Katalog

Małgorzata Miernik-Kłys
Język angielski, Scenariusze

Prepositions of place - scenariusz lekcji języka angielskiego

- n +

Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego Klasa I - VI

1. Cele oceniania:
- wspieranie ucznia w rozwoju osobowościowym i intelektualnym
- określanie stopnia efektywności organizacji i planowania procesu kształcenia
- wspomaganie procesu kształcenia
- gromadzenie informacji o uczniu i formułowanie na ich podstawie opinii o jego osiągnięciach, nauce i kształceniu

2. Zasady oceniania:
- oceny oparte są na czytelnych kryteriach znanych uczniom i rodzicom
- na ocenę nie mają wpływu postawy szkolne i cechy osobowości ocenianych
- ocenianie jest rytmiczne i rozmieszczone w czasie
- na początku roku szkolnego uczeń i jego rodzice zostają zapoznani z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu, z zasadami oceniania i sposobami sprawdzania wiedzy i umiejętności
- ocena jest jawna, uczeń i jego rodzice są na bieżąco informowani poprzez wpisy w zeszycie przedmiotowym

3. Kryteria oceniania:

KL. I
Ocena bardzo dobra:
- wysoka aktywność i zaangażowanie na zajęciach;
- rozumienie poleceń nauczyciela;
- zapamiętywanie większości słówek

Ocena dobra:
- niska aktywność na zajęciach;
- słabe i bardzo słabe rozumienie poleceń nauczyciela;
- nieznajomość słówek poznawanych na lekcji

KL. II
Ocena bardzo dobra:
- wysoka aktywność i zaangażowanie na zajęciach;
- rozumienie poleceń nauczyciela;
- zapamiętywanie większości słówek;
- staranne prowadzenie zeszytu;

Ocena dobra:
- niska aktywność na zajęciach;
- bardzo słabe rozumienie poleceń nauczyciela;
- nieznajomość słówek;
- niestaranne prowadzenie zeszytu;

KL. III
Ocena bardzo dobra:
- wysoka aktywność na zajęciach;
- rozumienie poleceń nauczyciela;
- zapamiętanie większości słówek utrwalanych na lekcjach;
- staranny zeszyt;
- w miarę poprawne powtarzanie poszczególnych dźwięków

Ocena dobra:
- dość duża aktywność na zajęciach;
- zadowalające rozumienie poleceń nauczyciela;
- zapamiętanie 75 % słówek utrwalanych na lekcjach;
- staranny zeszyt, z dopuszczalnymi drobnymi błędami.

Ocena dostateczna:
- niewielka, sporadyczna aktywność na zajęciach
- słabe rozumienie poleceń nauczyciela;
- zapamiętanie 50 % słówek utrwalanych na lekcjach;
- niestaranny zeszyt, duża ilość błędów.

KL. IV - VI
Ocenie podlegają następujące sprawności: mówienie, czytanie, słuchanie, znajomość struktur gramatycznych i słownictwa oraz tłumaczenie.

Ocena bardzo dobra:
Uczeń:
- poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;
- buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny szyk wyrazów;
- poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym;
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela;
- rozumie ogólny sens danego tekstu lub rozmowy;
- wybiera z tekstu lub dialogu określone - kluczowe lub potrzebne - informacje;
- poprawnie, bez większych błędów przekazuje ustnie proste informacje;
- dysponuje dużym zakresem czynnego słownictwa i zrozumiałą wymową;
- poprawnie czyta i bardzo dobrze rozumie ogólny sens tekstu;
- (kl. VI) pisze spójny, o wymaganej długości tekst zawierający poprawne zdania z pełnymi informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ocena dobra:
Uczeń:
- poprawnie operuje większością poznanych struktur gramatycznych, buduje spójne zdania;
- stosuje dość szeroki zakres słownictwa związanego głównie z życiem codziennym, poprawnie używa niedużej ilości słownictwa abstrakcyjnego;
- rozumie większość poleceń nauczyciela;
- na ogół rozumie ogólny sens słyszanych tekstów i dialogów, wydobywa z nich większość kluczowych lub potrzebnych informacji;
- używa podczas rozmowy odpowiednich sformułowań (pyta, odpowiada itp.);
- dość poprawnie, bez większych błędów, przekazuje informacje;
- dysponuje wystarczającym zakresem słownictwa do wyrażenia myśli i przekazania prostych informacji;
- poprawnie czyta i dobrze rozumie czytany tekst;
- dość poprawnie wymawia poszczególne dźwięki;
- (kl. VI) pisze na ogół spójny, o wymaganej długości tekst, zawierający w większości poprawne zdania z istotnymi informacjami, używa w większości prawidłowej pisowni i interpunkcji

Ocena dostateczna:
Uczeń:
- poprawnie posługuje się podstawowymi strukturami gramatycznymi;
- buduje proste zdania zachowując poprawny szyk wyrazów;
- posiada podstawowy zasób słownictwa, poprawnie, ale rzadko używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym;
- z tekstu słuchanego wydobywa część kluczowych lub potrzebnych informacji;
- rozumie niektóre polecenia nauczyciela;
- przekazuje wiadomość ustną na ogół w sposób poprawny, dysponując ograniczonym zakresem czynnego słownictwa oraz nie zawsze prawidłową wymową;
- poprawnie rozumie większość zdań w czytanym tekście lub dialogu;
- (kl. VI) podejmuje próbę napisania pracy zawierającej pełne zdania, proste struktury i słownictwo, podaje większość istotnych informacji, nie zawsze przestrzega wymogów długości tekstu oraz prawidłowej interpunkcji.

Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- poprawnie stosuje tylko niektóre proste struktury gramatyczne;
- ma trudności z samodzielnym zbudowaniem spójnego zdania;
- dysponuje niewielkim zakresem słownictwa;
- rozumie niektóre proste słuchane teksty lub dialogi, wydobywa pojedyncze kluczowe informacje;
- rozumie polecenia z pomocą nauczyciela;
- ma trudności z ustnym przekazaniem informacji, dysponuje bardzo ograniczonym zasobem słownictwa;
- ma trudności z poprawną wymową;
- czyta teksty z błędami i słabo je rozumie (ograniczony zakres słownictwa biernego);
- (kl. VI) ma duże trudności z napisaniem spójnej pracy zawierającej pełne zdania, istotne informacje, o wymaganej długości i interpunkcji.

Ocenę celującą uzyskuje uczeń, którego wiedza i umiejętności wykraczają poza wymagania przewidziane na ocenę bardzo dobrą, jest aktywny na lekcji, samodzielnie doskonali swoje umiejętności językowe.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań przewidzianych na ocenę dopuszczającą (koniecznych, umożliwiających kontynuację nauki na wyższym poziomie kształcenia).

4. Narzędzia i sposoby oceniania


W klasach I-III ocenie podlegają:
- aktywność i zaangażowanie na zajęciach
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego
- pisemne kartkówki

W klasie IV-VI oceniane są:
- testy, czyli 45-minutowe sprawdziany ze znajomości struktur gramatycznych i słownictwa oraz rozumienia tekstu, zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, a obejmujące treści dwóch rozdziałów w podręczniku (z uwzględnieniem wcześniej utrwalonych wiadomości); możliwości poprawy ocen z testów określa WSO;
- kartkówki, czyli 15-minutowe sprawdziany z trzech ostatnich lekcji, zapowiedziane i niezapowiedziane;
- odpowiedź ustna (mówienie, czytanie, tłumaczenie)
- rozumienie ze słuchu w formie pisemnej lub ustnej;
- praca pisemna na ustalony temat (kl. VI);
- wybrane prace domowe;
- aktywność na zajęciach (występowanie aktywności lub jej brak);
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego.

Procentowe normy ocen za wykonane zadania:
0 - 39 % - ocena niedostateczna
40 - 54 % - ocena dopuszczająca
55 - 69 % - ocena dostateczna
70 - 85 % - ocena dobra
86 -100 % - ocena bardzo dobra

Ocena celująca 90 - 100 % poprawnych odpowiedzi oraz rozwiązanie dodatkowych zadań sprawdzających wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania danej klasy.

5. Zasady ustalania oceny końcowej

- ocenę śródroczną ustala nauczyciel na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych przez uczniów w ciągu pierwszego semestru. Ocenę końcoworoczną uczeń uzyskuje na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych w drugim semestrze oraz oceny śródrocznej. Ocena śródroczna i końcoworoczna nie są średnią ocen cząstkowych.

6. Poprawianie ocen niekorzystnych

- uczeń ma prawo do jednokrotnego w ciągu semestru poprawienia oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu podczas wyznaczonych dyżurów nauczycielskich (w formie wyznaczonej przez nauczyciela); poprawa oceny winna nastąpić w ciągu tygodnia od daty rozdania prac; w przypadku uzyskania w takiej sytuacji oceny niższej uczeń pozostaje przy ocenie wyższej;
- o przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym nauczyciel informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) na trzy tygodnie przed zakończeniem semestru (roku szkolnego). Rodzic potwierdza przyjętą wiadomość na piśmie. Aby poprawić ocenę niedostateczną uczeń musi opanować w całości zakres materiału wskazany przez nauczyciela (na ocenę dopuszczającą);
- zasady odwoływania się od oceny klasyfikacyjnej zawiera WSO;
- na prośbę ucznia lub rodzica nauczyciel uzasadnia ocenę;
- w przypadku nieuczestniczenia w którejś z obowiązujących procedur oceniania, bez względu na jego przyczyny, uczeń ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.

7. Gromadzenie informacji:

- otrzymywane przez ucznia oceny odnotowywane są w dzienniku
- informacje o poziomie wiadomości i umiejętności umieszczane są także na karcie obserwacji ucznia
- przed ogólnym spotkaniem z rodzicami uczeń dokonuje samooceny swoich postępów w nauce
- współpraca z nauczycielami innych przedmiotów umożliwia pozyskanie informacji o uczniu
- uczniowie wypełniają ankietę, która dostarcza informacji zwrotnych o stosowanym przez nauczyciela PSO

8. Informowanie rodziców

- rodzice informowani są o postępach ucznia na bieżąco poprzez wpisy w zeszycie przedmiotowym
- przekazywanie informacji może następować podczas comiesięcznych dyżurów nauczycielskich w ramach "dni otwartych" bądź w czasie zebrań ogólnych (wrzesień, listopad, styczeń, kwiecień)
- prace pisemne są do wglądu rodziców w szkole

9. Ewaluacja PSO

- PSO podlega dobrze zaplanowanej przeprowadzonej procedurze ewaluacji, co pozwoli na osiągnięcie założonych celów
- Ewaluacja obejmuje rodziców i uczniów
- Narzędziami ewaluacji są anonimowe ankiety, sondaże
- Wyniki ewaluacji opracowuje nauczyciel w formie sprawozdania (dotyczą one całego PSO lub jego części).

 

Opracowanie: Małgorzata Miernik - Kłys

Wyświetleń: 3652


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.