Katalog

Dorota Monkiewicz
Matematyka, Artykuły

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

- n +

Dlaczego warto uczyć się matematyki?

"Kto lekceważy osiągnięcia matematyki,
przynosi szkodę całej nauce,
ponieważ ten, kto nie zna matematyki,
nie może poznać innych nauk ścisłych
i nie może poznać świata."
Roger Bacan


Matematyka jest bardzo rozległą i dość niejednorodną dziedziną wiedzy obejmującą tradycyjnie wiele węższych dyscyplin naukowych o specyficznej, różnorodnej tematyce i zróżnicowanych metodach badawczych. Można powiedzieć, że jest to dziedzina wiedzy zajmująca się badaniem pojęcia liczby, przestrzeni i zbieżności oraz pojęć pokrewnych i pomocniczych. W przeciwieństwie do innych nauk wszystkie jej twierdzenia muszą być precyzyjnie formułowane i logicznie udowodnione. Rezultaty prac nie zależą od modnych poglądów czy też obserwacji przyrodniczych.

Matematyka rozwijała się w różnych częściach świata odrębnie i nierównomiernie. Pojęciem wcześniejszym niż pojęcie liczby jest równoliczność zbiorów. Miało to miejsce w handlu wymiennym (sztuka za sztukę) bez konieczności posiadania umiejętności liczenia. Bez tej umiejętności, dzięki węzełkom na sznurku czy nacięciom na lasce, można było porównywać liczebność. Dzięki zachowanym testom matematycznym na zwojach papirusa mamy możliwość wglądu w stan tej nauki w Egipcie. Treści nie przypominały dzisiejszych tekstów matematycznych, ale zbiory zadań wziętych z praktyki wraz z rozwiązaniami. Egipcjanie umieli zapisywać liczby całkowite dodatnie aż do dziesiątek tysięcy oraz ich odwrotności. Największym osiągnięciem Egipcjan był pomysł na obliczenie objętości piramidy oraz wyznaczenie pola koła. Wiele świadczy o tym, że znali twierdzenie zwane dziś twierdzeniem Talesa i twierdzeniem Pitagorasa. Ożywienie w dziejach matematyki nastąpiło wraz z rozwojem matematyki w Grecji. To Tales podał pierwsze dowody geometryczne, Pitagoras zaś zdefiniował pojęcia matematyczne. Prawdopodobnie dzięki nim mamy wiele podstawowych pojęć geometrii elementarnej, będącej przedmiotem nauczania w szkole średniej.

Cywilizacje przedhellenistyczne rozwinęły pewną sprawność liczenia. Dostrzeżono konieczność przyjęcia aksjomatów geometrii. Z tych aksjomatów wprowadzono podstawowe twierdzenia geometrii. W średniowieczu, dzięki Arabom. rozpowszechniono i utrwalono pojęcie liczby, rozszerzone na zero oraz liczby wymierne. W renesansie obudziła się wśród uczonych nadzieja na znalezienie w matematyce źródeł harmonii panującej we Wszechświecie. Wśród artystów wznowiło się poszukiwanie w matematyce praw rządzących poczuciem piękna. Odkrycie i zgłębienie zasad perspektywy w geometrii wydało się potwierdzać te oczekiwania.

Człowiek obdarzony jest potencjalną umiejętnością logicznego i abstrakcyjnego myślenia, dysponuje pojęciami zbiorów i liczb naturalnych oraz ma orientację i wyobraźnię przestrzenną. Wykorzystując te możliwości i kierując się ciekawością, ambicją oraz chęcią zrozumienia otaczającej rzeczywistości, stworzył współczesną matematykę. Składa się na nią setki pojęć, metod i rezultatów. Jednak staje ona wciąż przed jeszcze nierozwiązanymi problemami.

Z biegiem lat okazało się, że wszystko na świecie związane jest z matematyką. Zastanawiając się nad tym, czy warto uczyć się matematyki odpowiedź jest prosta - Tak. Wystarczy pomyśleć, czego by nie było, gdyby nie matematyka. Jest ona bardzo przydatna w życiu codziennym, choć niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę. Bez wzorów i matematyki nie dalibyśmy sobie rady nawet z prostymi rzeczami tj. zakup odpowiedniej ilości terakoty, oraz ile za nią będziemy musieli zapłacić. Możemy zaplanować nasz budżet domowy czy też kieszonkowe. Dzięki niej znamy odległości między miastami, miejscowościami. Jest ona nam potrzebna na każdym kroku. Wykorzystując elementy geometrii możemy wyliczyć pole działki, obliczyć objętość wody potrzebnej nam na nasze potrzeby. Wiele osób zakłada swoje własne firmy i nie może nie znać się na podstawach zarządzania finansami. W przeciwnym wypadku straci cały dorobek swojego życia.

Dzięki temu, że zna się matematykę można wiele osiągnąć. W dzisiejszych czasach, wiąże się to z otrzymaniem dobrze płatnej pracy, gdyż poszukiwani są dobrzy matematycy, zarządcy czy menadżerowie.

Wiele urządzeń elektronicznych działa dzięki połączeniu matematyki z innymi naukami np. telefony komórkowe, komputery, kalkulatory. Wszystkie programy multimedialne i gry są tworzone przez kombinacje specjalnych komend oraz cyfr. Dzięki matematyce powstało wiele języków programowania komputerowego (Delphi, C+ +, Pascal, Logo). Dzięki nim mamy na dzisiaj szereg różnorodnych programów multimedialnych, gier, witryn internetowych czy też reklam telewizyjnych jak również ciekawe efekty specjalne w filmach.

Potrzebę uczenia się tego nie lubianego na ogół przedmiotu jakim jest matematyka dostrzegają nawet uczniowie. W swoich wypowiedziach poruszają szereg zagadnień zaczerpniętych prosto z codziennego życia, a które ściśle związane są z operacjami matematycznymi.

Karolina: "W prawdzie już jako małe dzieci wkraczamy w świat rozmaitych znaków i figur matematycznych i wykorzystujemy je w codziennych czynnościach ale dopiero w trakcie nauki szkolnej nabywamy wiedzę i umiejętności matematycznych bez których trudno byłoby nam funkcjonować.

Wyobraźmy sobie np. prowadzenie budżetu domowego, dokonywanie różnych operacji finansowych, korzystanie z kredytów bankowych czy zakup materiałów niezbędnych do budowy lub remontu mieszkania, domu bez znajomości podstawowych zasad matematyki, wiedzy o ułamkach, procentach, rachunku prawdopodobieństwa, geometrii, algebry czy trygonometrii.

Wydaje się zatem, że trudno byłoby nam znaleźć dziedzinę życia, w której nie stosujemy matematyki. Sądzę, że każdy z nas w swoim życiu stale coś dodaje, odejmuje, mnoży czy dzieli bądź wykonuje bardziej skomplikowane rachunki ale żeby robił to z sensem musi posiadać na ich temat niezbędną wiedzę. Warto więc się uczyć matematyki nie tylko, aby stosować ją na egzaminach ale przede wszystkim w życiu codziennym."

Dawid: "Gdyby nie matematyka to nigdy byśmy nie osiągnęli tak wysokiego poziomu rozwoju techniki. Warto się jej uczyć choćby po to aby rozumieć chociaż trochę zasad działania, czy sposobów powstawania urządzeń czy elementów multimedialnych. Jest jedną z najbardziej potrzebną nauką na świecie. Myślę, iż warto się jej uczyć po to by godnie żyć, rozwijać w sobie zdolność poprawnej dedukcji i rozumieć otaczający nas świat".

Łukasz: "Dookoła nas jest dziś matematyka, bez niej się nie obejdziemy. Dzięki niej możemy osiągnąć cele, znaleźć dobrą pracę, ale do tego wszystkiego potrzebna jest nauka. Dzięki matematyce dzisiaj wiemy prawie wszystko: ile ma największy szczyt, ile najgłębsze morze, ocean? Znamy powierzchnie państw, kontynentów a nawet planet. Czy ktoś wyobraża sobie życie bez daty, godziny?"

Kuba: "Matematyka była, jest i będzie na świecie, bo bez niej zostałyby szczątkowe ilości normalnego świata. W dzisiejszych czasach jest ona wszędzie, bez wyjątków. Dlatego odpowiedź na pytanie - czy należy uczyć się matematyki jest prosta i jednoznaczna" TAK ". Każdy człowiek używa matematyki kilka razy na godzinę. Zaczynając od biznesmenów czy maklerów giełdowych, których interesuje przeliczanie pieniędzy lub wartości procentowe różnych giełdowych akcji. To właśnie ci, którzy się zagłębiali w matematyce stworzyli wszelki luksus na ziemi".

Mam nadzieję, że powyższy materiał jednoznacznie odpowiada na postawione pytanie. Równocześnie przybliża zastosowanie matematyki w życiu codziennym, łamiąc często używany slogan, że "matematyka to konstrukt czysto teoretyczny".
 

Opracowanie: Dorota Monkiewicz

Wyświetleń: 13585


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.