Katalog

Małgorzata Zakrzewska
Zajęcia zintegrowane, Różne

Przykłady gier dydaktycznych do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym

- n +

Przykłady gier dydaktycznych do wykorzystania w nauczaniu zintegrowanym

LITEROWY POCIĄG

Jest to gra przeznaczona dla uczniów klasy I, którzy poznali już wszystkie litery alfabetu. Najlepiej wykorzystywać ją w celu utrwalania znajomości liter, a jednocześnie kojarzenia ich z odpowiednią głoską. Przez kilkakrotne wymienienie wyrazów z tą samą początkową literą następuje umocnienie skojarzenia obrazu graficznego- litery z jej brzmieniem, czyli głoską. Do gry można wprowadzić dodatkową zasadę, polecając uczniom rozróżnić, czy głoska, od której zaczynają się podawane przez nich wyrazy należy do samogłosek, czy spółgłosek.

DRZEWKO LEKTUR

Zadaniem gry jest utrwalenie lub sprawdzenie znajomości lektur wśród uczniów. Sprzyja ona rozwijaniu zdolności i pamięci spostrzeżeniowej wzrokowej i słuchowej, doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem. Jednocześnie, konstruując odpowiednio pytania do gry, możemy przypomnieć uczniom pozytywne i negatywne cechy bohaterów utworów literackich. Będzie to służyło realizacji celów wychowawczych- kształtowaniu właściwej postawy i charakteru uczniów. Grę najlepiej wykorzystać, kiedy powtarzamy z uczniami wiadomości dotyczące lektur, z którymi zapoznawali się w danym roku szkolnym.

INSTRUKCJE DO GIER

LITEROWY POCIĄG

Zadanie: kojarzenie litery z głoską i tworzenie wyrazów rozpoczynających się daną literą.

Klasa: I

Liczba graczy: 2- 4

Elementy do gry: plansza, pionki, kostka z numeracją od 1 do3.

Zasady gry:
- zadaniem graczy jest przejść od końca pociągu do lokomotywy
- grę rozpoczyna ten, kto pierwszy wyrzuci 3 oczka na kostce
- grający przesuwają się po planszy zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek
- zatrzymując się na wagoniku z literą, należy podać 3 wyrazy rozpoczynające się od niej
- ten, kto nie wykona zadania traci kolejkę
- zatrzymując się na czarnym wagoniku- odpoczywamy (nie mamy do wykonani zadania)
- wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do lokomotywy i poprowadzi pociąg

DRZEWKO LEKTUR

Zadanie: sprawdzenie znajomości lektur

Klasa: I- III

Liczba graczy: 2- 4

Elementy do gry: plansza, kostka, pionki, 16 kartoników rysunkiem książki, kartoniki z pytaniami.

Zasady gry:
- grający ustawiają swoje pionki na wybranym drzewku w rogu planszy
- uczestnicy gry rozkładają w dowolny sposób na planszy kartoniki a rysunkiem książki
- grę rozpoczyna ten, kto wyrzuci kostką jedno oczko, a potem sąsiad z lewej strony
- grający przesuwają swój pionek po planszy po linii prostej w górę, w dół lub na boki(nigdy na ukos) przez tyle kratek ile wskaże kostka
- kto wyrzuci 6 oczek traci ruch
- gracz, który zatrzyma się na polu z książką, bierze kartonik z pytaniem z BANKU
- jeżeli gracz udzieli prawidłowej odpowiedzi, to zdejmuje z drzewka kartonik z rysunkiem książki
- w przypadku złej odpowiedzi kartonik pozostaje na swoim miejscu
- wygrywa ten, kto zbierze najwięcej kartoników z drzewka

Przykładowe pytania do gry:

1. Miała tylko cal... Jak nazywała się tytułowa bohaterka tej baśni?
H.Ch. Andersen "Dziecię elfów"

2. Co to za książeczka na wystawie bywa,
wagoniki na okładce i lokomotywa. (Podaj tytuł i autora)
J.Tuwim "Lokomotywa"

3. Na książeczce drugiej dziadek z długą brodą,
chałupinka stara i sieci nad wodą. (Podaj tytuł i autora baśni)
A.Puszkin "Bajka o rybaku i rybce"

4. Z jakiego utworu pochodzi ten fragment:
"Żonę ma taką jakby sześć żon miał!
Imię jej Basia, ale zapomniał.
No i ta żona kiedyś powiada
Idź do doktora niechaj cię zbada."
J.Tuwim "Słoń Trąbalski"

5.Z jakiej książki pochodzi ten fragment:
"Gdzie my właściwie jesteśmy?- zapytałem uradowany. Nie mam pojęcia, gdzie się znajdujemy. Po prostu zabłądziliśmy w niezliczonych przestworzach.
- Myślałem, że pan jest lepszym pilotem - powiedziałem.
- Jestem taki, jakiego mnie namalowałeś."
A.Bahdaj "Pilot i ja"

6. Z jakiej książki pochodzi ten fragment:
"Piękna pani znowu zjawiła się w pałacu, syn królewski znowu jej nie odstępował, lecz gdy tylko zegar zaczął bić północ, zniknęła tak szybko, że
spadł jej z nóżki najpiękniejszy w świecie pantofelek."
H.Januszewska "Kopciuszek"

7. Z jakiej książki pochodzi ten fragment:
"Mam śliczne mieszkanie: oddzielny, drewniany pokoik. Obok mnie w drugim pokoiku mieszka tłuściutka guma. Nazywa się 'Myszka'. A zaraz koło gumki mieszkają cztery błyszczące stalówki."
M.Kownacka "Plastusiowy pamiętnik"

8. Z jakiej książki pochodzi ten fragment:
"Patrzę jak przez wysoki próg budy ciężko przetacza się Miś. Wyszedł, usiadł, ziewnął i kichnął. Za psem skoczyła Metka. Stanęła przed budą, otrząsnęła się, beknęła i.......... Przetarłem oczy ze zdumienia. Wyobraźcie sobie, siadła na ziemi zupełnie po psiemu."
J.Grabowski "Czarna owieczka"

9. Z jakiej książki pochodzi ten fragment:
"Nitka pękła, a koralik potoczył się po gładkim linoleum, którym była wyłożona podłoga w sklepie".
M.Kruger "Karolcia"

10. Jaka to książeczka, w której mały chłopiec
otrzymał w nagrodę hełm strażacki, złoty?
Cz.Janczarski "Jak Wojtek został strażakiem"

11. Rozwiąż rebus, a odgadniesz tytuł książki. Podaj również jej autora.

M.Konopnicka "Na jagody"

12. Bohaterem tej książki jest miś o bardzo małym rozumku.
A.Milne "Kubuś Puchatek"

13. Na podwórku je tępiono, kto powie dlaczego?
Gdy dorosło, łabędzie przyjęły je jak swego.
H.Ch.Andersen "Brzydkie kaczątko"

14. Zagadka mówi o bohaterze pewnej baśni. Odgadnij jej tytuł i autora.
Okruch lustra wpadł mu w serce
i z tego powodu było zimne i niemiłe
jak kawałek lodu.
H.Ch.Andersen "Królowa śniegu"

15. Domek cały ma z lodu,
w lodowej mieszka krainie.
Z futer ma czapkę i buty,
a poznasz go po dziarskiej minie.
A.Cz. Centkiewiczowie "Anaruk- chłopiec z Grenlandii"

16. Chociaż kłopoty z wilkiem miała,
wyszła z opresji zdrowa i cała.
Ch.Perrault "Czerwony kapturek"

Plansza do gry:

Opracowanie: Małgorzata Zakrzewska
SSP Bieżuń

Wyświetleń: 4348


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.