Katalog

Alina Ożga
Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Wigilia w naszej klasie - scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców

- n +

Wigilia w naszej klasie - scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców



OŚRODEK TEMATYCZNY:
BOŻE NARODZENIE TUŻ, TUŻ

ZAPIS TEMATU W DZIENNIKU LEKCYJNYM:

ROZMOWA O TRADYCJACH WIGILIJNYCH NA PODSTAWIE TEKSTU PT.: "MOJA WIGILIA". UKŁADANIE ZDAŃ Z ROZSYPANEK WYRAZOWYCH. WIGILIA W NASZEJ KLASIE. SKŁADANIE ŻYCZEŃ KOLEGOM I SWOIM NAJBLIŻSZYM. ŚPIEWANIE I SŁUCHANIE KOLĘD. DZIELENIE LICZB W ZAKRESIE 30.

Cele ogólne:
- kultywowanie polskich tradycji związanych z Bożym Narodzeniem,
- kształtowanie nawyku poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie,
- bogacenie słownictwa.

Cele szczegółowe:
- uczeń rozumie czytany cicho tekst,
- prawidłowo odpowiada na pytania w związku z tekstem,
- właściwie dobiera słownictwo w wypowiedzi ustnej i pisemnej,
- dostrzega niezwykłość tradycji bożonarodzeniowych,
- zna i kultywuje rodzinne tradycje Bożego Narodzenia,
- wie, jak zachować się podczas uroczystości rodzinnych,
- śpiewa kolędy.

Metody:
- asymilacji wiedzy: pogadanka, elementy dyskusji,
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy: mapa mentalna,
- waloryzacyjne: ekspresja,
- praktyczna: praktyczne działanie.

Formy:
- indywidualna jednolita,
- zbiorowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne: Teksty pt.: "Moja Wigilia" - dla każdego ucznia, karty pracy dla 3 grup, kasety magnetofonowe z nagraniami piosenek i kolęd, bombki z postanowieniami, życzenia - pamiątki dla uczniów i rodziców.

Przebieg zajęć:

1. Przygotowania do Wigilii. Ustawianie ławek, przygotowanie stołu.
Dekorowanie stołu stroikami.

2. Podział klasy na trzy zespoły- rozdanie bombek w trzech kolorach.

3. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu pt.: "Moja Wigilia".
(załącznik nr 1)

4. Powołanie 3- osobowej "KOMISJI" składającej się z najlepiej czytających
osób w klasie.

Sprawdzanie poprawności odpowiedzi poprzez podnoszenie przez uczniów
bombek.

Odczytanie wniosków "KOMISJI".

5. Zabawa w kręgu przy choince poprzedzona śpiewaniem piosenki pt.: "Choinka".

Nauczyciel rozpoczyna zdanie, a kolejne dzieci je kończą np.:
- Wigilia jest................................................
- Oczekuję pierwszej gwiazdki, bo........................................
- Lubię ubierać choinkę, ponieważ........................................
- Moja choinka jest.......................................
- Z potraw wigilijnych najbardziej lubię........................
- Najchętniej pomagam mamie w..............................
- Jestem szczęśliwy, gdy...............................
- Święta wprawiają mnie w.................................
- Wieczerza wigilijna jest................................
- W Wigilię najbardziej lubię zapach..........................


6. Rysowanie mapy mentalnej.

7. Powrót do ławek. Objaśnienie pracy zbiorowej zróżnicowanej.

POZIOM I
Układanie zdań z rozsypanek wyrazowych i zapis zdań.
(załącznik nr 2)

POZIOM II
Rozwiązywanie działań z zastosowaniem dzielenia. Odczytanie hasła: "ŁAMANIE OPŁATKA".
(załącznik nr 3)

POZIOM III

Rozszyfrowywanie zdań o Wigilii. Malowanie bombek ze zdaniami dotyczącymi nastroju wieczoru wigilijnego.
(załącznik nr 4)

8. Sprawdzenie pracy przez odczytanie.

9. Przejście na wykładzinę. Śpiewanie "Zimowej piosenki".

10. Wybieranie i czytanie przez uczniów postanowień i zobowiązań ze środka bombek.

11. Odczytanie przez nauczyciela życzeń dla dzieci i rodziców - rozdanie pamiątek.

12. Łamanie się opłatkiem, składanie życzeń i wspólne śpiewanie kolęd.

13. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.
 

Opracowanie: ALINA OŻGA
Nauczyciel SP - 10
Tarnobrzeg

Wyświetleń: 7016


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.