Katalog

Grażyna Ossowska
Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela-bibliotekarza (awans na n-la dyplomowanego, staż 9-mies.).

- n +

Zespół Szkół Zawodowych
im. Gen. Ignacego Prądzyńskiego
w Augustowie

PLAN
ROZWOJU
ZAWODOWEGO

mgr Grażyna Joanna Ossowska
nauczyciel-bibliotekarz



AUGUSTÓW 2000


Informacje o nauczycielu

        Nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego w okresie dziewięciomiesięcznego stażu w związku z postępowaniem w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

I. Imię i nazwisko: Grażyna Joanna Ossowska
II. Data rozpoczęcia stażu: 1. 09. 2000 r.
III. Staż pracy ogółem: 13 lat, staż pracy pedagogicznej: 13 lat
IV. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany
V. Posiadane kwalifikacje:
  1. Studia wyższe mgr - Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - 1987 r.
  2. Studium przedmiotowo-metodyczne - Bibliotekoznawstwo - 1992 r.
  3. Studia podyplomowe - Bibliotekarstwo - 1993 r.
  4. Studia podyplomowe - Informatyka dla Nauczycieli - 1999 r.
VI. Ukończone formy doskonalenia:
  1. Kurs - Podstawy informatyzacji pracy bibliotekarza - 1996 r.
  2. Kurs - Tworzenie stron WWW w programie MS FrontPage - 2000 r.
  3. Warsztaty - Diagnoza pracy nauczyciela jako podstawa opracowania planu rozwoju zawodowego - 2000 r.
VII. Uzyskane nagrody:
  1. Nagroda Dyrektora Szkoły - 1991 r.
  2. Nagroda Dyrektora Szkoły - 1995 r.
VIII. Ocena pracy: wyróżniająca
IX. Uwagi:
  • 1.09.1987 - 15.10.1989 - Wychowawca w Internacie ZSZ w Augustowie (opiekun sekcji kulturalno-oświatowej - m.in. organizacja imprez i uroczystości, organizacja nauki wła-snej uczniów - pogadanki "Jak się uczyć?", zorganizowanie podręcznej biblioteki w inter-nacie)
  • 16.10.1989 - 31.08.1992 - Pedagog szkolny w ZSZ w Augustowie (m.in. badania nad przyczynami niepowodzeń szkolnych uczniów ZSZ, stała współpraca z Policją i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną)
  • rok szk. 1989/90, 1990/91, 1991/92 - opiekun Samorządu Szkolnego (m.in. organizacja imprez i uroczystości szkolnych, podejmowanie działań związanych z rozwojem samo-rządności uczniów)
  • od 1.11.1991 - nauczyciel-bibliotekarz - funkcja koordynatora (m.in. pozyskiwanie środków finansowych na zakup książek od jednostek gospodarczych - np. POM w Augustowie, pozyskiwanie książek od różnych instytucji - księgarnie, wydawnictwa, Stowarzyszenie Pomocy Szkole i inne, udział w targach książki)
  • kwiecień 1995 - zorganizowanie i przeprowadzenie w bibliotece szkolnej konferencji metodycznej dla nauczycieli bibliotekarzy woj. suwalskiego na temat "Edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę jako jedno z podstawowych zadań biblioteki szkolnej"
  • październik 1999 - opracowanie w programie PowerPoint multimedialnej prezentacji "Przewodnik po Augustowie"

Plan rozwoju zawodowego

        Reforma edukacji stawia wszystkim nauczycielom nowe wyzwania, także nauczycielom-bibliotekarzom.
        We współczesnej szkole główny akcent kładzie się na aktywność ucznia w zdobywaniu wiedzy i kształceniu umiejętności. Nauczyciel staje się organizatorem samodzielnej pracy ucznia, doradcą i przewodnikiem w świecie informacji. Te przemiany w modelu szkoły podnoszą rangę biblioteki szkolnej. Biblioteka musi stać się nowoczesnym, pełnowartościowym centrum informacji oraz ośrodkiem pracy samokształceniowej dla uczniów i nauczycieli.
        Dlatego głównym moim celem w najbliższym czasie jest rozpoczęcie procesu komputeryzacji biblioteki. Dzięki temu możliwe będzie usprawnienie wyszukiwania informacji w zasobach naszej biblioteki, a także, dzięki internetowi, korzystanie z ogromnych zasobów wiedzy dostępnych w sieci. Komputeryzacja biblioteki w efekcie przyczyni się również do usprawnienia prac organizacyjno-technicznych (prowadzenie inwentarza, katalogowanie, tworzenie kartotek zagadnieniowych, zestawień bibliograficznych, przeprowadzanie skontrum itp.), które pochłaniają mi bardzo dużo czasu - jestem koordynatorem odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie tej sfery. Automatyzacja prac administracyjno-technicznych i, co się z tym wiąże, minimalizacja czasu poświęcanego na te sprawy z pewnością wpłynie na poprawę efektywności pracy biblioteki w sferze dydaktycznej i wychowawczej - z korzyścią dla uczniów i nauczycieli.
        Oprócz działań podejmowanych dla realizacji tego celu, będę podejmowała również inne przedsięwzięcia, które przedstawiam w dalszej części planu.
        Opracowany Plan rozwoju zawodowego to program działań w okresie odbywania stażu uwzględniający autodiagnozę własnej pracy, Plan pracy biblioteki szkolnej na rok szk. 2000/2001, Statut ZSZ w Augustowie, Szkolny Program Wychowawczy oraz własne doświadczenia w pracy, a także wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
        Planowane działania i zadania w okresie odbywania stażu służą rozwojowi kompetencji, podniesieniu efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych, kontynuacji i podejmowaniu nowych działań na rzecz rozwoju szkoły i obejmują następujące obszary: osobisty, organizacyjny, dydaktyczny i wychowawczy.

OBSZAR OSOBISTY
L.p. Cele - zadania Formy realizacji (działanie) Planowany termin Dowody realizacji/dokumentowanie działania
1. Przeprowadzenie autodiagnozy własnej pracy.
  1. Udział w warsztatach "Diagnoza pracy nauczyciela jako podstawa opracowania planu rozwoju zawodowego". Autorefleksja.
  2. Skonstruowanie ankiety dotyczącej pracy biblioteki i przeprowadzenie jej wśród uczniów i nauczycieli. Analiza wyników i opracowanie wniosków do dalszej pracy.
wrzesień październik zaświadczenie kwestionariusz ankie-ty dla uczniów i nauczycieli, analiza wyników, wnioski
2. Doskonalenie zawodowe.
  1. Udział w warsztatach "Komputerowe wspomaganie prac bibliotecznych - System MOL".
  2. Udział w warsztatach "Internet w pracy bibliotekarza szkolnego".
  3. Udział w kursie "Konstruowanie własnego systemu oceniania z informatyki".
  4. Zakup (na własny koszt) i gromadzenie w prywatnej bibliotece książek, czasopism, programów związanych z wykonywana pracą, odwiedzanie stron WWW oraz lektura gromadzonych materiałów. Udział w FORUM nauczycieli w portalu Eduseek (wymiana materiałów i opinii).
  5. Udział w szkoleniu "Jak tworzyć projekt i pisać wniosek o dotację?"
listopad grudzień grudzień ustawicznie październik zaświadczenie zaświadczenie zaświadczenie zestawienie lektur, adresów WWW, rachunki, korespondencja z uczestnikami Forum (na dyskietce)zaświadczenie
OBSZAR ORGANIZACYJNY
L.p. Cele - zadania Formy realizacji (działanie) Planowany termin Dowody realizacji/dokumentowanie działania
1. Podejmowanie działań na rzecz rozwoju szkoły, jej promocji oraz doskonalenia jej pracy.
Podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem nauczycieli.
  1. Gromadzenie, porządkowanie, powielanie i udostępnianie materiałów dotyczących reformy oświaty, awansu zawodowego nauczycieli i ich doskonalenia.
  2. Opracowanie - wraz z młodzieżą - logo szkoły oraz papieru firmowego szkoły.
  3. Współudział w opracowaniu planu pracy szkoły - opracowanie planu pracy biblioteki szkolnej.
  4. Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej - przygotowywanie sprawozdań z pracy biblioteki szkolnej i analizy czytelnictwa.
  5. Udział w pracach komisji powołanej do opracowania Planu Rozwoju Szkoły.
  6. Pomoc nauczycielom w nabywaniu umiejętności posługiwania się multimedialnymi programami edukacyjnymi oraz w przygotowaniu lekcji z wykorzystaniem tych programów.
ustawicznie grudzień wrzesień koniec semestru koniec roku szk. cały rok cały rok zestawienie materiałów, potwierdzenie dyrekcji projekty, wzór wybrany do wdrożenia plan pracy biblioteki szkolnej sprawozdania potwierdzenie dyrekcji wykaz programów i potwierdzenie wykorzystania
2. Doskonalenie pracy biblioteki szkolnej.
  1. Rozpoczęcie komputeryzacji biblioteki szkolnej i wdraża-nie programu MOL w bibliotece.
  2. Opracowanie i umieszczenie w internecie strony WWW Biblioteki Szkolnej (ogłoszenie tego faktu w prasie lokalnej).
  3. Zorganizowanie spotkania bibliotekarzy szkół ponadgimnazjalnych Augustowa w celu omówienia zasad współpracy w r. szk. 2000/2001.
  4. Prowadzenie w bibliotece oraz w pokoju nauczycielskim ekspozycji "Biblioteka informuje".
grudzień styczeń październik cały rok dyskietka, potwierdzenie dyrekcji dyskietka, adres WWW plan współpracy materiały z ekspozycji, zdjęcia
3. Pozyskiwanie funduszy na rzecz biblioteki szkolnej.
  1. Opracowanie projektu komputeryzacji biblioteki szkolnej oraz wystąpienie do fundacji z wnioskiem o dofinansowanie.
  2. Współpraca z księgarniami i innymi instytucjami.
  3. Współpraca z Samorządem Szkolnym prowadzącym "giełdę podręczników", pozyskiwanie książek od uczniów, nauczycieli i innych osób.
luty cały rok cały rok projekt, wnioski dowody wpływu dowody wpływu
OBSZAR DYDAKTYCZNY
L.p. Cele - zadania Formy realizacji (działanie) Planowany termin Dowody realizacji/dokumentowanie działania
1. Doskonalenie warsztatu pracy.
  1. Opracowanie nowych tablic do zajęć bibliotecznych.2.Opracowanie zestawień bibliograficznych materiałów dotyczących edukacji zdrowotnej, wychowania do życia w rodzinie oraz edukacji regionalnej.
  2. Nagrywanie audycji telewizyjnych oraz zakup kaset video.
  3. Gromadzenie własnych (prywatnych) multimedialnych programów edukacyjnych oraz udostępnianie ich uczniom i nauczycielom.
listopad styczeń cały rok cały rok zdjęcia zestawienia zestawienie zestawienie, rejestr wypożyczeń
2. Opracowywanie materiałów związanych z wykonywaną pracą.
  1. Opracowanie nowych scenariuszy do zajęć bibliotecznych.
  2. Opracowywanie i przygotowywanie materiałów do gazetek i wystawek w bibliotece.
  3. Opracowanie - wspólnie z polonistą - w programie Power-Point programu dydaktycznego "Powtórzenie z Romantyzmu" oraz udostępnianie go innym polonistom.
  4. Opracowanie tekstowe co najmniej dwóch trudnodostępnych pozycji lekturowych i umieszczenie plików w "Bibliotece Sieciowej".
grudzień cały rok marzec grudzień scenariusze zdjęcia dyskietka, opis programu dyskietka, adres WWW "Biblioteki Sieciowej"
3. Współpraca z bibliotekami augustowskich szkół ponadgimnazjalnych, Biblioteką Miejską i Biblioteką Pedagogiczną w zakresie doskonalenia własnej pracy oraz pozyskiwania materiałów.
  1. Korzystanie z doświadczeń biblioteki ZSBE w Augustowie w zakresie tworzenia komputerowej bazy biblioteki.
  2. Obserwacja zajęć bibliotecznych prowadzonych przez bibliotekarzy innych szkół.
  3. Zorganizowanie i przeprowadzenie lekcji koleżeńskich dla bibliotekarzy innych szkół ponadgimnazjalnych.
  4. Wymiana różnych materiałów (konspektów, materiałów repertuarowych, zestawień bibliograficznych itp.)
II semestr II semestr II semestr cały rok notatki zaproszenia, notatki konspekt, zdjęcia podziękowania
OBSZAR WYCHOWAWCZY
L.p. Cele - zadania Formy realizacji (działanie) Planowany termin Dowody realizacji/dokumentowanie działania
1. Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz edukacji.
  1. Aktualizacja opracowanej w 1999 r. multimedialnej prezentacji "Przewodnik po Augustowie", udostępnianie go uczniom i nauczycielom oraz przekazanie go do innych szkół jako materiał do edukacji regionalnej.
  2. Uczestniczenie z grupą młodzieży w imprezach organizowanych przez Augustowskie Placówki Kultury.
  3. Zorganizowanie spotkania z pisarzem - poetą tworzącym na terenie Augustowa.
styczeń cały rok maj CD-ROM zdjęcia zdjęcia
2. Podnoszenie poziomu czytelnictwa i kultury ogólnej uczniów.
  1. Wdrażanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, samodzielnego wyszukiwania i opracowywania informacji - na zajęciach bibliotecznych i w rozmowach indywidualnych.
  2. Zorganizowanie - wspólnie z polonistami - konkursu "Moja ulubiona książka".
  3. Zorganizowanie wystawy "Książka pomaga w nauce".
  4. Przygotowywanie gazetek popularyzujących literaturę i kulturę.
  5. Zorganizowanie - wspólnie z polonistą - "Wieczoru poezji miłosnej" z okazji Walentynek.
ustawicznie marzec maj cały rok luty scenariusze zajęć, potwierdzenie dyrekcji trzy nagrodzone prace zdjęcia zdjęcia zdjęcia, nagranie video
3. Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów w okresie ferii.
  1. Udostępnianie księgozbioru biblioteki w określone dni i godziny.
  2. Zorganizowanie - wspólnie z informatykiem - "Ferii z internetem".
ferie zimowe ferie zimowe potwierdzenie dyrekcji potwierdzenie dyrekcji, tematyka zajęć
4. Opracowanie i wdrożenie programu włączenia uczniów do prac na rzecz szkoły.
  1. Opracowanie programu pracy biblioteki podczas przeprowadzania inwentaryzacji zbiorów (skontrum) z udziałem grupy młodzieży oraz przeprowadzenie skontrum.
listopad program działania, potwierdzenie dyrekcji
5. Współudział w opracowaniu i wdrażaniu programu przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym uczniów wybranej klasy.
  1. Pomoc w opracowaniu ankiety dla uczniów i rodziców, analiza wyników, opracowanie wniosków i propozycji działań.
  2. Przeprowadzenie zajęć bibliotecznych służących wdrażaniu uczniów do samodzielnego poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz doskonaleniu metod samodzielnej pracy z książką.
styczeń-luty II semestr kwestionariusze ankiety, opracowania konspekty

        Realizacja zadań określonych w planie rozwoju zawodowego będzie przedstawiona w postaci pisemnej, fotograficznej, nagrań video, na dyskietkach, CD-ROM oraz w formie zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających podejmowanie określonych działań i udział w doskonaleniu zawodowym.
        Do sprawozdania z realizacji zadań będą dołączone opracowane programy oraz publikacje, a także opis i analiza co najmniej dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych związanych z systemem oświaty.

               Za zgodą Dyrekcji plan może być zmodyfikowany.

               ZATWIERDZIŁ:




Wyświetleń: 8921


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.