Katalog Izabela Jakubowska Ogólne, Prezentacje Koncepcja badania "diagnoza na wejście"Badanie umiejętności uczniów na początku nauki w Gimnazjum w Kłodnicy Dolnej na rok szkolny 2003/04KONCEPCJA BADANIAUZASADNIENIE PRAKTYCZNE I TEORETYCZNE Cykl kształcenia jest procesem wieloetapowym. Z punktu widzenia kontynuacji procesu kształcenia badanie diagnostyczne "na wejściu" ucznia do gimnazjum jest niezbędne. Wynika to z potrzeby określenia stopnia wiedzy i umiejętności wejściowych w celu zaplanowania procesu kształcenia w gimnazjum i wyposażenia ucznia w wiadomości i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Podstawą określenia poziomu umiejętności ucznia "na wejściu" jest podstawa programowa szkoły podstawowej. Celem badania nie jest różnicowanie poziomu uczniów, a jedynie określenie stanu ich umiejętności: - Poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł; - Efektywne posługiwanie się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi; - Odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy - Poprawne posługiwanie się językiem ojczystym - Czytanie tekstu matematycznego i analiza tekstu źródłowego; Diagnoza pozwoli na wprowadzenie pewnych elementów indywidualizacji pracy z uczniem i zaplanowanie procesu kształcenia w gimnazjum. ZAŁOŻENIA 1. Badanie jest zgodne z podstawą prawną. 2. Badanie wynika z potrzeb szkoły. 3. Badanie będzie wspomagać ucznia i służyć doskonaleniu jakości pracy szkoły. 4. Badanie umiejętności uczniów klasy I jest badaniem diagnostycznym i posłuży organizacji procesu kształcenia. 5. Badanie będzie miało formę pisemną. 6. Zakres obowiązków i zadań osób zaangażowanych w badanie jest określony regulaminem WSBOEU. CELE BADANIA: 1. Określenie poziomu umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł; 2. Określenie stopnia poprawności posługiwania się językiem ojczystym; 3. Określenie poziomu umiejętności stosowania wiedzy w praktyce; 4. Wspieranie nauczycieli w planowaniu pracy w klasie I; PROBLEMATYKA BADAWCZA: 1. W jakim stopniu uczeń potrafi wyszukiwać informacje z dostępnych źródeł? 2. W jakim stopniu uczeń potrafi uporządkować i wykorzystać wyszukane informacje w praktyce? 3. W jakim stopniu uczeń posługuje się poprawnie językiem ojczystym? 4. Czego nauczyciele chcą się dowiedzieć we wstępnym badaniu diagnostycznym uczniów klas I? 5. Jakie trudności występują u uczniów podczas wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji w praktyce? PRÓBA BADAWCZA: Badaniem zostaną objęci wszyscy uczniowie klas pierwszych, ponieważ jest to badanie diagnostyczne wynikające z potrzeb szkoły. Badanie powinno być przeprowadzone do 10 września 2003 roku, równocześnie we wszystkich klasach pierwszych, w salach lekcyjnych pod opieką nauczycieli uczących w ciągu jednego dnia. Dla uczniów z dysfunkcjami będą stworzone warunki badania zgodne z zaleceniami poradni o ile wcześniej wpłynął stosowne dokumenty do dyrektora szkoły. Narzędziem stosowanym w badaniu właściwym będzie test diagnozujący.
Opracowanie: Izabela Jakubowska Wyświetleń: 3476
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |