Katalog Aleksandra Dopierała Ekonomia, Sprawdziany i testy Zestaw testów ze statystykiTesty ze statystyki(test wielokrotnego wyboru)WIADOMOŚCI WSTĘPNE 1. Słowo statystyka pochodzi od słowa: a) statysta, b) stato, c) statyka, d) status. 2. Przedmiotem badania statystyki są: a) zjawiska jednostkowe, b) zjawiska masowe, c) zjawiska uboczne, d) zjawiska masowe i jednostkowe. 3. Zbiorowość statystyczna to: a) zbiór jednostek identycznych, b) zespół elementów dowolnych, c) zbiór jednostek posiadających co najmniej jedną cechę wspólną oraz wiele cech różniących je, d) zespół jednostek różniących się całkowicie. 4. Zbiorowość pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie "MARKUS" poddano badaniu. Celem badania było poznanie warunków życia tych pracowników. Należy ustalić, jakie cechy powinny być wzięte pod uwagę: a) dochody pracowników, b) wiek pracowników, c) ilość osób na utrzymaniu, d) wydatki comiesięczne rodziny. 5. Jednostka sprawozdawcza jest to: a) jednostka statystyczna, b) instytucja prowadząca badanie, c) indywidualna jednostka podlegająca badaniu, d) podmiot przekazujący informacje o jednostkach statystycznych. 6. Pod pojęciem jednostki statystycznej rozumiemy: a) jednostkę obserwacji, b) jednostkę wyróżniającą się w masie statystycznej, c) element wchodzący w skład populacji, d) zespół jednostek sprawozdawczych. 7. Zakresowe określenie jednostki statystycznej polega na określeniu: a) terenu, z jakiego pochodzą jednostki do badania, b) jakie informacje o jednostkach statystycznych będą gromadzone w trakcie badania, c) właściwości osób, rzeczy, zjawisk przesądzających o zaliczeniu bądź niezaliczeniu określonej jednostki do zbiorowości statystycznej, d) okresu czasu, z jakiego jednostki statystyczne będą brane pod uwagę w badaniu. 8. Cechami statystycznymi nazywamy: a) cechy określające budowę danego zjawiska, b) właściwości charakteryzujące poszczególne jednostki, c) zespół norm opisujących rzeczywistość, d) sumę wartości cech zmiennych. 9. Cechy statystyczne dzielą się na: a) mierzalne i niemierzalne, b) proste i złożone, c) skokowe i ciągłe, d) jednostkowe i skumulowane. 10. Cechy zmienne są to: a) właściwości wspólne wszystkim jednostkom, b) właściwości różniące poszczególne jednostki, c) właściwości zmieniające się w pewnych odstępach czasu, d) właściwości opisujące wartość średnią w szeregu. 11. Zmienność quasi ciągła to: a) zmienność ciągła o wielu wariantach, b) cecha ciągła o małej zmienności, c) zmienność skokowa o bardzo dużej liczbie wariantów, d) zmienność skokowa bardzo małej liczbie wariantów. 12. Liczebnością zbiorowości nazywamy: a) ogół jednostek wchodzących w skład zbiorowości, b) zbiór jednostek danego rodzaju, c) sumę wartości cech mierzalnych, d) grupę jednostek dynamicznych. 13. Do cech mierzalnych zaliczamy: a) wartość samochodu, b) kolor oczu, c) liczbę uczniów w klasie, d) roczną produkcję telewizorów. 14. Przykładem cech niemierzalnych są: a) tematyka książki, b) wiek człowieka, c) wykształcenie, d) barwa obuwia. 15. Klasyfikacja politomiczna polega na: a) podziale zbioru na wiele części, b) podziale zbiorowości na trzy części, c) podziale zbiorowości na więcej niż dwie części, d) klasyfikowaniu elementów zbiorowości według jednej cechy. TESTY ZE STATYSTYKI (test wielokrotnego wyboru) ORGANIZACJA BADAŃ STATYSTYCZNYCH 1. Wskaż inne nazwy badań pełnych: a) kompletne, b) główne, c) wyczerpujące, d) całkowite. 2. Najczęściej stosowanymi badaniami częściowymi są: a) metoda ankietowa, b) metoda sprawozdawczości statystycznej, c) metoda monograficzna, d) metoda reprezentacyjna 3. Do badań pełnych zaliczamy: a) rejestracje statystyczne, b) badania reprezentacyjne, c) sprawozdawczość statystyczną, d) spisy statystyczne. 4. Przykładem bieżącej rejestracji statystycznej jest: a) przekazywanie sprawozdań statystycznych do GUS, b) rejestracja przedpoborowych, c) rejestrowanie podatników prowadzone przez urzędy skarbowe, d) prowadzenie rejestrów handlowych przez sądy gospodarcze. 5. Badania ankietowe mają charakter selektywny jeśli: a) kierowane są do szerokiego kręgu odbiorców, b) wymagają odpowiedzi tylko na niektóre pytania, c) wszyscy respondenci dokonują samodzielnie selekcji pytań, d) kierowane są do wybranych specjalistów z danej dziedziny. 6. Chcesz przeprowadzić badanie dotyczące wyników nauczania ze statystyki w technikach ekonomicznych w Polsce. Jakie czynniki zdecydują o wyborze metody badania: a) okres czasu na przeprowadzenie badania, b) rodzaj zbiorowości statystycznej, c) schematy tablic wynikowych, d) możliwości techniczne i finansowe 7. Jeżeli, osoba prowadząca badanie na podstawie własnej decyzji wybiera do próby te jednostki, które według niej powinny zostać poddane obserwacji statystycznej wtedy oznacza to: a) dobór przypadkowy, b) losowanie wielostopniowe, c) dobór celowy, d) losowanie bezpośrednie. 8. Znak umowny "Δ" oznacza: a) skrócenie nazw w stosunku do obowiązującej klasyfikacji, b) wypełnienie pozycji jest niecelowe lub niemożliwe ze względu na sprzeczność wiersza z kolumną, c) po nim nie podaje się wszystkich składników sumy, d) zupełny brak informacji lub brak informacji wiarygodnych. 9. Oceną statystyczną nazywamy takie postępowanie, w którym: a) na podstawie znanych nam cech zbiorowości ustalamy liczbowo inne, nieznane cechy tej samej zbiorowości, b) na podstawie analizy statystycznej metoda badania pełnego określamy cechy zbiorowości, c) na podstawie cech odmiennych jakościowo wyznaczamy inne cechy zbiorowości, d) na podstawie cech znanej zbiorowości ustalamy te same lub pokrewne cechy zbiorowości nieznanej. 10. Losowanie niezależne polega na tym, że: a) wylosowana jednostka po wylosowaniu nie powraca do zbiorowości, b) zespoły jednostek są losowane niezależnie od siebie, c) wylosowana jednostka powraca po wylosowaniu do zbiorowości, d) zespoły cech są losowane w kolejności zajmowanego miejsca w szeregu. 11. Wskaż, jak nazywamy materiały specjalnie zgromadzone na potrzeby prowadzonego badania statystycznego: a) wtórne, b) poprawne, c) pierwotne, d) źródłowe. 12. Jeśli sprawdzamy, czy wszystkie pozycje zapisu formularza statystycznego zostały wypełnione to oznacza to przeprowadzenie kontroli: a) zgodności rachunkowej, b) logicznej poprawności zapisu, c) kompletności materiału statystycznego, d) zupełności zapisu. 13. Dokładność wyników badania statystycznego zależy od: a) możliwości urządzeń pomiarowych, b) wykształcenia osób prowadzących badania, c) upływu czasu, między momentem badania a momentem publikacji wyników, d) właściwego zaokrąglania wyników 14. Błędy o charakterze przypadkowym mogą wynikać z: a) nieuwagi osoby wypełniającej, b) świadomego zniekształcania wyników, c) niekompetencji osoby wypisującej formularz, d) błędów czeskich i pomyłek liczbowych. TESTY ZE STATYSTYKI (test wielokrotnego wyboru) GRUPOWANIE MATERIAŁU STATYSTYCZNEGO 1. Podział całej zbiorowości statystycznej na mniejsze jej części nazywamy: a) tworzeniem wykazu elementów, b) przedstawieniem danych w postaci wykresów, c) grupowaniem statystycznym, d) badaniem statystycznym. 2. Stopień szczegółowości podziału zbiorowości statystycznej zależy od: a) rodzaju zjawiska, b) osoby prowadzącej badanie, c) ilości grup klasyfikacyjnych, d) celu badania. 3. Podział kilkustopniowy polega na tym, że: a) dzieląc uwzględniamy kilka cech charakterystycznych, b) za podstawę podziału zbiorowości przyjmujemy tylko cechy istotne, c) w grupowaniu przechodzimy od podziału najmniej szczegółowego do najbardziej szczegółowego, d) zespoły jednostek tworzą kilka stopni 4. Przedziałem klasowym nazywamy: a) przedział liczbowy tworzony w przypadku cech mierzalnych, b) rozstęp między jednostkami w granicach przyjętego zbioru liczb, c) zbiór elementów wyrażonych za pomocą jednostek miar, d) przedział tworzony w przypadku cech niemierzalnych. 5. Zasada grupowania rozłącznego mówi, że: a) żadna jednostka statystyczna poddana badaniu nie może być zaliczona jednocześnie do dwóch grup klasyfikacyjnych, b) przy badaniach powtarzalnych nie powinno się zmieniać wykazu klasyfikacyjnego, aby umożliwić porównywanie wyników badań, c) grup nie powinno być zbyt dużo, d) żadna jednostka statystyczna poddana badaniu nie może znaleźć się poza wykazem. 6. Wskaż korzyści wynikające z grupowania statystycznego: a) możliwość obliczenia uogólnionych charakterystyk zbiorowości statystycznej, b) określenie zasad zliczania materiału statystycznego, c) odzwierciedlenie struktury badanej zbiorowości, d) możliwość ustalenia związków miedzy zjawiskami. 7. Przyjmuje się, że grupa zbiorcza: a) może liczyć do 100 jednostek, b) powinna obejmować więcej niż 15% ogólnej liczby jednostek, c) jednostek może liczyć 2001-5000 jednostek, d) jednostek powinna obejmować nie więcej niż 15% jednostek. 8. Przedział klasowy nazywamy otwartym, jeżeli: a) jest określona górna granica przedziału, b) jest określona górna i dolna granica przedziału, c) nie jest określona górna i dolna granica przedziału, d) nie jest określona liczbowo górna lub dolna granica przedziału. 9. Aby przeprowadzić grupowanie według przedziałów klasowych trzeba ustalić: a) liczbę przedziałów klasowych, b) rozpiętość przedziałów, c) granice przedziałów, d) rodzaj szeregu statystycznego. 10. Zliczanie sposobem kartkowym polega na: a) zliczeniu i zanotowaniu liczby jednostek posiadających określony wariant cechy, b) wykonaniu symbolizacji materiału statystycznego, c) skonstruowaniu tablic roboczych, w których do oznaczania jednostek wykorzystuje się kreski, d) posegregowaniu indywidualnego materiału w postaci formularzy statystycznych na stosy o jednakowych wariantach cechy, a następnie zliczeniu ich ilości w każdym stosie. TESTY ZE STATYSTYKI (test wielokrotnego wyboru) PREZENTACJA DANYCH STATYSTYCZNYCH 1. W ramach tabelarycznej formy prezentacji materiału statystycznego wyróżnia się: a) szeregi statystyczne b) wykresy statystyczne c) zliczanie materiału statystycznego d) tablice statystyczne. 2. Szereg indywidualny to: a) zbiór cech mierzalnych znanej zbiorowości b) grupa jednostek określonego gatunku c) szereg obejmujący uporządkowane lub nieuporządkowane informacje o poszczególnych jednostkach statystycznych d) liczba jednostek w klasach sąsiadujących. 3. Szeregi dynamiczne inaczej nazywamy: a) czasowymi b) strukturalnymi c) rozwojowymi d) chronologicznymi. 4.Szereg rozdzielczy przedstawia strukturę zbiorowości na dany moment według określonego kryterium, którym mogą być: e) cechy mierzalne ze zmiennością ciągłą f) cechy niemierzalne g) cechy mierzalne i niemierzalne h) cechy mierzalne ze zmiennością skokową. 5. Do podstawowych zadań, jakie spełniają metody graficzne zaliczamy: a) pokazywanie zależności w postaci miar względnych b) propagowanie i popularyzowanie danych statystycznych c) prezentowanie badanych zjawisk bardziej bezpośrednio, obrazowo oraz przejrzyście niż liczby d) szybkie przemawianie do wyobraźni odbiorcy. 6. Najczęściej stosowanymi metodami graficznymi w statystyce są: a) metody liniowe b) metody tablic statystycznych c) metody obrazkowe d) wykresy w układzie współrzędnych. 7. W szeregu skumulowanym podana jest: a) liczebność każdej klasy oddzielnie b) łączna liczebność tej klasy i wszystkich poprzednich klas c) liczba cech podanych w szeregu d) liczba jednostek w klasach sąsiadujących. 8. Histogramy są to: a) wykresy prostokątne obrazujące szeregi wyliczające b) wykresy słupkowe przedstawiające szeregi rozdzielcze c) wykresy liniowe pokazujące szeregi dynamiczne d) wykresy mapowe prezentujące szeregi geograficzne. 9. Skale nierównomierne charakteryzują się tym, że: a) jednakowym przedziałom graficznym odpowiadają nierówne przedziały liczbowe b) jednakowym przedziałom graficznym odpowiadają jednakowe przedziały liczbowe c) nierównym przedziałom graficznym odpowiadają jednakowe przedziały liczbowe d) równym przedziałom graficznym odpowiadają proporcjonalne przedziały liczbowe. 10. Znakiem graficznym stosowanym w metodzie ilościowej może być: a) samochód b) trójkąt c) książka d) kwadrat. 11. Szerokość prostokątów w histogramach jest: a) zawsze różna b) proporcjonalna do liczby przedziałów klasowych c) zawsze równa d) proporcjonalna do rozpiętości przedziałów klasowych. 12. Krzywa liczebności jest: a) specyficzną odmianą histogramów b) rodzajem diagramów do prezentacji cech niemierzalnych c) formą wykresów kołowych d) wykresem przedstawiającym szeregi wyliczające. 13. Metoda figur geometrycznych w kartogramach służy do: a) prezentacji bezwzględnej wielkości zjawisk na obszarze jednostek terytorialnych b) zamieszczenia dużej ilości informacji na planie c) graficznego przedstawienia budowy zjawisk d) przedstawienia jednocześnie wielkości bezwzględnych zjawisk oraz struktury prezentowanych zbiorowości. 14. Skrót MRS oznacza: a) Ministerstwo Rozwoju Społecznego b) Makroekonomiczny Rozwój Spółdzielczości c) Mały Rocznik Statystyczny d) Miejski Resort Strategiczny. 15. MRS jest główną publikacją: a) MSZ b) GUS c) ZUS d) US. TESTY ZE STATYSTYKI (test wielokrotnego wyboru) PODSTAWOWE WIADOMOŚCI Z ZAKRESU ANALIZY STATYSTYCZNEJ 1. Celem kompletnej analizy statystycznej jest: a) analiza szeregów statystycznych b) wyznaczenie wartości miar statystycznych c) oszacowanie danych statystycznych d) przeprowadzenie analizy metodologicznej. 2. Liczby względne są to: a) mierniki otrzymane przez porównanie cech niemierzalnych b) ilorazy liczb bezwzględnych opisujących zjawiska ze sobą związane c) indeksy w szeregach wyliczających d) miary rozwoju zjawisk zależnych. 3. Podstawą wyznaczenia wskaźników struktury są: a) globalne wskaźniki zbiorowości b) wielkości wyznaczone w konkretnych jednostkach c) liczebności każdej wyróżnionej części zbiorowości d) liczebności jednej klasy 4. Dominanta nazywana jest również: a) modą b) wartością nietypową c) wartością modalną d) wartością średnią. 5. Kwantyle są to: a) miary dzielące zbiorowości na 10 części b) procentowe przyrosty względne c) miary dzielące zbiorowości na 100 części d) zespół miar pozycyjnych dzielących zbiorowości na części. 6. Do miar rozproszenia możemy zaliczyć: a) odchylenie standardowe b) rozstęp c) średnią harmoniczną d) współczynnik zmienności. 7. Jeżeli w szeregu statystycznym występuje asymetria lewostronna to: a) średnia arytmetyczna jest większa od dominanty b) średnia jest równa dominancie c) średnia jest równa medianie d) średnia arytmetyczna jest mniejsza od dominanty. 8. Tempo wzrostu określamy jako: a) procentowy przyrost względny b) przyrost bezwzględny pomnożony przez 1000 c) przyrost względny pomnożony przez 100 d) przyrost bezwzględny pomnożony przez 10. 9. Indeksy złożone są: a) miarą dynamiki zespołów zjawisk b) wielkościami opisującymi zróżnicowanie zjawisk pod względem cech mierzalnych c) wielkością statystyczną określającą dynamikę rozwoju zjawisk prostych d) miarą struktury zjawisk złożonych. 10. Indeksy dynamiki mogą mieć postać: a) ułamkową b) uśrednioną c) procentową d) promilową. 11. Obszarem wartości typowych nazywamy: a) przedział określany odchyleniem w górę lub w dół przez odchylenie standardowe od średniej arytmetycznej b) przedział wyznaczony przez potrojoną wartość odchylenia standardowego i średniej arytmetycznej c) przedział, którego krańce określane są przez średnią i podwojone odchylenie standardowe d) przedział obliczany przez różnicę średniej arytmetycznej i odchylenia standardowego pomnożony przez 2. 12. Do średnich klasycznych zaliczamy: a) medianę b) średnią arytmetyczną c) dominantę d) średnią geometryczną. 13. Z formułą Laspeyresa mamy do czynienia jeśli: a) wielkości stałe przyjmujemy z okresu badanego b) wagi przyjmujemy jako średnią wszystkich wartości w szeregu c) wartości stałe przyjmujemy z okresu podstawowego d) wagi są przyjmowane zamiennie z okresu podstawowego i badanego. 14. Do metod wykrywania związków korelacyjnych zaliczamy: a) metodę porównywania przebiegu szeregów statystycznych b) metodę figur geometrycznych c) metodę graficzną d) metodę specjalnych tablic korelacyjnych. 15. O bardzo wysokim stopniu współzależności zjawisk świadczy bezwzględna wielkość współczynnika korelacji, która wynosi: a) r x y < 0,7 b) r x y > 0,5 c) r x y 0,9 d) r x y = 1.
Opracowanie: Aleksandra Dopierała i Małgorzata Niewiadomska Wyświetleń: 8531
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |