Katalog

Irena Sienkiewicz
Zawodowe, Konspekty

Konspekt lekcji z rachunkowości - (temat: Operacje gospodarcze - charakterystyka i klasyfikacja, kl. II TE).

- n +

Konspekt lekcji


Przedmiot nauczania: Zasady rachunkowości

Zawód: technik ekonomista

Klasa: II b TE Nr programu 2302/T - 5, SP/MEN/ 97. 07. 16 Czas trwania jednostki lekcyjnej: 45 min.

1. Temat lekcji:
Operacje gospodarcze - charakterystyka i klasyfikacja.

2. Uczeń powinien umieć:
Znać pojęcie majątku i źródeł jego finansowania. Klasyfikować składniki majątku i źródeł jego finansowania. Znać pojęcie równowagi bilansowej. Sporządzać bilans w formie uproszczonej. Znać zjawiska i procesy gospodarcze występujące w jednostkach gospodarczych.

3. Cele lekcji:
Zapoznanie z pojęciem i cechami operacji gospodarczych. Dokonanie klasyfikacji operacji gospodarczych. Zrozumienie wpływu operacji gospodarczych na strukturę majątku i jego sfinansowanie. Wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów, korzystania ze źródeł i wiązanie teorii z praktyką.

4. Sformułowanie problemu:
  • Czy wszystkie zjawiska i procesy gospodarcze zachodzące w firmie są operacjami gospodarczymi?
  • Czy operacje gospodarcze mogą dotyczyć zarówno składników rzeczowych, jak i źródeł pochodzenia?
  • W jaki sposób zasady operacji gospodarczych opierają się na metodzie księgowej?
  • Jakie są cech operacji gospodarczych?
  • Jakie są kryteria klasyfikacji operacji gospodarczych?
5. Forma organizacji zajęć:
Praca z całą grupą, elementy pracy indywidualnej.

6. Metody nauczania:
Pogadanka, wykład, nauczanie przez ćwiczenia.

7. Środki dydaktyczne:
zeszyty, książki

Lp. Część lekcji Czynności nauczyciela Czynności ucznia
1. Czynności organizacyjne Sprawdza listę obecności, podaje temat lekcji. Notują w zeszytach.
2. Przypomnienie wiadomości i nawiązanie do tematu nowej lekcji. Zadaje pytania w celu przypomnienia następujących wiadomości:
  1. Jaki obraz stanu gospodarczego danej jednostki stanowi bilans?
  2. Jakie zjawiska i procesy gospodarcze obejmuje działalność gospodarcza?
Odpowiadają na pytania, przypominają sobie materiał korzystając z zeszytów, dyskutują.
3. Organizowanie sytuacji problemowej. Omawia wszelkie zmiany stanu majątkowego w określonym momencie. Wyjaśnia, że są to operacje gospodarcze. Słuchają, notują, względnie zadają pytania.
4. Sprecyzowanie problemu i celu poszukiwań. Wyjaśnia jak ważne jest odróżnienie operacji gospodarczych od innych zdarzeń występujących w firmach. Podaje przykłady, omawia cechy operacji gospodarczych, pomaga sklasyfikować wg różnych kryteriów. Słuchają, notują, względnie zadają pytania.
5. Przygotowanie do rozwiązania problemu. Niektóre problemy zostaną zilustrowane ćwiczeniami i pokazami. Wyjaśnia na ile ćwiczenia powinny wykazać, że operacje gospodarcze mają wpływ na składniki bilansowe. Słuchają, biorą udział w ćwiczeniach.
6. Rozwiązanie problemu. Rozmawia z uczniami, naprowadza ich na rozwiązanie problemu, poprawia ewentualne błędy w rozumowaniu. Biorą udział w ćwiczeniach, dyskutują, robią notatki w zeszytach.
7. Wyjaśnienie i rozwiązanie problemu. Pomaga precyzować wnioski. Wypowiadają swoje poglądy, precyzują wypowiedzi. Wyciągają wnioski, robią notatki.
8. Usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy wynikającej z rozwiązania problemu. Podsumowuje wypowiedzi uczniów. Ocenia pracę całej grupy. Słuchają, notują.



Wyświetleń: 3814


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.