Katalog

Anna Nowak
Przyroda, Różne

Wiosna pomyśl o zdrowiu! - projekt edukacyjny

- n +

Projekt edukacyjny propagujący zdrowy styl życia w ramach realizacji prozdrowotnej ścieżki edukacyjnej

Wstęp:

Edukacja szkolna polega na harmonijnej realizacji przez nauczycieli zadań z zakresu nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Zadania te tworzą wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy każdego nauczyciela.

Nauczyciele w szkole podstawowej dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy, kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci; umożliwiają im poznawanie świata w jego jedności i złożoności; wspomagają ich samodzielność uczenia się; inspirują ich do wyrażania własnych myśli i przeżyć; rozbudzają ich aktywność poznawczą oraz motywację do dalszej edukacji.

Reforma systemu edukacji postawiła przed nauczycielami nowe wyzwania. Ukazała przede wszystkim konieczność przewartościowania własnego warsztatu pracy, szerszego stosowania różnych metod aktywnego uczenia oraz ciągłego doskonalenia się. Tradycyjny sposób nauczania, czyli przekazywania wiedzy w ramach z góry ustalonego programu, gdzie nauczyciel był nieomylnym ekspertem, a uczniowie wykazywali postawę bierną, to już przeżytek. Teraz nauczyciele muszą przygotowywać do życia tak, aby posiadali umiejętność i śmiałość podejmowania decyzji, byli odpowiedzialni, samodzielni, mieli zdolności organizacyjne, potrafili pracować w grupie, byli odporni na stres.

Edukacja prozdrowotna stanowi ważny element struktury wiedzy, umiejętności i nawyków, jakie powinien przyswoić uczeń. Ma ona sprzyjać dalszemu wszechstronnemu fizycznemu i psychicznemu rozwojowi uczniów. Wiadomości i przedsięwzięcia zachęcające ich do zachowań prozdrowotnych, w zakresie higieny osobistej, żywienia i umiejętności zachowania się w niektórych sytuacjach zagrożenia, a także dotychczasowe doświadczenia osobiste uczniów dają niezbędną podstawę do rozbudzenia w nich głębszych zainteresowań problematyką prozdrowotną i wdrożenia im zdrowych przyzwyczajeń.

Przedsięwzięcie skupia się głównie na zagadnieniach dotyczących zasad zdrowego żywienia i ukazaniu jak w prosty sposób możemy zadbać o nasze zdrowie.

Cele ogólne:
* rozbudzenie zainteresowania dziecka własnym zdrowiem,
* nabywanie podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie,
* rozwijanie zdolności i umiejętności myślenia twórczego, korzystania z różnych źródeł informacji,
* doskonalenie umiejętności selekcji i analizy informacji, wyciągania wniosków;
* rozwijanie ciekawości poznawczej;
* podejmowanie działań w nowych sytuacjach i realizowanie własnych pomysłów;
* efektywne współdziałanie w zespole;
* skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach;
* nabywanie umiejętności prezentowania zebranych i opracowanych materiałów;
* rozwijanie wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;
* kształtowanie odpowiedzialności za wyniki pracy zespołu;

Cele szczegółowe:
* uczeń analizuje skład różnych pokarmów,
* dobiera właściwie składniki pokarmowe w codziennej diecie,
* potrafi estetycznie przygotowywać potrawy z uwzględnieniem zdrowych składników,
* samodzielnie tworzy reklamę "zdrowej żywności",
* prowadzi hodowlę roślin doniczkowych,
* przygotowuje zestaw prostych ćwiczeń na przykład aerobowych, dla swojej grupy rówieśniczej,

Metoda pracy: metoda projektów

Istota metody - uczniowie w wyniku inspiracji nauczyciela, podejmują się dobrowolnie, w określonym czasie, pracować w wybranym obszarze zagadnień - problemów. Działania prowadzone będą przez grupy uczniów, zaś udział nauczyciela polegać będzie na inspiracji do działań, konsultowaniu i wspieraniu ich działań, dyskretnej pomocy w poszukiwaniu rozwiązań, wspieraniu w działaniach zaproponowanych przez uczniów.

Fazy pracy metodą projektów:
Faza Czynności nauczyciela Czynności ucznia
0 Analiza podstaw programowych i programu nauczania, w kontekście celów kształcenia i wyboru obszarów możliwych do zrealizowania metodą projektów.
1 Syntetyczne przedstawienie obszaru tematycznego objętego projektem, ukazanie szczegółowych zadań, odniesienie ich do użyteczności dla przyszłych działań lub rozwoju osobowościowego. Przedstawienie propozycji udziału w projekcie, deklaracja współpracy i pomocy, zasady i procedury przebiegu. Uczeń analizuje zagadnienia w kontekście możliwości i zainteresowań.
Formowanie się grup - wybór zadania.
2 Planuje czas przebiegu projektu, miejsce i terminy konsultacji, ustala kryteria oceniania projektów, termin i organizację prezentacji. Uzgadnia z osobami współpracującymi zasady i zakres ich współudziału.  Uczniowie dokonują analizy podjętego zadania, tworzą wstępną wizję swych działań i czynności.
3 Dokonuje analizy zamiarów i planów pracy grup. Podaje warunki oceny projektów uczniów. Ustala terminy wykonania i konsultacji. Konsultacja z nauczycielem celem uściśleń zakresu i rodzaju działań.
Dokonują prezentacji zamiarów działań, ostateczna deklaracja pracy.
4 Prowadzi konsultacje z uczniami, naświetla szczegóły zadań - inspiruje do rozwiązań i dalszych działań.
Działania w zakresie zabezpieczenia niezbędnych środków i materiałów.
Pracują w grupach, wykonują zadania wspierając się wzajemnie. Odbywają konsultacje z nauczycielem.
Postęp prac dostosowują do wyznaczonych terminów prezentacji projektu.
5 Kieruje przebiegiem prezentacji, dokonuje oceny projektów. Prezentują wykonane zadania, poznają prace wykonane przez inne grupy

Instrukcja do projektu:
"Wiosna! Pomyślmy o zdrowiu."

* Celem projektu jest propagowanie zdrowego stylu życia.
* Projekt będzie realizowany w grupach przez uczniów klas 4-6. Każda grupa wybierze sobie i wykona jedno z poniższych zadań:
1. "Witaminowa łączka" - założenie hodowli doniczkowych roślin wzbogacających nasz organizm w witaminy i składniki odżywcze np. rzeżuchy, szczypioru, kopru, pietruszki itp.(prowadzenie arkusza obserwacji hodowli).
2. Reklama zdrowej żywności przedstawiona (jedna z form do wyboru) jako:
- plakat
- teatrzyk
- scenka
Rozdanie ulotek wykonanych przez grupy.
3. "Bomba witaminowa" - zaproponowanie i wykonanie zdrowej potrawy: surówki, sałatki, drugiego śniadania ucznia. Rozdanie innym klasom przepisów napisanych na komputerze.
4. Literacka promocja zdrowego stylu życia - wiersz, tekst piosenki (do znanej melodii), aforyzmy.
5. "Czas na przerwę!" - opracowanie i pokaz zestawu ćwiczeń: gimnastycznych, aerobowych, które uczniowie mogą wykonywać w czasie przerw (mogą to być ćwiczenia przy muzyce).
* Termin realizacji projektów - około 5 tygodni, konsultacje z nauczycielem na lekcjach przyrody, na zajęciach koła przyrodniczego, na lekcjach bibliotecznych.
* Prezentacja projektów na holu szkolnym lub sali gimnastycznej podczas szkolnej uroczystości na Powitanie Wiosny.
* Ocena pracy grup będzie się opierała na następujących kryteriach:
- zgodność z tematyką,
- oryginalność,
- estetyka wykonania,
- wkład pracy.

Członkowie komisji wybranej spośród nauczycieli i uczniów będą przyznawać punkty za każde wykonane zadanie (1 pkt. wg każdego kryterium) maksymalnie można otrzymać 4 punkty za każde z zadań.

Protokół z prezentacji projektów "Wiosna! Pomyślmy o zdrowiu"

Komisja w składzie:
1..................................................................
2..................................................................
3..................................................................
4..................................................................
5..................................................................
6..................................................................

po podsumowaniu wyników ogłasza, że

1. W konkursie na "Witaminową łączkę" zwyciężyła klasa ...........................
otrzymała....................... punktów.
2. W konkursie na reklamę zdrowej żywności zwyciężyła klasa ......................... otrzymała.......................... punktów.
3. W konkursie na "Bombę witaminową" zwyciężyła klasa ...........................
otrzymała....................... punktów.
4. W konkursie na literacką promocję zdrowego stylu życia zwyciężyła klasa ................ otrzymała........................... punktów.
5. W konkursie "Czas na przerwę" zwyciężyła klasa..........................
otrzymała.......................... punktów.

Zwycięzcą całego projektu została klasa........................ otrzymała ............... punktów.

Podpisy członków komisji:
..................................................
..................................................
..................................................
..................................................
..................................................
..................................................

Literatura:

1. J. Królikowski, Projekt jako metoda nauczania. Europa na co dzień- pakiet edukacyjny, Warszawa 1999.
2. G. Adamczyk, B. Breitkopf, Edukacja prozdrowotna dla klas 4-6. Ścieżka edukacyjna, Warszawa 1999.
3. Biuletyn Wydawnictwa Edukacyjnego Żak dla nauczycieli klas 4-6 szkoły podstawowej oraz gimnazjum, Warszawa 1/2003[3].
4. Wybrane strony internetowe:
www.ceo.org.pl/epio/ metody nauczania
www.wszpwn.com.pl/ kluby szkolne
www.profesor.pl
www.main.wom.opole.pl/zawodowcy/ materiały dydaktyczne
 

Opracowanie: Anna Nowak
nauczyciel przyrody
Szkoła Podstawowa
w Skarszewie

Wyświetleń: 5352


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.