Katalog

Izabela Jakubowska
Ogólne, Prezentacje

Koncepcja badania "diagnoza na wejście"

- n +

Badanie umiejętności uczniów na początku nauki w Gimnazjum w Kłodnicy Dolnej na rok szkolny 2003/04

KONCEPCJA BADANIA

UZASADNIENIE PRAKTYCZNE I TEORETYCZNE

Cykl kształcenia jest procesem wieloetapowym. Z punktu widzenia kontynuacji procesu kształcenia badanie diagnostyczne "na wejściu" ucznia do gimnazjum jest niezbędne.

Wynika to z potrzeby określenia stopnia wiedzy i umiejętności wejściowych w celu zaplanowania procesu kształcenia w gimnazjum i wyposażenia ucznia w wiadomości i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Podstawą określenia poziomu umiejętności ucznia "na wejściu" jest podstawa programowa szkoły podstawowej. Celem badania nie jest różnicowanie poziomu uczniów, a jedynie określenie stanu ich umiejętności:
- Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
- Efektywne posługiwanie się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;
- Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy
- Poprawne posługiwanie się językiem ojczystym
- Czytanie tekstu matematycznego i analiza tekstu źródłowego;

Diagnoza pozwoli na wprowadzenie pewnych elementów indywidualizacji pracy z uczniem i zaplanowanie procesu kształcenia w gimnazjum.

ZAŁOŻENIA
1. Badanie jest zgodne z podstawą prawną.
2. Badanie wynika z potrzeb szkoły.
3. Badanie będzie wspomagać ucznia i służyć doskonaleniu jakości pracy szkoły.
4. Badanie umiejętności uczniów klasy I jest badaniem diagnostycznym i posłuży organizacji procesu kształcenia.
5. Badanie będzie miało formę pisemną.
6. Zakres obowiązków i zadań osób zaangażowanych w badanie jest określony regulaminem WSBOEU.

CELE BADANIA:
1. Określenie poziomu umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł;
2. Określenie stopnia poprawności posługiwania się językiem ojczystym;
3. Określenie poziomu umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
4. Wspieranie nauczycieli w planowaniu pracy w klasie I;

PROBLEMATYKA BADAWCZA:
1. W jakim stopniu uczeń potrafi wyszukiwać informacje z dostępnych źródeł?
2. W jakim stopniu uczeń potrafi uporządkować i wykorzystać wyszukane informacje w praktyce?
3. W jakim stopniu uczeń posługuje się poprawnie językiem ojczystym?
4. Czego nauczyciele chcą się dowiedzieć we wstępnym badaniu diagnostycznym uczniów klas I?
5. Jakie trudności występują u uczniów podczas wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji w praktyce?

PRÓBA BADAWCZA:
Badaniem zostaną objęci wszyscy uczniowie klas pierwszych, ponieważ jest to badanie diagnostyczne wynikające z potrzeb szkoły. Badanie powinno być przeprowadzone do 10 września 2003 roku, równocześnie we wszystkich klasach pierwszych, w salach lekcyjnych pod opieką nauczycieli uczących w ciągu jednego dnia. Dla uczniów z dysfunkcjami będą stworzone warunki badania zgodne z zaleceniami poradni o ile wcześniej wpłynął stosowne dokumenty do dyrektora szkoły. Narzędziem stosowanym w badaniu właściwym będzie test diagnozujący.
 

Opracowanie: Izabela Jakubowska

Wyświetleń: 3476


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.