Katalog

Małgorzata Kowalska
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak zachować się w trudnych sytuacjach - scenariusz zajęć warsztatowych

- n +

Jak zachować się w trudnych sytuacjach

Scenariusz zajęć warsztatowych dla gimnazjum

Jako pedagog często spotykam się, u moich podopiecznych, z brakiem umiejętności radzenia sobie z presja otoczenia i świadomego dokonywania wyboru. Są to bardzo ważne umiejętności, które świadczą o dojrzałości społecznej, a brak których utrudnia bardzo życie także i dorosłym ludziom. Zachęcona przez metodyka pedagogów naszej dzielnicy przygotowałam scenariusz lekcji wychowawczej, która odbyła się w klasie II gimnazjum dla zespołu pedagogów.

Scenariusz zajęć:

Cel dydaktyczny:
Zaprezentowanie asertywnych zachowań w trudnych sytuacjach.
Cele operacyjne:
1. Ćwiczenie umiejętności świadomego dokonywania wyborów.
2. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, związanych z presja otoczenia.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie, omówienie celu zajęć
2. Kontrakt - ustalenie zasad zachowania się na zajęciach
3. Przedstawienie się - krótka informacja o sobie, od wszystkich uczestników spotkania, moje sukcesy i plany
4. Ćwiczenie "Szpaler" - sposoby pokonywania przeszkody:
- szpaler oczu - przeszkoda psychiczna,
- szpaler rąk - przeszkoda fizyczna,
- omówienie sposobów pokonywania przeszkód: podjąć, ominąć, porozmawiać z kimś, "wziąć siłą", "granie".
5. Scenki prezentujące postawę asertywną, agresywną, uległą i omijania
- ocena- każda grupa ocenia przedstawione zachowanie, próba nazwania,
- wypisujemy cechy charakterystyczne dla danej postawy- trudne sytuacje.
6. Co to jest asertywna postawa?
- ćwiczenie "Śnieżna kula",
- omówienie definicji, ocena stopnia trudności stosowania tej postawy w życiu.
7. Uzależnienie, jako sposób ucieczki przed trudnościami
- ćwiczenie z cukierkami - co było powodem dokonania wyboru, omówienie zagadnień z tym związanych,
- scenka z namawianiem - omówienie scenki,
- plusy i minusy popadania w uzależnienia - praca w trzech grupach: alkohol, narkotyki, papierosy - omówienie.
8. Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
- rola wartości w życiu człowieka, jako kanwa dobrej samooceny,
- podejmowanie decyzji, które nie będą wywoływały poczucia winy,
- myślenie pozytywne,
- odrzucenie nałogu - "ktoś" inny przejmuje kontrolę.
9. Ewaluacja
- co dały te zajęcia?
- z czym zostają?

Przeprowadzenie warsztatu zajmuje dwie godziny lekcyjne. Uczniowie bardzo chętnie odgrywają zaproponowane scenki. Ważny wydaje mi się losowy podział na grupy i przyjmowanie wszystkiego, co zaproponują dzieci, z życzliwością, dając im szansę na rozwinięcie swoich przemyśleń - mogą nas zaskoczyć swoją pomysłowością.

Definicję asertywności dobrze jest zapisać, tak aby uczniowie przez cały czas mieli ją "przed oczami".

Przykładowe scenki do odegrania możemy zaprojektować dowolnie, dopasowując problemy w nich poruszane do wieku dzieci. Ważne jest, aby były proste do zagrania, a przedstawione zachowania można było jednoznacznie zaklasyfikować jako: agresywne, uległe lub asertywne. Istotą zajęć jest dyskusja i zapisywanie wszystkich pomysłów na tablicy.

Bibliografia:
1. H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek: "Wychowanie przeciw przemocy. Aktywna edukacja", Fundacja Bene Vobis, Warszawa 1998
2. A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska: "Spójrz inaczej", Wyd. Educatio, Kraków 1993.
 

Opracowanie: Małgorzata Kowalska - pedagog, logopeda

Wyświetleń: 9686


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.