![]() |
![]() |
Katalog Jadwiga Marzec Różne, Artykuły Zadania współczesnej szkołyZadania współczesnej szkołyMisję szkoły w Rzeczypospolitej Polskiej formułuje Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku. Określa się ją następująco: "Szkoła winna zapewniać każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności." [1]Szkoła, jako najważniejsza instytucja edukacyjna, kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw człowieka, o Prawach Dziecka - a także Ustawie o systemie oświaty. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne dla jego rozwoju, przygotowując go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. System oświaty zapewnia w szczególności: 1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; 2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny; 3. możliwości zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty; 4. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z opieki psychologicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej; 5. możliwość uczenia się we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, czyli: a) opiekę nad uczniami ze znacznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych form i programów nauczania, b) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie; 6. upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych; 7. możliwości uzupełnienia przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywanie lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych; 8. zmniejszenie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza między środkami wielkomiejskimi i wiejskimi; 9. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach; 10. upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowania właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska; 11. opiekę dzieciom i młodzieży osieroconym, pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, a także uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej; 12. dostosowanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy. 13. szkoła, aby sprostać tym zadaniom musi organizować współpracę z rodzicami, z innymi szkołami swego środowiska, z zakładami opiekuńczymi, z organizacjami i instytucjami zainteresowanymi sprawami wychowania i oświaty, a także z rozmaitymi instytucjami produkcyjnymi, usługowymi, administracyjnymi. Pomoc ta jest niezbędna dla wiązania szkolnej pracy dydaktyczno - wychowawczej, z życiem gospodarczym i kulturalnym. Dobra szkoła powinna być miejscem, które uczniom i nauczycielom zapewnia klimat sprzyjający pracy i własnemu rozwojowi. Dobra szkoła to szkoła bezpieczna i przyjemna, to instytucja zdolna do przekształcania się i zmieniania, elastycznie reagująca na potrzeby. Współczesna szkoła, to szkoła która opiera się na współpracy wszystkich zainteresowanych: nauczycieli, uczniów, rodziców i całej społeczności lokalnej. Przypisy: 1. Szkoła i pedagogika w dobie przełomu, (red.) T. Lewowiecki, S. Miszalski, M. S. Szymański, Wyd. Żak, Warszawa 1995, s. 158. Ustawa o systemie oświaty, wyd. cyt., s. 4-5. Opracowanie: Jadwiga Marzec Wyświetleń: 2735
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |