Zespół Szkół Zawodowych
im. Gen. Ignacego Prądzyńskiego
w Augustowie
PLAN
ROZWOJU
ZAWODOWEGO
mgr Grażyna Joanna Ossowska
nauczyciel-bibliotekarz
AUGUSTÓW 2000
Informacje o nauczycielu
Nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego w okresie dziewięciomiesięcznego stażu w związku z postępowaniem w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
I. Imię i nazwisko: Grażyna Joanna Ossowska
II. Data rozpoczęcia stażu: 1. 09. 2000 r.
III. Staż pracy ogółem: 13 lat, staż pracy pedagogicznej: 13 lat
IV. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel mianowany
V. Posiadane kwalifikacje:
- Studia wyższe mgr - Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza - 1987 r.
- Studium przedmiotowo-metodyczne - Bibliotekoznawstwo - 1992 r.
- Studia podyplomowe - Bibliotekarstwo - 1993 r.
- Studia podyplomowe - Informatyka dla Nauczycieli - 1999 r.
VI. Ukończone formy doskonalenia:
- Kurs - Podstawy informatyzacji pracy bibliotekarza - 1996 r.
- Kurs - Tworzenie stron WWW w programie MS FrontPage - 2000 r.
- Warsztaty - Diagnoza pracy nauczyciela jako podstawa opracowania planu rozwoju zawodowego - 2000 r.
VII. Uzyskane nagrody:
- Nagroda Dyrektora Szkoły - 1991 r.
- Nagroda Dyrektora Szkoły - 1995 r.
VIII. Ocena pracy: wyróżniająca
IX. Uwagi:
- 1.09.1987 - 15.10.1989 - Wychowawca w Internacie ZSZ w Augustowie (opiekun sekcji kulturalno-oświatowej - m.in. organizacja imprez i uroczystości, organizacja nauki wła-snej uczniów - pogadanki "Jak się uczyć?", zorganizowanie podręcznej biblioteki w inter-nacie)
- 16.10.1989 - 31.08.1992 - Pedagog szkolny w ZSZ w Augustowie (m.in. badania nad przyczynami niepowodzeń szkolnych uczniów ZSZ, stała współpraca z Policją i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną)
- rok szk. 1989/90, 1990/91, 1991/92 - opiekun Samorządu Szkolnego (m.in. organizacja imprez i uroczystości szkolnych, podejmowanie działań związanych z rozwojem samo-rządności uczniów)
- od 1.11.1991 - nauczyciel-bibliotekarz - funkcja koordynatora (m.in. pozyskiwanie środków finansowych na zakup książek od jednostek gospodarczych - np. POM w Augustowie, pozyskiwanie książek od różnych instytucji - księgarnie, wydawnictwa, Stowarzyszenie Pomocy Szkole i inne, udział w targach książki)
- kwiecień 1995 - zorganizowanie i przeprowadzenie w bibliotece szkolnej konferencji metodycznej dla nauczycieli bibliotekarzy woj. suwalskiego na temat "Edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę jako jedno z podstawowych zadań biblioteki szkolnej"
- październik 1999 - opracowanie w programie PowerPoint multimedialnej prezentacji "Przewodnik po Augustowie"
Plan rozwoju zawodowego
Reforma edukacji stawia wszystkim nauczycielom nowe wyzwania, także nauczycielom-bibliotekarzom.
We współczesnej szkole główny akcent kładzie się na aktywność ucznia w zdobywaniu wiedzy i kształceniu umiejętności. Nauczyciel staje się organizatorem samodzielnej pracy ucznia, doradcą i przewodnikiem w świecie informacji. Te przemiany w modelu szkoły podnoszą rangę biblioteki szkolnej. Biblioteka musi stać się nowoczesnym, pełnowartościowym centrum informacji oraz ośrodkiem pracy samokształceniowej dla uczniów i nauczycieli.
Dlatego głównym moim celem w najbliższym czasie jest rozpoczęcie procesu komputeryzacji biblioteki. Dzięki temu możliwe będzie usprawnienie wyszukiwania informacji w zasobach naszej biblioteki, a także, dzięki internetowi, korzystanie z ogromnych zasobów wiedzy dostępnych w sieci. Komputeryzacja biblioteki w efekcie przyczyni się również do usprawnienia prac organizacyjno-technicznych (prowadzenie inwentarza, katalogowanie, tworzenie kartotek zagadnieniowych, zestawień bibliograficznych, przeprowadzanie skontrum itp.), które pochłaniają mi bardzo dużo czasu - jestem koordynatorem odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie tej sfery. Automatyzacja prac administracyjno-technicznych i, co się z tym wiąże, minimalizacja czasu poświęcanego na te sprawy z pewnością wpłynie na poprawę efektywności pracy biblioteki w sferze dydaktycznej i wychowawczej - z korzyścią dla uczniów i nauczycieli.
Oprócz działań podejmowanych dla realizacji tego celu, będę podejmowała również inne przedsięwzięcia, które przedstawiam w dalszej części planu.
Opracowany Plan rozwoju zawodowego to program działań w okresie odbywania stażu uwzględniający autodiagnozę własnej pracy, Plan pracy biblioteki szkolnej na rok szk. 2000/2001, Statut ZSZ w Augustowie, Szkolny Program Wychowawczy oraz własne doświadczenia w pracy, a także wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Planowane działania i zadania w okresie odbywania stażu służą rozwojowi kompetencji, podniesieniu efektywności działań dydaktyczno-wychowawczych, kontynuacji i podejmowaniu nowych działań na rzecz rozwoju szkoły i obejmują następujące obszary: osobisty, organizacyjny, dydaktyczny i wychowawczy.
OBSZAR OSOBISTY
L.p. |
Cele - zadania |
Formy realizacji (działanie) |
Planowany termin |
Dowody realizacji/dokumentowanie działania |
1. |
Przeprowadzenie autodiagnozy własnej pracy. |
- Udział w warsztatach "Diagnoza pracy nauczyciela jako podstawa opracowania planu rozwoju zawodowego". Autorefleksja.
- Skonstruowanie ankiety dotyczącej pracy biblioteki i przeprowadzenie jej wśród uczniów i nauczycieli. Analiza wyników i opracowanie wniosków do dalszej pracy.
|
wrzesień październik |
zaświadczenie kwestionariusz ankie-ty dla uczniów i nauczycieli, analiza wyników, wnioski |
2. |
Doskonalenie zawodowe. |
- Udział w warsztatach "Komputerowe wspomaganie prac bibliotecznych - System MOL".
- Udział w warsztatach "Internet w pracy bibliotekarza szkolnego".
- Udział w kursie "Konstruowanie własnego systemu oceniania z informatyki".
- Zakup (na własny koszt) i gromadzenie w prywatnej bibliotece książek, czasopism, programów związanych z wykonywana pracą, odwiedzanie stron WWW oraz lektura gromadzonych materiałów. Udział w FORUM nauczycieli w portalu Eduseek (wymiana materiałów i opinii).
- Udział w szkoleniu "Jak tworzyć projekt i pisać wniosek o dotację?"
|
listopad grudzień grudzień ustawicznie październik |
zaświadczenie zaświadczenie zaświadczenie zestawienie lektur, adresów WWW, rachunki, korespondencja z uczestnikami Forum (na dyskietce)zaświadczenie |
OBSZAR ORGANIZACYJNY
L.p. |
Cele - zadania |
Formy realizacji (działanie) |
Planowany termin |
Dowody realizacji/dokumentowanie działania |
1. |
Podejmowanie działań na rzecz rozwoju szkoły, jej promocji oraz doskonalenia jej pracy.
Podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem nauczycieli. |
- Gromadzenie, porządkowanie, powielanie i udostępnianie materiałów dotyczących reformy oświaty, awansu zawodowego nauczycieli i ich doskonalenia.
- Opracowanie - wraz z młodzieżą - logo szkoły oraz papieru firmowego szkoły.
- Współudział w opracowaniu planu pracy szkoły - opracowanie planu pracy biblioteki szkolnej.
- Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej - przygotowywanie sprawozdań z pracy biblioteki szkolnej i analizy czytelnictwa.
- Udział w pracach komisji powołanej do opracowania Planu Rozwoju Szkoły.
- Pomoc nauczycielom w nabywaniu umiejętności posługiwania się multimedialnymi programami edukacyjnymi oraz w przygotowaniu lekcji z wykorzystaniem tych programów.
|
ustawicznie grudzień wrzesień koniec semestru koniec roku szk. cały rok cały rok |
zestawienie materiałów, potwierdzenie dyrekcji projekty, wzór wybrany do wdrożenia plan pracy biblioteki szkolnej sprawozdania potwierdzenie dyrekcji wykaz programów i potwierdzenie wykorzystania |
2. |
Doskonalenie pracy biblioteki szkolnej. |
- Rozpoczęcie komputeryzacji biblioteki szkolnej i wdraża-nie programu MOL w bibliotece.
- Opracowanie i umieszczenie w internecie strony WWW Biblioteki Szkolnej (ogłoszenie tego faktu w prasie lokalnej).
- Zorganizowanie spotkania bibliotekarzy szkół ponadgimnazjalnych Augustowa w celu omówienia zasad współpracy w r. szk. 2000/2001.
- Prowadzenie w bibliotece oraz w pokoju nauczycielskim ekspozycji "Biblioteka informuje".
|
grudzień styczeń październik cały rok |
dyskietka, potwierdzenie dyrekcji dyskietka, adres WWW plan współpracy materiały z ekspozycji, zdjęcia |
3. |
Pozyskiwanie funduszy na rzecz biblioteki szkolnej. |
- Opracowanie projektu komputeryzacji biblioteki szkolnej oraz wystąpienie do fundacji z wnioskiem o dofinansowanie.
- Współpraca z księgarniami i innymi instytucjami.
- Współpraca z Samorządem Szkolnym prowadzącym "giełdę podręczników", pozyskiwanie książek od uczniów, nauczycieli i innych osób.
|
luty cały rok cały rok |
projekt, wnioski dowody wpływu dowody wpływu |
OBSZAR DYDAKTYCZNY
L.p. |
Cele - zadania |
Formy realizacji (działanie) |
Planowany termin |
Dowody realizacji/dokumentowanie działania |
1. |
Doskonalenie warsztatu pracy. |
- Opracowanie nowych tablic do zajęć bibliotecznych.2.Opracowanie zestawień bibliograficznych materiałów dotyczących edukacji zdrowotnej, wychowania do życia w rodzinie oraz edukacji regionalnej.
- Nagrywanie audycji telewizyjnych oraz zakup kaset video.
- Gromadzenie własnych (prywatnych) multimedialnych programów edukacyjnych oraz udostępnianie ich uczniom i nauczycielom.
|
listopad styczeń cały rok cały rok |
zdjęcia zestawienia zestawienie zestawienie, rejestr wypożyczeń |
2. |
Opracowywanie materiałów związanych z wykonywaną pracą. |
- Opracowanie nowych scenariuszy do zajęć bibliotecznych.
- Opracowywanie i przygotowywanie materiałów do gazetek i wystawek w bibliotece.
- Opracowanie - wspólnie z polonistą - w programie Power-Point programu dydaktycznego "Powtórzenie z Romantyzmu" oraz udostępnianie go innym polonistom.
- Opracowanie tekstowe co najmniej dwóch trudnodostępnych pozycji lekturowych i umieszczenie plików w "Bibliotece Sieciowej".
|
grudzień cały rok marzec grudzień |
scenariusze zdjęcia dyskietka, opis programu dyskietka, adres WWW "Biblioteki Sieciowej" |
3. |
Współpraca z bibliotekami augustowskich szkół ponadgimnazjalnych, Biblioteką Miejską i Biblioteką Pedagogiczną w zakresie doskonalenia własnej pracy oraz pozyskiwania materiałów. |
- Korzystanie z doświadczeń biblioteki ZSBE w Augustowie w zakresie tworzenia komputerowej bazy biblioteki.
- Obserwacja zajęć bibliotecznych prowadzonych przez bibliotekarzy innych szkół.
- Zorganizowanie i przeprowadzenie lekcji koleżeńskich dla bibliotekarzy innych szkół ponadgimnazjalnych.
- Wymiana różnych materiałów (konspektów, materiałów repertuarowych, zestawień bibliograficznych itp.)
|
II semestr II semestr II semestr cały rok |
notatki zaproszenia, notatki konspekt, zdjęcia podziękowania |
OBSZAR WYCHOWAWCZY
L.p. |
Cele - zadania |
Formy realizacji (działanie) |
Planowany termin |
Dowody realizacji/dokumentowanie działania |
1. |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz edukacji. |
- Aktualizacja opracowanej w 1999 r. multimedialnej prezentacji "Przewodnik po Augustowie", udostępnianie go uczniom i nauczycielom oraz przekazanie go do innych szkół jako materiał do edukacji regionalnej.
- Uczestniczenie z grupą młodzieży w imprezach organizowanych przez Augustowskie Placówki Kultury.
- Zorganizowanie spotkania z pisarzem - poetą tworzącym na terenie Augustowa.
|
styczeń cały rok maj |
CD-ROM zdjęcia zdjęcia |
2. |
Podnoszenie poziomu czytelnictwa i kultury ogólnej uczniów. |
- Wdrażanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, samodzielnego wyszukiwania i opracowywania informacji - na zajęciach bibliotecznych i w rozmowach indywidualnych.
- Zorganizowanie - wspólnie z polonistami - konkursu "Moja ulubiona książka".
- Zorganizowanie wystawy "Książka pomaga w nauce".
- Przygotowywanie gazetek popularyzujących literaturę i kulturę.
- Zorganizowanie - wspólnie z polonistą - "Wieczoru poezji miłosnej" z okazji Walentynek.
|
ustawicznie marzec maj cały rok luty |
scenariusze zajęć, potwierdzenie dyrekcji trzy nagrodzone prace zdjęcia zdjęcia zdjęcia, nagranie video |
3. |
Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów w okresie ferii. |
- Udostępnianie księgozbioru biblioteki w określone dni i godziny.
- Zorganizowanie - wspólnie z informatykiem - "Ferii z internetem".
|
ferie zimowe ferie zimowe |
potwierdzenie dyrekcji potwierdzenie dyrekcji, tematyka zajęć |
4. |
Opracowanie i wdrożenie programu włączenia uczniów do prac na rzecz szkoły. |
- Opracowanie programu pracy biblioteki podczas przeprowadzania inwentaryzacji zbiorów (skontrum) z udziałem grupy młodzieży oraz przeprowadzenie skontrum.
|
listopad |
program działania, potwierdzenie dyrekcji |
5. |
Współudział w opracowaniu i wdrażaniu programu przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym uczniów wybranej klasy. |
- Pomoc w opracowaniu ankiety dla uczniów i rodziców, analiza wyników, opracowanie wniosków i propozycji działań.
- Przeprowadzenie zajęć bibliotecznych służących wdrażaniu uczniów do samodzielnego poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz doskonaleniu metod samodzielnej pracy z książką.
|
styczeń-luty II semestr |
kwestionariusze ankiety, opracowania konspekty |
Realizacja zadań określonych w planie rozwoju zawodowego będzie przedstawiona
w postaci pisemnej, fotograficznej, nagrań video, na dyskietkach, CD-ROM oraz w formie zaświadczeń i innych dokumentów potwierdzających podejmowanie określonych działań
i udział w doskonaleniu zawodowym.
Do sprawozdania z realizacji zadań będą dołączone opracowane programy oraz publikacje, a także opis i analiza co najmniej dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych związanych z systemem oświaty.
Za zgodą Dyrekcji plan może być zmodyfikowany.
ZATWIERDZIŁ: