Konspekt lekcji
Przedmiot nauczania: Zasady rachunkowości
Zawód: technik ekonomista
Klasa: II b TE Nr programu 2302/T - 5, SP/MEN/ 97. 07. 16
Czas trwania jednostki lekcyjnej: 45 min.
1. Temat lekcji:
Operacje gospodarcze - charakterystyka i klasyfikacja.
2. Uczeń powinien umieć:
Znać pojęcie majątku i źródeł jego finansowania. Klasyfikować składniki majątku i źródeł jego finansowania. Znać pojęcie równowagi bilansowej. Sporządzać bilans w formie uproszczonej. Znać zjawiska i procesy gospodarcze występujące w jednostkach gospodarczych.
3. Cele lekcji:
Zapoznanie z pojęciem i cechami operacji gospodarczych. Dokonanie klasyfikacji operacji gospodarczych. Zrozumienie wpływu operacji gospodarczych na strukturę majątku i jego sfinansowanie. Wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów, korzystania ze źródeł i wiązanie teorii z praktyką.
4. Sformułowanie problemu:
- Czy wszystkie zjawiska i procesy gospodarcze zachodzące w firmie są operacjami gospodarczymi?
- Czy operacje gospodarcze mogą dotyczyć zarówno składników rzeczowych, jak i źródeł pochodzenia?
- W jaki sposób zasady operacji gospodarczych opierają się na metodzie księgowej?
- Jakie są cech operacji gospodarczych?
- Jakie są kryteria klasyfikacji operacji gospodarczych?
5. Forma organizacji zajęć:
Praca z całą grupą, elementy pracy indywidualnej.
6. Metody nauczania:
Pogadanka, wykład, nauczanie przez ćwiczenia.
7. Środki dydaktyczne:
zeszyty, książki
Lp. |
Część lekcji |
Czynności nauczyciela |
Czynności ucznia |
1. |
Czynności organizacyjne |
Sprawdza listę obecności, podaje temat lekcji. |
Notują w zeszytach. |
2. |
Przypomnienie wiadomości i nawiązanie do tematu nowej lekcji. |
Zadaje pytania w celu przypomnienia następujących wiadomości:- Jaki obraz stanu gospodarczego danej jednostki stanowi bilans?
- Jakie zjawiska i procesy gospodarcze obejmuje działalność gospodarcza?
|
Odpowiadają na pytania, przypominają sobie materiał korzystając z zeszytów, dyskutują. |
3. |
Organizowanie sytuacji problemowej. |
Omawia wszelkie zmiany stanu majątkowego w określonym momencie. Wyjaśnia, że są to operacje gospodarcze. |
Słuchają, notują, względnie zadają pytania. |
4. |
Sprecyzowanie problemu i celu poszukiwań. |
Wyjaśnia jak ważne jest odróżnienie operacji gospodarczych od innych zdarzeń występujących w firmach. Podaje przykłady, omawia cechy operacji gospodarczych, pomaga sklasyfikować wg różnych kryteriów. |
Słuchają, notują, względnie zadają pytania. |
5. |
Przygotowanie do rozwiązania problemu. |
Niektóre problemy zostaną zilustrowane ćwiczeniami i pokazami. Wyjaśnia na ile ćwiczenia powinny wykazać, że operacje gospodarcze mają wpływ na składniki bilansowe. |
Słuchają, biorą udział w ćwiczeniach. |
6. |
Rozwiązanie problemu. |
Rozmawia z uczniami, naprowadza ich na rozwiązanie problemu, poprawia ewentualne błędy w rozumowaniu. |
Biorą udział w ćwiczeniach, dyskutują, robią notatki w zeszytach. |
7. |
Wyjaśnienie i rozwiązanie problemu. |
Pomaga precyzować wnioski. |
Wypowiadają swoje poglądy, precyzują wypowiedzi. Wyciągają wnioski, robią notatki. |
8. |
Usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy wynikającej z rozwiązania problemu. |
Podsumowuje wypowiedzi uczniów. Ocenia pracę całej grupy. |
Słuchają, notują. |