![]() |
![]() |
Katalog Joanna Zwierzyńska Przyroda, Scenariusze Prognoza pogody - scenariusz lekcjiPrognoza pogodyScenariusz lekcji w klasie IVDział: Poznajemy nasze środowisko. Hasło: Obserwujemy pogodę i jej zmiany. Zakres treści: Definicja prognozy pogody, cel prognozowania pogody, naturalne oznaki pogody, symbole używane do zapisu stanu pogody, przykładowe zapisy stanu pogody, mapy pogody. Cele: a) w zakresie wiadomości * do zapamiętania - uczeń powinien zdefiniować pojęcie prognoza pogody - uczeń ma wymienić gdzie należy szukać prognozy pogody * do zrozumienia - uczeń ma wyjaśnić znaczenie prognozy pogody na podstawie własnego doświadczenia - uczeń powinien opisać naturalne oznaki pogody b) w zakresie umiejętności * stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych - uczeń ma stosować symbole do zapisywania pogody - uczeń powinien analizować przykładowe prognozy pogody i wyciągać z nich odpowiednie dla siebie wnioski (np. dobór ubrania) - uczeń na podstawie opisu pogody wykonuje mapę pogody za pomocą znanych symboli * stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych - uczeń ma ocenić znaczenie prognoz pogody w życiu człowieka c) w zakresie postaw - uczeń współpracuje z kolegami w grupie, jest odpowiedzialny za pracę grupy Środki dydaktyczne: konturowa mapa Polski, przykładowe cztery opisy pogody, kredki, papier do wykonania symboli, zeszyty, podręczniki Metody nauczania: metody aktywizujące (pogadanka, elementy dyskusji, gra dydaktyczna). Typ lekcji: lekcja o kilku momentach nauczania. Forma pracy: praca w grupach. Tok zajęć: Faza wprowadzająca 1. Sprawy organizacyjne. - podział na grupy - zajęcie miejsc - przygotowanie stanowisk pracy 2. Utrwalenie wiadomości i umiejętności z poprzednich zajęć. - przypomnienie wiadomości o pogodzie □ co to jest pogoda? □ jakie znacie składniki pogody? □ jakimi przyrządami mierzy się składniki pogody? Faza realizacji 3. Sprawdzenie pracy domowej □ jak wyglądała oglądana przez was prognoza pogody? 4. Opracowanie nowego materiału - podanie tematu lekcji, zapisanie tematu na tablicy - wspólne sformułowanie definicji prognozy pogody, zapisanie jej w zeszycie - pogadanka na temat naturalnych oznak pogody - prognoza pogody dziś (na jakiej podstawie się ją ustala, gdzie ją można znaleźć) - przeanalizowanie symboli jakie mogą być wykorzystywane do rysowania map pogody - w dalszej części lekcji uczniowie pracują w małych grupach - nauczyciel rozdziela instrukcje i środki dydaktyczne dla poszczególnych grup - nauczyciel udziela pomocy w rozwiązywaniu zadań - grupy rysują mapy pogody na podstawie przygotowanych opisów - grupy kolejno przedstawiają wyniki swojej pracy - uczniowie na podstawie prezentacji swoich kolegów dostrzegają różnorodność form zapisu pogody Faza podsumowująca 5. Utrwalenie zdobytych wiadomości - znaczenie prognoz pogody dla człowieka 6. Zadanie pracy domowej - przeprowadzić obserwacje pogody (przez tydzień, o tej samej godzinie, temperatura, zachmurzenie, rodzaj opadów, kierunek wiatru) 7. Ocena pracy i aktywności uczniów. GRUPA I W Polsce północno - wschodniej będzie słonecznie z niewielkimi zachmurzeniami, dość słaby wiatr z zachodu (6 m/s). Temperatura w ciągu dnia 10o C; w nocy 7oC. GRUPA II W Polsce północno - zachodniej zachmurzenie duże z niewielkimi opadami. Chłodno, temperatura 6oC w ciągu dnia, 3oC w nocy. Wiatr średni północno- zachodni (11 m/s). Nad ranem mogą pojawić się mgły. GRUPA III Najcieplej będzie w Polsce południowo - wschodniej, temperatura w ciągu dnia 13o C, w nocy 9o C. Będzie słonecznie; wiatr słaby (4 m/s). GRUPA IV Deszczowo z przelotnymi burzami będzie w Polsce południowo - zachodniej. Niebo całkowicie pokryte chmurami warstwowymi. Temperatura w ciągu dnia 11oC; w nocy 8oC. Wiatr słaby, zachodni (5 m/s). GRUPA V W Polsce środkowej zachmurzenie duże; bez opadów. Temperatura w ciągu dnia 7oC, a w nocy 3oC. Wiatr silny z południowego - zachodu (12 m/s). Opracowanie: Joanna Zwierzyńska Wyświetleń: 9601
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |