Katalog Małgorzata Kowalska Lekcja wychowawcza, Konspekty Jak zachować się w trudnych sytuacjach - scenariusz zajęć warsztatowychJak zachować się w trudnych sytuacjachScenariusz zajęć warsztatowych dla gimnazjumJako pedagog często spotykam się, u moich podopiecznych, z brakiem umiejętności radzenia sobie z presja otoczenia i świadomego dokonywania wyboru. Są to bardzo ważne umiejętności, które świadczą o dojrzałości społecznej, a brak których utrudnia bardzo życie także i dorosłym ludziom. Zachęcona przez metodyka pedagogów naszej dzielnicy przygotowałam scenariusz lekcji wychowawczej, która odbyła się w klasie II gimnazjum dla zespołu pedagogów. Scenariusz zajęć: Cel dydaktyczny: Zaprezentowanie asertywnych zachowań w trudnych sytuacjach. Cele operacyjne: 1. Ćwiczenie umiejętności świadomego dokonywania wyborów. 2. Ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, związanych z presja otoczenia. Przebieg zajęć: 1. Powitanie, omówienie celu zajęć 2. Kontrakt - ustalenie zasad zachowania się na zajęciach 3. Przedstawienie się - krótka informacja o sobie, od wszystkich uczestników spotkania, moje sukcesy i plany 4. Ćwiczenie "Szpaler" - sposoby pokonywania przeszkody: - szpaler oczu - przeszkoda psychiczna, - szpaler rąk - przeszkoda fizyczna, - omówienie sposobów pokonywania przeszkód: podjąć, ominąć, porozmawiać z kimś, "wziąć siłą", "granie". 5. Scenki prezentujące postawę asertywną, agresywną, uległą i omijania - ocena- każda grupa ocenia przedstawione zachowanie, próba nazwania, - wypisujemy cechy charakterystyczne dla danej postawy- trudne sytuacje. 6. Co to jest asertywna postawa? - ćwiczenie "Śnieżna kula", - omówienie definicji, ocena stopnia trudności stosowania tej postawy w życiu. 7. Uzależnienie, jako sposób ucieczki przed trudnościami - ćwiczenie z cukierkami - co było powodem dokonania wyboru, omówienie zagadnień z tym związanych, - scenka z namawianiem - omówienie scenki, - plusy i minusy popadania w uzależnienia - praca w trzech grupach: alkohol, narkotyki, papierosy - omówienie. 8. Metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami - rola wartości w życiu człowieka, jako kanwa dobrej samooceny, - podejmowanie decyzji, które nie będą wywoływały poczucia winy, - myślenie pozytywne, - odrzucenie nałogu - "ktoś" inny przejmuje kontrolę. 9. Ewaluacja - co dały te zajęcia? - z czym zostają? Przeprowadzenie warsztatu zajmuje dwie godziny lekcyjne. Uczniowie bardzo chętnie odgrywają zaproponowane scenki. Ważny wydaje mi się losowy podział na grupy i przyjmowanie wszystkiego, co zaproponują dzieci, z życzliwością, dając im szansę na rozwinięcie swoich przemyśleń - mogą nas zaskoczyć swoją pomysłowością. Definicję asertywności dobrze jest zapisać, tak aby uczniowie przez cały czas mieli ją "przed oczami". Przykładowe scenki do odegrania możemy zaprojektować dowolnie, dopasowując problemy w nich poruszane do wieku dzieci. Ważne jest, aby były proste do zagrania, a przedstawione zachowania można było jednoznacznie zaklasyfikować jako: agresywne, uległe lub asertywne. Istotą zajęć jest dyskusja i zapisywanie wszystkich pomysłów na tablicy. Bibliografia: 1. H. Rylke, J. Węgrzynowska, A. Milczarek: "Wychowanie przeciw przemocy. Aktywna edukacja", Fundacja Bene Vobis, Warszawa 1998 2. A. Kołodziejczyk, E. Czemierowska: "Spójrz inaczej", Wyd. Educatio, Kraków 1993.
Opracowanie: Małgorzata Kowalska - pedagog, logopeda Wyświetleń: 9686
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |