujemy z podanej listy cech osobowości , te które ułatwiają nam prezentowanie własnego zdania.
- Dyskusja na temat naszych doświadczeń i przekonań.
- Znaczenie wiedzy merytorycznej na temat zagrożeń wynikających z podejmowania ryzykownych zachowań.
- Ćwiczenie.
W parach osoba A mówi osobie B, które jej cechy podobają się osobie A najbardziej i dlaczego. Następnie to samo ćwiczenie wykonuje osoba B wobec osoby A. Ćwiczenie trwa 6 minut.
- Uczniowie tworzą kwiat swojej mocy - wpisują w płatki kwiatu te cechy swojej osobowości, które lubią i cenią najbardziej. Oceniają w jaki sposób mogą być one przydatne w pokonywaniu własnych słabości i w umiejętności podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach.
- Ustalamy ostateczną listę warunków skutecznego odmawiania/ listy te uczniowie włączają do swoich książeczek/.
- Ponowna prezentacja scenek / tych samych co w pierwszej części zajęć/ z zakończeniem dopisanym przez uczniów. Zastosowanie wiedzy zdobytej na lekcji.
- Uczniowie zastanawiają się ,które cechy swojej osobowości chcieliby wzmocnić lub zmienić. Zapisują te cechy na kolorowych kartonikach i wkładają do kopert. Praca te włączają do swojej książeczki.
- Prowadzący krótko informuje, że praca nad sobą jest możliwa i potrzebna. Informuje również, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia i pomocy.
- Uczniowie wypełniają ankietę na temat "Które treści na dzisiejszej lekcji uznają za najważniejsze i dlaczego? O czym dowiedziałem/łam się, co zrozumiałem/łam?.
ZAŁĄCZNIKI
NR1.METAPLAN
NR2.LISTA CECH "Jacy jesteśmy",
"Tolerancja i wyrozumiałość",
"Takt i uprzejmość".
Załącznik nr 2
LISTA CECH - CZ. I "JACY JESTEŚMY"
- INTELIGENTNY/A/
- Z BOGATĄ WYOBRAŻNIĄ
- NIEMĄDRY/A/
- UWAŻNY
- OBIEKTYWNY
- NAIWNY
- BEZKRYTYCZNY
- PUNKTUALNY
- OGRANICZONY
- CHAOTYCZNY
- CIERPLIWY
- LENIWY
- PRZEDSIĘBIORCZY
- NIEDOŁĘGA
- AKTYWNY
- ŚLAMAZARNY
- Z POCZUCIEM GODNOŚCI
- PROSTAK
|
- PYSZAŁEK
- ZAPALENIEC
- RZETELNY W PRACY
- NIEZAANGAŻOWANY W ŻADNĄ IDEĘ
- ŚMIAŁY
- TCHÓRZLIWY
- DOBRY DLA WSZYSTKICH
- UCZYNNY
- NIEPOMAGAJĄCY INNYM
- OSZUST
- BEZINTERESOWNY
- EGOISTA
- WŚCIBSKI
- AROGANCKI
|
LISTA CECH - CZ. II "JACY JESTEŚMY"
Tolerancja i wyrozumiałość;
Pozwalający na wszystko, tolerancyjny, wyrozumiały, tyran, bezlitosny, dyktatorski, przebaczający, bezwzględny, współczujący, liberalny,
wymagający od innych, sprawiedliwy.
Takt i uprzejmość:
Grzeczny, arogancki, chamski, delikatny, subtelny, napastliwy, ordynarny, uprzejmy, dżentelmeński, taktowny ,brutalny, agresywny.
Nowogrodziec 2001.02.28
Franciszka Grażyna Żak
Pedagog szkolny
Szkoły Podstawowej
w Nowogrodźcu
Franciszka Grażyna Żak
59 - 730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego7/4