Katalog

Małgorzata Zakrzewska
Zajęcia zintegrowane, Konkursy

Turniej wiedzowo-sportowy dla klas I pod hasłem "Najmłodsi na start"

- n +

Turniej wiedzowo-sportowy dla klas I pod hasłem "Najmłodsi na start"

Cele:
- rozwijanie zainteresowań uczniów w zależności od ich uzdolnień
- integracja uczniów klas młodszych
- rozwijanie aktywności dzieci
- poznanie roli zawodnika i kibica
- umiejętność radzenia sobie w sytuacji porażki i sukcesu
- umiejętność współpracy i współzawodnictwa w zespole
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie konkurencji sportowych
- propagowanie zasad zdrowej rywalizacji
- spędzanie czasu wolnego w pogodnym i radosnym nastroju

Regulamin turnieju:
- Turniej jest przeznaczony dla uczniów klas I.
- Poszczególne klasy wybierają według własnych zasad, trzyosobową drużynę, ze wskazaniem kapitana, do zadań wiedzowych i sześcioosobową drużynę do konkurencji sportowych. Pozostali uczniowie klas I, uczniowie klas II i III oraz zaproszeni rodzice są kibicami.
- Drużyny do zadań wiedzowych siedzą przy stolikach, które są usytuowane w znacznej odległości od kibiców, i oddzielone od siebie parawanami (mogą pochodzić z gabinetu lekarskiego).
- Uczniowie odpowiadają na pytania przez uniesienie tabliczki z wybranym numerem odpowiedzi. Do podniesienia tabliczki jest uprawniony tylko kapitan drużyny.
- Członkami komisji oceniającej wykonanie zadań i konkurencji są wychowawcy z klas II i III. Wybierają oni spośród siebie przewodniczącego komisji turniejowej oraz sekretarza, który czuwa nad prawidłowym zapisem wyników na tablicy wyników z numerami zadań i konkurencji.
- Za prawidłową odpowiedź na pytanie testowe klasa otrzymuje 1 punkt. Liczy się tylko pierwsza odpowiedź. W turnieju mogą wystąpić pytania dodatkowe, również za 1 punkt. Inne zadania i konkurencje sportowe punktowane są w zależności od ilości startujących drużyn. W przypadku remisu drużyny otrzymują tę samą ilość punktów, a pozostałe zgodnie z zajętym miejscem.
- Prowadzącym turniej jest wychowawca klasy I, któremu w przeprowadzeniu konkurencji sportowych pomagają asystenci (wybrani uczniowie z klas III).
- Konkurencje sportowe oraz pierwsze zadanie, są wcześniej znane zawodnikom, aby mogli się do nich odpowiednio przygotować.

SCENARIUSZ TURNIEJU


I. Powitanie uczestników turnieju i kibiców.
II. Przedstawienie komisji turniejowej i drużyn.
III. Zapoznanie uczestników z najważniejszymi zasadami regulaminu.
IV. Przeprowadzenie turnieju.

Zadanie 1: (oceniane jak konkurencje sportowe)
Komisja wybiera najciekawsze i najlepiej zaprezentowane przez kibiców hasło dopingujące ich drużyny. O tym zadaniu klasy wiedzą przed terminem przeprowadzenia turnieju.

Konkurencja 1: Zmień woreczek
Pierwszy zawodnik każdej drużyny otrzymuje woreczek w kolorze czerwonym.
W odległości piętnastu kroków leżą na linii kółka ringo, a w nich woreczki koloru żółtego. Na sygnał prowadzącego pierwsi biegną do kółek, zamieniają woreczki, wracają do rzędu, przekazują woreczek następnemu zawodnikowi i ustawiają się na końcu rzędu. Zabawa kończy się, kiedy wszyscy zawodnicy wykonają bieg ze zmianą woreczków.

Zadanie 2:
Jak należy napisać wyraz "kurz"
1. przez "u" i "ż"
2. przez "ó" i "rz"
3. przez "u" i "rz"

Zadanie 3:
Kraków to polskie miasto leżące:
1. nad Bałtykiem
2. nad rzeką Wisłą
3. nad rzeką Odrą

Zadanie 4:
Fortepian to instrument:
1. strunowy
2. dęty
3. perkusyjny

Zadanie 5:
Do wakacji pozostał już tylko 1 tydzień i 1 dzień. Ile dni pozostało do wakacji?
1. 7 dni
2. 9 dni
3. 8 dni

Zadanie 6: (oceniane jak konkurencje sportowe)
Wielu z was marzy o własnym komputerze. Z tym urządzeniem związane jest kolejne zadanie. Należy ułożyć i zapisać na kartkach jak najwięcej wyrazów z liter wyrazu

K O M P U T E R.

Wygrywa drużyna, która w wyznaczonym czasie napisze najwięcej wyrazów.

Konkurencja 2:
"Cztery strony świata" lub inaczej "Złap szarfę"
Drużyny ustawiają się promieniście na obwodzie koła. W środku koła leżą związane razem i rozłożone w kierunku poszczególnych drużyn szarfy. Zawodnicy stojący jako ostatni, najdalej od środka koła, rozpoczynają na sygnał prowadzącego bieg zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po dobiegnięciu do swojej drużyny przechodzą tunelem, utworzonym przez stojących w rozkroku kolegów i starają się jak najszybciej schwycić koniec szarfy, leżącej wewnątrz koła. Przeprowadzamy tyle biegów, ilu zawodników liczą drużyny. Zdobyte punkty cząstkowe sumujemy i ustalamy zwycięzców.

Zadanie 6: (oceniane jak konkurencje sportowe)
Zadanie polega na ułożeniu puzzli. Dla ułatwienia dodam, że po ułożeniu będzie można odczytać tytuł jednej z waszych lektur. Drużyna, która wykona zadanie jako pierwsza będzie miała prawo do odpowiedzi na pytanie dodatkowe, za jeden punkt:, Kto jest autorem tej książki?

Zadanie 7:
Drużyny wybierają liczbę od, 1 do 10, która będzie numerem zagadki. Za prawidłowe rozwiązanie zagadki przyznajemy jeden punkt.

Zagadki
1. Gdy tylko wiosna przychodzi
on zaraz w pole wychodzi,
orze, nawozi i sieje.
Gdy zbiera plony- buzia mu się śmieje.

2. Choć to nie rolnik
rolę ma.
Często w teatrze
lub w filmie gra.

3. Kto ma na półkach książek bez liku
i dba o książki i czytelników?

4. Kto las kocha i zwierzętom
z serca dobrze życzy,
ten pracować będzie w lesie
jako pan..........

5. Wznosi mury ponad chmury
wciąż pracuje dla nas dzielnie.
Znają go też wszyscy ludzie
i szanują jego kielnię.

6. Kran się popsuł w łazience,
woda z niego umyka.
Trzeba szukać czym prędzej
pana.............

7. Był biały od stóp do czoła.
Mąka mu nie obrzydła.
Puszczał wodę na koła,
do wiatru nastawiał skrzydła.

8. Nosi czarne ubranie.
Sadza brudzi mu ręce.
Ludzie mówią czasami,
że przynosi im szczęście.

9. Kto w białym fartuchu
ciemną nocą czeka,
czy go ktoś poprosi
o sprzedanie lekarstw?

10. Przebył śmiało wszerz i wzdłuż,
oceany, wiele mórz.
On na mostku służby miewa,
no i szanty chętnie śpiewa.

Zadanie 8:
Jaka to liczba, która ma 8 dziesiątek i siedem jedności?
1. to liczba 78
2. to liczba 87
3. to liczba 17

Zadanie 9:
Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka?
1. dzięcioł
2. dentysta
3. weterynarz

Konkurencja 3: Kangurze skoki
Poszczególne drużyny rozdzielają równo zawodników, po dwóch stronach trasy biegu i rozgrywają konkurencję "kangurzych skoków", czyli skoków w workach jutowych. Konkurencja trwa do momentu kiedy wszyscy zawodnicy zmienią swoje miejsca, czyli znajdą się po przeciwnej stronie trasy biegu.

Zadanie 10: (przygotowujemy "tajemniczą skrzynkę", w której chowamy, np. ogórek, temperówkę i grzebień)
Kolejne zadanie będzie polegało na odgadnięciu, jakie skarby zostały ukryte w "tajemniczej skrzynce"? Po rozpoznaniu dotykiem, jakie to przedmioty, należy zapisać ich nazwy na kartkach. Za każdy, dobrze odgadnięty przedmiot, którego nazwę zapiszecie bez błędu otrzymacie 1 punkt.

Zadanie 11:
Patronem naszej szkoły jest:
1. Jan Zamoyski
2. Jan Matejko
3. Andrzej Zamoyski

Zadanie 12:
Nutki mieszkają:
1. w zeszycie
2. na pięciolinii
3. w wieżowcu
4.

Konkurencja 4: Piłka w rzędach
Drużyny stoją w rzędach. Pierwsi zawodnicy trzymają piłkę, którą na sygnał prowadzącego podają nad głową następnym. Kiedy ostatni z rzędu otrzyma piłkę, biegnie z nią na początek i podaje dalej. Po zakończeniu podawania piłki górą, bez zatrzymywania się, zespół rozpoczyna podawanie piłki w tunelu utworzonym z nóg uczestników. Ostatnia osoba, po otrzymaniu piłki przebiega zawsze na początek rzędu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy ustawi się w pozycji wyjściowej.

Zadanie 13:
Za chwilę usłyszycie trzy rymowanki, które należy dokończyć. Brakujący wyraz zapisujemy na kartkach. Każdy odgadnięty wyraz, to jeden punkt dla drużyny.
1.
Przyroda swoich praw się trzyma-
po jesieni zawsze jest................

2.
Kopernik żadnych wątpliwości nie miał,
że wokół Słońca obraca się.............

3.
Oczy zasłonili, wkoło zakręcili.
Łap mnie!- słychać nagle- przed tobą pułapka!
Co to za zabawa? Zwie się......................


Zadanie 14:
Rozpoznaj, jaki to rodzaj zdania?

"Która klasa wygrywa w dzisiejszym turnieju?"

1. zdanie rozkazujące
2. zdanie pytające
3. zdanie oznajmujące

Zadanie 15:
Za chwilę asystenci zaprezentują wam rekwizyty teatralne z trzech różnych baśni. Należy zapisać na kartkach tytuły odgadniętych baśni. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznajemy 1 punkt.

Konkurencja 5:
Zawodnicy rzucają do celu, np. do drewnianej skrzynki woreczkami. Każdy ma do dyspozycji dwa woreczki. Rzuty wykonujemy raz prawą, a raz lewą ręką. O zwycięstwie drużyny decyduje suma zdobytych punktów.

V. Oficjalne ogłoszenie wyników turnieju przez przewodniczącego komisji oraz wręczenie nagród przez ich sponsorów lub dyrektora szkoły.
VI. Wspólne zaśpiewanie piosenki.
VII. Wykonanie pamiątkowych zdjęć.
VIII. Ognisko połączone z pieczeniem kiełbasek przygotowane przez rodziców.
 

Opracowanie: Małgorzata Zakrzewska
SSP Bieżuń

Wyświetleń: 1884


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.