Katalog

Ewa Stelczyk
Informatyka, Scenariusze

Projekt grupowy - metody aktywizujące - badanie poziomu umiejętności pracy z edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, bazą danych (kl. II LO).

- n +


Scenariusz do lekcji - Projekt grupowy.





Temat: Projekt grupowy.

Klasa: II LO

Zagadnienie: Badanie wyników nauczania w klasie II LO z informatyki (badanie poziomu umiejętności pracy z programami użytkowymi tj. edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym, bazą danych).

Temat lekcji poprzedniej: Obsługa wyszukiwarki internetowej.

Czas trwania: 16 jednostek lekcyjnych (16 * 45 min.).

Co uczeń powinien już wiedzieć:

Znać pojęcia: program użytkowy, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, baza danych, przeglądarka internetowa, wyszukiwarka internetowa.

Posiadać umiejętności: korzystania z niezbędnych programów użytkowych, przeglądarki oraz wyszukiwarki internetowej, zapisywania utworzonych dokumentów we własnym folderze oraz stron internetowych na dysku twardym komputera.

Cele lekcji:

Uczeń powinien wiedzieć: na czym polega praca w grupie, jak należy przygotować się do pracy nad zadanym projektem.

Uczeń powinien posiąść: umiejętność planowania i organizowania własnej pracy, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się. Dzięki tak przeprowadzonemu ćwiczeniu nauczyciel może zdiagnozować własną pracę, natomiast uczniowie mogą przygotować się w odpowiedni sposób do egzaminu maturalnego - ich zadaniem jest odpowiednio dobrać program do zadania problemowego, nauczyciel ocenia samo wykonanie pracy jak i trafność doboru oprogramowania, prace uczniów zostają przez nich wydrukowane. Ponieważ uczniowie aby wydrukować prace muszą przekopiować je na dyskietkę 3,5' a następnie przenieść na twardy dysk innego komputera do założonego przez siebie katalogu, sprawdzana jest także przy okazji umiejętność pracy z systemem operacyjnym Windows 98.

Metody nauczania: projekt (metoda której celem jest kształtowania umiejętności planowania i organizowania pracy własnej uczniów, zbierania i selekcjonowania informacji, rozwiązywania problemów, pracy w grupie, podejmowania decyzji, oceniania i komunikowania się).

Formy organizacyjne: stanowisko komputerowe podłączone do internetu, praca w dwu- lub trzyosobowych grupach.

Środki dydaktyczne: stanowisko komputerowe z zainstalowanymi wymaganymi programami użytkowymi, podłączone do internetu, przeglądarka internetowa Internet Explorer 5.0.

Plan lekcji:
  1. Przygotowanie uczniów do pracy poprzez dokładne zapoznanie ich z metodą.
    • 15 min.
  2. Wprowadzenia uczniów w tematykę zagadnienia.
    • 30 min.
  3. Formułowanie i wybór tematów projektów oraz tworzenie zespołów.
    • 30 min.
  4. Przygotowanie do realizacji projektów.
    • 30 min.
  5. Realizacja projektu.
    • 12 * 45 min.
  6. Prezentacja projektu.
    • 90 min.
  7. Ocena prac.
    • 45 min.
Przebieg lekcji:

Ad. 2)

Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat zalewających nas dużych ilości ulotek, folderów, ogłoszeń i reklam. Z tej masy informacji potrzebujemy wybrać te, najbardziej dla nas niezbędne czy atrakcyjne.
Czym wówczas kierujemy się?
Co przyciąga naszą uwagę?
Co ma wpływ na nasze zainteresowanie danym materiałem?
Nauczyciel stara się wraz z uczniami znaleźć odpowiedź na te pytania. Pomocne mu w tym będą zgromadzone wcześniej materiały (gotowe ulotki, foldery czy reklamówki).

Ad. 3)

Uczniowie losują koperty z tematami prac (załącznik 1). Ponieważ tematów jest więcej niż grup uczniowskich istnieje możliwość wymiany tematu na inny lub wybór tematu z gwiazdką.

Zadaniem ucznia będzie odpowiednie dobranie oprogramowania użytkowego do przedstawionego mu problemu. Każdy z nich będzie mógł wykorzystać materiały pobrane z internetu (w ustalonym przez nauczyciela zakresie np. ilustracje) oraz materiały zeskanowane z różnego rodzaju czasopism (np. okładki kaset Video).

Nauczyciel powinien podać zasady pracy w grupie. Poinformować uczniów jaka jest kolejność postępowania. Przypomnieć o tym, że podział pracy, pomiędzy członkami zespołów uczniowskich, powinien być sprawiedliwy i równomierny. Uczniowie otrzymują od nauczyciela instrukcję do projektu (załącznik 2) oraz karty pracy ucznia (załącznik 5).

Pracę uczniowie będą wykonywali na kolejnych 12 jednostkach lekcyjnych, na których będą mieli możliwość konsultowania się z nauczycielem. Będą także, w zależności od zaangażowania ucznia, pracować w domu i w terenie. Każda grupa jest pracownikiem pewnej firmy, może to być firma fikcyjna, a także działająca na terenie danego miasta (w tym przypadku zaistnieje konieczność współpracy z firmą opisywaną przez daną grupę uczniów).

Ad. 5)

Uczniowie przystępują do pracy. Przydzielają sobie w grupach kolejne zadania (karta pracy ucznia 1 i 2 - załącznik 5). Nauczyciel powinien kontrolować przebieg prac i dopilnować, aby wkład pracy poszczególnych osób w grupach był proporcjonalny.

Ad. 6)

Poszczególne grupy (podzielone na dwie tury - najpierw jedni uczniowie wystawiają prace inni je oceniają, na następnej godzinie lekcyjnej następuje zamiana ról) na połączonych na środku sali ławkach zgodnie z instrukcją przygotowują prezentację swojej pracy. Każda z grup otrzymuję kartę oceny (załącznik 3) pracy i w punktach od 1do 6 ocenia prace swoich kolegów. Na zakończenie prezentacji, każda z grup przedstawia swoją punktację, uzasadniając co im spodobało się w kolegów pracy a co nie. Grupa, która wykonała prace natomiast powinna podzielić się uwagami co im sprawiło najwięcej trudności. Nauczyciel na koniec podliczy punktacje i wystawi oceny.





Załącznik 1 - tematy prac uczniowskich (zal_1.zip 6kB)
Załącznik 2 - instrukcja do projektu (zal_2.zip 5kB)
Załącznik 3 - karta oceny pracy ucznia (zal_3.zip 4kB)
Załącznik 4 - ankieta dla uczniów (zal_4.zip 4kB)
Załącznik 5 - karta pracy ucznia nr 1 (zal_5.zip 3kB)
Załącznik 6 - karta pracy ucznia nr 2 (zal_6.zip 3kB)

Literatura

E. Brudnik "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie".



Ewa Stelczyk - nauczyciel matematyki i informatyki
w Zespole Szkół Zawodowych im. T. Kościuszki w Oławie

Wyświetleń: 3395


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.